OWD-dykkersteder omkring Århus
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-11-02 15:44

Svende,

Min kæreste er lige blevet uddannet OWD og vi skal ud og lave nogle
øvelser og have nogle gode dyk omkring Århus.

Nu er min viden om standdykning omkring Århus meget lille - kan nogen
hjælpe?

Jeg kender Natomolen, Begtrup Vig, Sangstrup strand og
Silkeborgssøerne.

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-11-02 16:16

> Svende,
>
> Min kæreste er lige blevet uddannet OWD og vi skal ud og lave nogle
> øvelser og have nogle gode dyk omkring Århus.

Tillykke!

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 02-11-02 16:47

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Min kæreste er lige blevet uddannet OWD og vi skal ud og lave nogle
> øvelser og have nogle gode dyk omkring Århus.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig. Jeg udlånte engang et hæfte vistnok
udgivet at amtet om østjyske dykkersteder, og har aldrig fået det tilbage.
SVJH var der også anbefalet nogle gode strandykkersteder. Men Peter, du er
ved at rode dig ud i noget snavs. Erfaringen hos os er at hvis ens kone
eller kæreste også dykker så bliver det dobbelt så dyrt og halvt så sjovt

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-11-02 17:02

Allan Hansen:

> Jeg kan desværre ikke hjælpe dig. Jeg udlånte engang et hæfte
> vistnok udgivet at amtet om østjyske dykkersteder, og har aldrig
> fået det tilbage.

Den har jeg.

> Men Peter, du er ved at rode dig ud i noget snavs. Erfaringen hos
> os er at hvis ens kone eller kæreste også dykker så bliver det
> dobbelt så dyrt og halvt så sjovt

Det bliver _ikke_ dobbelt så dyrt - det er fordele ved at være "tek"-
dykker - jeg har udstyr nok til 2-3 mennesker.

Jeg har lige købt min 3. DUI dragt - og den er bare mums!!!

Nå, men vi skal også kun lave hyggedykninger - jeg tror der går noget
tid inden hun er klar på 1K huledyk... :)

Fra : S.Arnvig

Dato : 03-11-02 01:00

> Det bliver _ikke_ dobbelt så dyrt - det er fordele ved at være "tek"-
> dykker - jeg har udstyr nok til 2-3 mennesker.

jaja, men er noget af det pink ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-11-02 09:38

S.Arnvig:

> jaja, men er noget af det pink ?

Nej - men der behøver det heller ikke da min kæreste skal oplæres i
"den rette tro" (tm).

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-11-02 11:27

> Nej - men der behøver det heller ikke da min kæreste skal oplæres i
> "den rette tro" (tm).

Det lyder som om du satser på "omvendt" rolle fordeling. Det bliver
spændende!

Henrik Manley

Fra : S.Arnvig

Dato : 03-11-02 13:04

> S.Arnvig:

> Nej - men der behøver det heller ikke da min kæreste skal oplæres i
> "den rette tro" (tm).

Det er da kun indtil at en eller anden siger
at hun ser tyk ud med bagplade
eller bliver ligesom lidt bred i ansigtet med en Apeks.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-11-02 13:51

> Det er da kun indtil at en eller anden siger
> at hun ser tyk ud med bagplade
> eller bliver ligesom lidt bred i ansigtet med en Apeks.
>
> Søren Arnvig

Eller lige pludeselig skal bruger svømmefødder i størrelse XXL.

Det er sgu der er noget at more sig over når man tvunget det at gå på
arbejde på en hellig søndag. Tak for det!

Henrik Manley

Fra : Per Emborg

Dato : 02-11-02 19:04

Der er egenligt mange steder Saxild strand på p.pladsen mellem Nordsminde og
Saxild , hvor du godt nok skal ned af en 10 meter høj skrænt men der er en
fin kridt bund ud for de store sten 2-5 meter dybt og hvis i er heldige kan
i finde stjerne sten / trylle sten i Guld/Sølv/Kobber ja det fik jeg at vide
at de hed men de kaldes også strålesten og sikkert meget mere på bunden
ligner de lava men prøv lige at knække en så får i et chok og tænker på at
købe ny Hus osv. Jeg har selv nogle af dem

Så er der molen på Alrø ca 10 meter dybt og der kan være meget god sigt og
masser af fisk i hulerne

Nord for Egå lystbådhavn store pumpehuller ned til 15 meter med meget slam i
bunden

Fiskekutteren ud for Studstup i kan næsten gå helt derud ca 4-5 meter dybt
lå for svej og sank

--
Per Emborg
som har masser af gl dykkerudstyr til salg Dragter fødder bly flasker og jeg

Denne mail er virus testet med Norton Anti

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-11-02 21:00

Per Emborg:

> [...]
> lava men prøv lige at knække en så får i et chok og tænker på at
> købe ny Hus osv. Jeg har selv nogle af dem

Hvorhenne ligger dette i verden?

