Skriv selectbox via eksternt javascript - ~
Fra : tobias

Dato : 03-11-02 17:23

Hej

Dette fungere vist i alle gængse nyere browsere (Select uden button):

<select name=menu class="select" onChange="if
(this.options[this.selectedIndex].value != '') { location.href =
this.options[this.selectedIndex].value; };">
<option>Vælg fra menuen
<option value="side1.htm">Side 1
<option value="side2.htm">Side 2
<option value="side3.htm">Side 3
</select>

Nu vil jeg frygtelig gerne kunne vedligeholde indholdet af selectboxen i en
ekstern fil og bruge denne på alle mine undersider:

Jeg vil indsætte filen i en tabelcelle via:
<script src="select.js" type="text/javascript"></script>

Jeg har forsøgt at brygge følgende javascript sammen (Jeg forstår mig ikke
særligt godt på js), men det virker ikke

<!--
document.write('<select name=menu class="select" onChange="if
(this.options[this.selectedIndex].value !=''){location.href =
this.options[this.selectedIndex].value; };">');
document.write(' <option>Vælg fra menuen');
document.write(' <option value="side1.htm">Side 1');
document.write(' <option value="side2.htm">Side 2');
document.write(' <option value="side1.htm">Side 3');
document.write('</select>');
//-->

Kan det ikke lade sig gøre ?

tobias

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-11-02 18:17

"tobias" <tobi@image.dk> skrev :

> [...]

>Jeg har forsøgt at brygge følgende javascript sammen (Jeg forstår mig ikke
>særligt godt på js), men det virker ikke

må mig bekendt ikke bruges i en eksten *.js.

Smid evt. ind i en form.

På forsiden af min hjemmeside, har jeg en dropdown, som jeg også
har prøvet at bruge i en ekstern *.js uden problemer.

Fra : tobias

Dato : 03-11-02 20:29

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev >
<!--
>//-->

må mig bekendt ikke bruges i en eksten *.js.

Dem har jeg nu fjernet, men får en fejlmeddelelse på "uafsluttet
strengkonstant - linie 2"
Scriptet ser sådan ud:

[...]

Har du den et eller andet sted, hvor jeg kan se koden ?

tobias

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-11-02 20:39

"tobias" <tobi@image.dk> skrev :

>Dem har jeg nu fjernet, men får en fejlmeddelelse på "uafsluttet
>strengkonstant - linie 2"

Det plejer at betyde en knækket linje, nogen ting skal skrives på
en lang linje.

Så måske f.eks. linje 2 og 3 skal stå på en linje.

>Har du den et eller andet sted, hvor jeg kan se koden ?

Ikke pt., men jeg kan lave en lidt senere, hvis ovennævnte ikke
er årsagen.

Fra : tobias

Dato : 03-11-02 22:13

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev >
> Det plejer at betyde en knækket linje, nogen ting skal skrives på
> en lang linje.
>
> Så måske f.eks. linje 2 og 3 skal stå på en linje.

Det kan jeg ikke få til at være på en linie (Notepad)

> Ikke pt., men jeg kan lave en lidt senere, hvis ovennævnte ikke
> er årsagen.

Det vil være rigtig pænt af dig - jeg har ledt og ledt og klampet og
klampet,
men har ikke haft held til hverken at finde et færdigt script eller få mit
eget klamp til at virke;-(

tobias

Fra : tobias

Dato : 03-11-02 22:22

"tobias" <tobi@image.dk> skrev i > >

> Det kan jeg ikke få til at være på en linie (Notepad)

Jo - det kan jeg alligevel (slå tekstombrydning fra naturligvis), men
ligemeget hjælper det;-(

tobias

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-11-02 22:42

"tobias" <tobi@image.dk> skrev :

>Det vil være rigtig pænt af dig - jeg har ledt og ledt og klampet og
>klampet,

Er uploaded på
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/menu.htm

Fra : tobias

Dato : 04-11-02 21:01

> Er uploaded på
> http://home13.inet.tele.dk/smedpark/menu.htm
> --

Jeg har hentet og brugt menu.js --- og skidtet virker!
Jeg takker mange gange - nu kan jeg måske komme lidt videre med mit
projekt

Er det iøvrigt ikke rigtigt forstået, at det er en "cross browser" ting ?
Det er da genialt: Det fylder ingen ting og du kan nøjes med én fil.

(Når nu man ikke lige er til include, asp, php og hvad det ellers hedder -
det må komme senere).

Jeg takker endnu engang;-D

tobias

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-11-02 21:19

"tobias" <tobi@image.dk> skrev :

>Er det iøvrigt ikke rigtigt forstået, at det er en "cross browser" ting ?

Det skulle meget gerne virke i alle browsere, der forstår
javascript.

Så folk, der slår javascript fra ser selvf. ikke noget.

og så skal selve selctboxen indledes/afsluttes med form, ellers
vil den ikke blive vist i alle browsere som f.eks. Netscape 4.x.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-11-02 22:33

On Sun, 3 Nov 2002 20:28:55 +0100, "tobias" <tobi@image.dk> wrote:

> [...]
>
>document.write('<select name=menu class="select" onChange="if
>(this.options[this.selectedIndex].value !=''){location.href

Jeg kunne forestille mig det er de to '-er i ovenstående linie der giver
fejlen - prøv at escape dem (ved at smide en backslash ind foran: \')

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : tobias

Dato : 04-11-02 21:08

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i >

> Jeg kunne forestille mig det er de to '-er i ovenstående linie der giver
> fejlen - prøv at escape dem (ved at smide en backslash ind foran: \')

Jeg takker, men lige pt. er min tro på mig selv som kommende javascript-
amatør ret lille.

Især når jeg har fået et fungerende script fra Knud Gert Ellentoft på:

Fik du plantet noget ris ?

tobias

Fra : Søren Golf

Dato : 03-11-02 23:21

Hej,

her er hvad du gør

i din eksterne fil, som du evt døber "select.js" skriver du følgende:
(1 linie for hvergang der står document.write('et eller andet') aldrig dele
denne i 2 linier)

document.write('<FORM action="#">')
document.write('<SELECT NAME="list"
ONCHANGE="self.location.href=this.form.list.options[this.form.list.selectedInd
ex].value">')
document.write('<OPTION SELECTED="SELECTED" value="#">--- Vælg ---</OPTION>')
document.write('<OPTION VALUE="http://f-i.dk">Linktekst1')
document.write('<OPTION VALUE="http://f-i.dk">Linktekst2')
document.write('<OPTION VALUE="http://f-i.dk">Linktekst3')
document.write('<OPTION VALUE="http://f-i.dk">Linkteks4t')
document.write('<OPTION VALUE="http://f-i.dk">Linktekst5')
document.write('</SELECT>')
document.write('</FORM>')

Herefter henter du simpelthen blot denne fil ved

<script type="text/javascript" src="select.js"></script>

Her tjekket at det virker...!

Go' fornøjelse

Søren Golf

http://f-i.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : tobias

Dato : 04-11-02 21:12

"Søren Golf" <quctraffic@hotmail.com> skrev > Hej,

> her er hvad du gør

Jeg takker og har gemt dit tilsyneladende pædagogiske eksempel til mit mod
på at lære lidt javascript kommer tilbage...

Især nu da jeg har fået et fungerende script af Knud Gert Ellentoft på: