De gammeltestamentlige apokryfer som e-tex~
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 02-11-02 22:00

De gammeltestamentlige apokryfer er en række skrifter, som blev forfattet nogle
århundreder efter den øvrige del af det Gamle Testamente og som fandtes i de
græske udgaver (Septuagint), som de første hedningekristne menigheder i
diasporaen udenfor Judæa anvendte. De blev derfor en del af den kanoniske
kristne bibel da denne blev fastlagt i begyndelse af 300-tallet.

Med reformationen blev disse skrifters stilling anfægtet af Luther, som satte
dem i et særligt afsnit af Bibelen og, Calvin som endte med helt at fjerne dem
fra Bibelen.
De gammeltestamentlige apokryfer var indtil 1919 en fast del af Bibelen i de
danske udgaver, men fra slutningen af 1800-tallet begyndte det calvinsk
dominerede engelske bibelselskab at udgive konkurrerende bibler på dansk uden
apokryferne.

Det Danske Bibelselskab har fra og med sin 1933-udgave valgt at udelade
apokryferne fra standardudgaven af Bibelen og har stedse sjældnere fundet
anledning til at lave nyoversættelser. Den sidste nyoversættelse er fra 1998 og
kan læses online på Bibelselskabets hjemmeside.

Den her præsenterede tekst er den autoriserede oversættelse af 1871 taget fra
bibelselskabets 1919-udgave. Dette er uanstændigvis nok den yngste copyright-fri
danske autoriserede oversættelse som findes. Bibelselskabets næste
nyoversættelse kom først i 1953.

Apokryferne kan læses direkte her
http://www.larserik.suite.dk/apokryfer/

Teksten kan også downloades som zip-fil, og det samme kan mit hjemmelavede
e-sword bibelmodul med ovenstående apokryfer samt 1907/32-oversættelserne af den
øvrige bibeltekst.

Lars Erik Bryld
2 nov AD 2002
Alle Sjæle

Fra : Ole Madsen

Dato : 02-11-02 22:18

> [...]
> e-sword bibelmodul med ovenstående apokryfer samt 1907/32-oversættelserne

Jeg har loadet det ind i programmet, men kan ikke se teksten

Ole

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 02-11-02 22:39

Ole Madsen med adressen olem@post6.tele.dk skrev således:

> Jeg har loadet det ind i programmet, men kan ikke se teksten

Har du gjort følgende?

hentet danskap.zip
pakket den ud med winzip eller lignende
flyttet danskap.bbl ind der hvor dine andre bibelmoduler ligger

- så burde det virke, men jeg tror du måske har glemt at pakke filen ud

Lars Erik Bryld
2 nov AD 2002
Alle Sjæle

Fra : Ole Madsen

Dato : 03-11-02 09:46

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> wrote in message
> [...]
> flyttet danskap.bbl ind der hvor dine andre bibelmoduler ligger
>
> - så burde det virke, men jeg tror du måske har glemt at pakke filen ud

Du skal jo have med alle bøgerne ude til venstre, og de er der ikke

Ole

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-11-02 08:07

Ole Madsen med adressen olem@post6.tele.dk skrev således:

> Du skal jo have med alle bøgerne ude til venstre, og de er der ikke

Jeg har lagt mærke til, at der vist nok er en lille fejl i programmet. Når
e-sword starter, så vises den sidst viste bibel, men hvis den så er en bibel med
apokryfer, så vises disse ikke før man har hoppet lidt rundt mellem forskellige
bibler. Jeg tror det var det som skete for dig.

Lars Erik Bryld
5 nov AD 2002
Skt. Elisabeth

Fra : Ole Madsen

Dato : 03-11-02 10:04

> [...]
> flyttet danskap.bbl ind der hvor dine andre bibelmoduler ligger
>
> - så burde det virke, men jeg tror du måske har glemt at pakke filen ud

Jeg har fået det til at virke

Hvad hedder de ny testamentlige apokryfer?

Ole

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 03-11-02 15:08

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> mælte sligt:

>Hvad hedder de ny testamentlige apokryfer?

Der er et væld af dem - du kan finde en oversigt her:
http://www.earlychristianwritings.com/apocrypha.html

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Så kan du lære det. Ud at spille, så du kan blive normal som os andre."

Fra : Ole Madsen

Dato : 03-11-02 16:35

> Der er et væld af dem - du kan finde en oversigt her:
> http://www.earlychristianwritings.com/apocrypha.html
>
> Venlig hilsen,
> Rasmus Underbjerg Pinnerup

Jeg vil bare lige sige dig tak for at have anbefalet mig TWOT i sin tid, jeg
er blevet så glad for den

Ole

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 02-11-02 23:51

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> mælte sligt:

>Apokryferne kan læses direkte her
>http://www.larserik.suite.dk/apokryfer/

Det lyder godt, men jeg får desværre fejlmeddelelsen "404 Document not found",
når jeg klikker på linket til e-sword-modulet.

Jeg har downloadet E-sword per din anbefaling her i gruppen tidligere, og jeg
indrømmer, at interfacet er noget mere poleret end det i Online Bible (som til
gengæld er meget hurtigere). Der er dog et stort problem med E-sword
teksterne, så vidt jeg kan se. I Online Bible finder man to tal efter hvert
verbum - det ene giver et ordbogsopslag på det i originalteksten anvendte ord,
det andet giver en analyse af den konkret forekommende verbalform. Denne
sidste funktion kan jeg ikke finde nogetsteds i E-sword. Er det bare mig, der
ikke kan finde ud af programmet, eller mangler de virkelig denne information?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
.... der stadig foretrækker Online Bible

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 04-11-02 09:20

Rasmus Underbjerg Pinnerup med adressen pinnerup@privat.dk skrev således:

> "Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> mælte sligt:

> Det lyder godt, men jeg får desværre fejlmeddelelsen "404 Document not found",
> når jeg klikker på linket til e-sword-modulet.

Argh - du har ret ! :(
Jeg er kommet til at fejlskrive linket. Det er rettet nu.

> [...]
> ikke kan finde ud af programmet, eller mangler de virkelig denne information?

Det ved jeg ikke - jeg kunne aldrig få Online Bible til at køre på min maskine.
Men er der ikke bare tale om at de har skubbet hele Strongs forklaringer sammen
i et enkelt opslag som man får frem ved at føre musepilen over tallene?

Lars Erik Bryld
4 nov AD 2002
Skt. Charles Borromeo

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 04-11-02 13:35

> [...]

>i et enkelt opslag som man får frem ved at føre musepilen over tallene?

Nej, der mangler som sagt en analyse af verbalformerne. Slår man f.eks. Gen
1:1 op i Online Bible får man følgende:

1 ¶ In the beginning <07225> God <0430> created <01254> (8804) <0853> the
heaven <08064> and <0853> the earth <0776>.

Tallene i <> angiver da det tilsvarende hebræiske ord og ved at klikke på dem,
får man et opslag på netop dette ord i ordbogen nederst. Men efter
verbalformen "created" forekommer også (8804), der angiver en morfologisk
analyse. Klikker man på dette, får man oplyst, at verbet står i perfektum qal.
Denne information er det ikke lykkedes mig at finde i E-sword, og den er nu
engang rimeligt praktisk, når man sidder og bøvler med en verbalform, som man
ikke kan få til at gå op.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Europa har altid været provinsiel i sin tankegang. Som en brav købmand i
en lille by har Europæeren dyrket sine egne meninger som verdensvisdom

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 04-11-02 09:34

Lars Erik Bryld med adressen lars-erik@dadlnet.dk skrev således:

> [...]
> e-sword bibelmodul med ovenstående apokryfer samt 1907/32-oversættelserne af

Blot til orientering - jeg har rettet det fejlagtige link, så e-sword
bibelmodulet skulle være til at hente fra ovenstående side nu (det kunne det nu
hele tiden, hvis man gættede lidt).

Vær opmærksom på, at sword-modulet blander bibeloversættelser fra 3 tidsepoker
sammen. Stavemåden er nogenlunde ens, men enkelte af personnavnene kan variere,
såsom Mordokaj/Mardokæus i Esthers Bog.

Hvis man skal søge i hele Bibelen med apokryferne, så skal søgefeltet afgrænses
fra Genesis til 2 Macc, *IKKE* Revelation, som man måske skulle tro.

Lars Erik Bryld
4 nov AD 2002
Skt. Charles Borromeo