> Så er der molen på Alrø ca 10 meter dybt og der kan være meget god
> sigt og masser af fisk i hulerne

Lidt mere generelt om placeringen?

> Fiskekutteren ud for Studstup i kan næsten gå helt derud ca 4-5
> meter dybt lå for svej og sank

Hvordan finder man derud?

> som har masser af gl dykkerudstyr til salg Dragter fødder bly
> flasker og jeg skal gi dig

Peter Fjelsten,
Der skal være sikker på at kæresten kun får DIR udstyr, så derfor nok
vil sørge for udstyr til hende... :)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 03-11-02 13:17

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> wrote in message
> Nu er min viden om standdykning omkring Århus meget lille - kan nogen
> hjælpe?

Helgenæs var så vidt jeg husker meget sjovt.. og man kunne vist også komme
på en 15m... :)

Fra : Allan Hansen

Dato : 03-11-02 19:59

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Min kæreste er lige blevet uddannet OWD og vi skal ud og lave nogle
> øvelser og have nogle gode dyk omkring Århus.

Det er måske ikke helt tilrådeligt at dykker her, men her er en historie fra
da dykkere var mænd:
http://www.sok.dk/pr/svnori/svnort99/svnort299/Sprengningen%20i%20Kalo%20Vig
%201969.html

Allan Hansen

Fra : Søren M

Dato : 03-11-02 20:20

Kan man få linket så det virker?!?

-SØren

Fra : Allan Hansen

Dato : 03-11-02 22:25

"Søren M" <sorenm@**FJERNES**ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man få linket så det virker?!?

Linket virker nu godt nok, men det er et ualmindeligt langt adressenavn på 2
linier og det hele skal kopieres til adresselinien i browseren.
Måske denne adresse kan være på en linie:
www.sok.dk/pr/svnori/svnort99/svnort299/Sprengningen%20i%20Kalo%20Vig%201969
..html
Ellers må du være lidt opfindsom.

Allan Hansen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-11-02 22:37

Allan Hansen <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> linier og det hele skal kopieres til adresselinien i browseren.
> Måske denne adresse kan være på en linie:

Prøv evt. denne udgave:

http://makeashorterlink.com/?C1CA21452

vh Flemming Rubini

Fra : Allan Hansen

Dato : 03-11-02 22:45

"Flemming Rubini" <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> skrev i en
meddelelse
> http://makeashorterlink.com/?C1CA21452

Vi har noget der hedder Havbassernes Ingeniør Klub ( HIK ). Interesseret i
medlemsskab ?

Måske denne dur:
http://makeashorterlink.com/?O2EA62452

Allan Hansen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-11-02 22:47

Allan Hansen <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> wrote:
> Vi har noget der hedder Havbassernes Ingeniør Klub ( HIK ). Interesseret i
> medlemsskab ?
Siciliansk: Den ene hånd vasker den anden

vh Flemming Rubini

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-11-02 16:38

> Vi har noget der hedder Havbassernes Ingeniør Klub ( HIK ). Interesseret i
> medlemsskab ?

Jeg mener vist at vide at den fraktion er lukket i klubben for nogle år
tilbage.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-11-02 18:42

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mener vist at vide at den fraktion er lukket i klubben for nogle år
> tilbage.

Efter at vi greb dem på fersk gerning og optog det på video, da de havde sat
styretøj og vinger på motoren er ingeniør klubben blevet en "sovende celle"
.. De infiltrerede senere "crash test pilot klubben" som vi først fik nedlagt
da vi ikke havde mere materiel som kunne flyde eller gøre fart i vand. Det
er ikke kun i Ringenes Herre at kampem mellem det gode og det onde foregår.
For at få lidt fred har vi sendt flere på dykkertur i Rødehavet den næste
uge.

