Netværks installation med StofaNet
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 03-11-02 19:58

Hej der,

Der er ingen i Stofanet nyhedsgruppen der ummidelbart kan hjælpe mig, så nu
prøver jeg her:

situationen:
Jeg forsøger febrilskt at blive linux bruger, ved at installere linux
(mandrake el. redhat) som en netværks installation fra klid.dk's servere,
jeg bruger en bootdisk (network.img el. bootnet.img) til at starte en helt
blank maskine.

problemet:
Installations programmet finder min internetudbyders (StofaNet's) DHCP
server, og fortæller at den kan finde mig. Når den så går igang med at hente
filerne, går den i stå... den henter ikke noget og melder fejl efter et
stykke tid (Could not connect to host)... hvorpå jeg får lov til at indtaste
en ny ftp/http server... (og jeg er HELT sikker på at jeg har tastet den
korrekte sti ind...)

hvad jeg tror kan være galt:
Man skal logge ind hos StofaNet for at få hul ud, dette kan gøres med
http://signon.stofanet.dk/signon.php?user=xxxx&pass=xxx og man kan kun
koble én computer på nettet ad gangen...
Timeout er sat til 7200 sek. så timeout skulle ikke være problemet
Skal jeg have logget ind igen hos Stofanet, når jeg skifter netkablet fra en
computer (den her) over til en anden (den blanke kommende linuxbox)?
Vil Stofanet ikke lade mig hente noget fra nettet pga af det?

Er der nogen der har prøvet at lave en netværksinstallation gennem Stofanet?
Nogen der har en ide til hvad jeg kan gøre?
Nogen der fatter en fløjtende fis af hvad jeg skriver?
Nogen der har gidet at læse så langt her?

Hvis der bare er nogen der kan gi mig et lille vink med en vognstang eller
noget lignende... takker..

Klaus Nielsen

Fra : Tomas Norre Mikkelse~

Dato : 03-11-02 21:54

"Klaus Nielsen" <hej@sommetider.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://signon.stofanet.dk/signon.php?user=xxxx&pass=xxx og man kan kun
> koble én computer på nettet ad gangen...

Du kan connect via telnet stofanet.dk 80 mener jeg. Jeg har ikke selv stofa,
men har for et års tid siden lavet en netinstall hos en kammerat.

Hvis du vil have flere maskiner på stofa (hvilket ikke er tilladt) kan du
bruge en route eller opsætte din Linux til det med NAT. Jeg bruger selv en
OpenBSD 3.1 som router og det spiller fint. Jeg har så TDC ADSL hvor Routing
af flere PC'er er tilladt.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 03-11-02 23:25

Tomas Norre Mikkelsen skrev:

> Du kan connect via telnet stofanet.dk 80 mener jeg. Jeg har ikke selv stofa,
> men har for et års tid siden lavet en netinstall hos en kammerat.

telnet sign-on-server 259 - I Aalborg hedder er sign-on-server =
192.168.30.2

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 04-11-02 15:00

On Sun, 3 Nov 2002 19:58:27 +0100, Klaus Nielsen <hej@sommetider.dk>
wrote:

> [...]

Stofanets gateway(hvad det nu end er hos dem) husker din MAC
adresse. Når du tilslutter linuxmaskinen, skiftes din MAC adresse
pga. skift af netkort.

Ja.

En mulig fremgangsmåde:

0. Logge af stofanet.
1. Slukke modem i et par minutter.
2. Skifte maskine der er tilsluttet stofanet,
3. Tænde modem.
4. Vente på at stofanets maskiner finder ud af, at du har skiftet MAC
adresse. Ifølge stofanet support kan det tage op til 1 time :/
5. Logge på stofanet og begynde installationen.

Ville det ikke være nemmere at hente en ISO?

--
Michael Wojciechowski

One must suffer before enlightenment.

Fra : [DK]XoDeus

Dato : 06-11-02 10:18

Kan det så ikke være at sætte timeout lidt højere op, derefter logge på med
en browser der virker. tage netkortet ud af manskinen putte den ind i den pc
hvor linux skal installeres? Jeg ved ikke om det dur, men jeg tror det! jeg
sysnes at stofanet er noget meget mærkleigt noget, min lillebror i skalgelse
har stofanet og jeg synes at det virker meget underligt! Det er kun et
forslag. Lidt bøvlet, men hvis mac adressen følger med så er der ikke andet
at gøre end at tage netkortet med! derefter kan det let skiftes ud! har selv
prævet at installere redhat og mandrake fra klid.dk og jeg vil vamrt
anbefale brug af redhat, da mandraken er underlig! (sysnes jeg). og efter at
have læst på pcworld så får redhat bedre anbefalinger end mandrake gør. jeg
håber at denne metode dur og jeg vil gerne have at du giver en respons på de
metoder der bliver nævnt så andre brugere kan derefter bruge din metode, som
forhåbentligvis virkede!

//XoDeus