Allan Hansen

Fra : Palle Villesen \(BiR~

Dato : 05-11-02 10:49

Hej Peter og tak for sidst.

> Jeg kender Natomolen, Begtrup Vig, Sangstrup strand og
> Silkeborgssøerne.

Uden båd:

Studstrup - det lille vrag på ca. 8 meters dybde. Lige syd for
lystbådehavnen, der er to rækker bundgarnspæle - ca. 5 m. syd for række 1
går du i vandet og svømmer ud... vraget kommer på 7-8 meters dybde. Der skal
måske søges lidt rundt, men det ligger så tæt på land at det er til at
finde.

Tættere mod Århus er der intet får du er inde ved Risskov (altså
villakvarteret, ikke skoven). Ved Bellevue (v. biodyk) er der sand og
muslingebanke hvis man svømmer S-SØ - der er faktisk meget pænt.

Omring Egå tror jeg ikke der er noget sjovt man kan nå fra kysten.

Ved den permanente er der kedeligt på sydsiden og pænt på nordsiden - der er
MANGE uddannelsesdyk pga. kalkbund med tonsvis af mærker efter
boremuslinger. Der ligger også et lille vrag ud for "badebroen" der hører
til rigmandsvillaen - kig mod nord fra den permanente... Der ligger lidt
knogler og andet sjovt i området, men ellers er der kun sand - så "vraget"
er mest for folk der er blevet trætte af kalk, tang og fisk.

Den nye mole er meget pænt begroet, der ligger store og mange fladfisk på
ca. 10 m dybde på "yderste" hjørne.

Moesgård Strand er generelt dødssyg. Vi har fundet en planke derude - det
var det.

Så er vi vist nået til Ajstrup strand - der er pænt og pigvar.

Nord for Århus, stenalderplads ved kaløvig slotsruin. Ca. 3. dybde men ret
spændende at dykke på - den er på dykinfo.

Sejlrenden v. Knebel Vig, gå i på den "nordlige" tange, og følg "skrænten"
ind i vigen - der er tonsvis af søanemoner og store sten - ret pænt og det
er blevet døbt "søanemone paradiset"...

Begtrup vig kender du....

Sletterhage - der er en gammel bunker eller lignende lige 200 m fra
fyrtårnet på "århus bugt siden". Der er lidt kedeligt, men prøv næste
nedkørselsvej længere inde i bugten (har ikke selv været der, men hørte godt
om det). Ellers er der revet lige 300 m ovre på den anden side af
sejlrenden, men det er umuligt og uforsvarligt uden båd.

Det var vist lige hvad jeg kunne komme i tanke om, der er også vejlby flak,
prammen og andre hyggelige steder - men de kræver en båd.

Vi ses,
P.

--
Palle Villesen, biodyk
www.biodyk.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-11-02 13:19

Palle Villesen (BiRC):

> Hej Peter og tak for sidst.

I lige måde.

> Det var vist lige hvad jeg kunne komme i tanke om, der er også
> vejlby flak, prammen og andre hyggelige steder - men de kræver en
> båd.

Tak til dig - og andre der svarede.

Fra : Kasper

Dato : 06-11-02 09:09

Hej Peter. Et af de nemmeste steder og med masser af liv må være
marselisborg lystbådehavn. Kør helt ud forbi havnen. og dyk til højre om
molen. dybde ca 5-6 m
Et andet sted kunne være studstrupværket, med mulighed for lidt strømdykning
ved udslusningen fra kølevandet til værket
mvh. Kasper

Fra : Mads Nyberg

Dato : 07-11-02 13:50

Der er også Holmestenen v. Holme strand i nærheden af Dråby og Ebeltoft.
Det skulle efter sigende være en stor sten på 5-6 meters dybde. Hvis man
stiller sig oven på den, står man i vand til knæene. Det er aldrig lykkedes
mig at finde den, men området er et rigtig fint sted til naturdyk. Der er
fin sandbund, et flot stenrev - hvor den store legendariske sten vidst nok
skulle befinde sig - og myriader af fisk.

Hvis nogen skulle ligge inde med en beskrivelse af, hvordan man finder
stenen, er jeg meget interesseret. Jeg har hørt, at det er noget med ud for
en gavl på et sommerhus eller sådan noget.