Sært Gnome 2 problem.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 02-11-02 14:09

Hejsa!

Nu har jeg på min Debian installeret Gnome 2. Desværre for mig, så ser det
ud som om, at der er gået noget galt under installationen, for alt er i
vinduer. Noget kunne tyde på at Gnome bruger en forkert Window-Manager, for
både desktoppen, menuerne osv. er i deres eget vindue. Vinduerne ligner dem
fra en standard X11 installation!

Hvad skyldes dette? Jeg har forsøgt at finde ud af, hvad for en window-
manager Gnome2 benytter sig af, men den vil ikke starte dens
konfigurationsprogram.

Jeg havde før en Gnome 1.4 installation, som ikke blev fjernet før at Gnome
2 blev installeret. Kan den være blevet forvirret af nogle gamle
konfigurationsfiler?

System:
Debian (potato) 2.2

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil skrive til mig!
Min hjemmeside: http://www.sjl.dk/

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 02-11-02 15:03

On Sat, 02 Nov 2002 14:08:39 +0100, Søren Jacob Lauritsen wrote:

> Hvad skyldes dette? Jeg har forsøgt at finde ud af, hvad for en window-
> manager Gnome2 benytter sig af, men den vil ikke starte dens
> konfigurationsprogram.
Det er sikkert enten Sawfish eller Metacity.
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Thomas Kjær

Dato : 02-11-02 23:27

In article <Xns92BA90114C3F3devnullnospamsjldk@130.225.247.90>,
> [...]
> både desktoppen, menuerne osv. er i deres eget vindue. Vinduerne ligner dem

Det lyder ret meget somom du bruger TWM (Tab Window Manager), du bør
prøve at tvinge Gnome til at bruge Sawfish eller Metacity.

> Hvad skyldes dette? Jeg har forsøgt at finde ud af, hvad for en window-
> manager Gnome2 benytter sig af, men den vil ikke starte dens
> konfigurationsprogram.

Du kan prøve at starte en terminal, og deri skrive:
$ gnome-control-center
det burde starte dit gnome2 control-center.

Hvis du starter X fra console, så kan du prøve at lave en ~/.xinitrc
hvori du skriver noget i stil med:

#!/bin/sh
sawfish &
exec gnome-session

Du burde så kunne vælge at logge ud fra din gnome-desktop igen, og
gemme denne konfiguration.

> Jeg havde før en Gnome 1.4 installation, som ikke blev fjernet før at Gnome
> 2 blev installeret. Kan den være blevet forvirret af nogle gamle
> konfigurationsfiler?

Jeg vil anbefale dig at prøve at backe din gamle gnome-configuration
op, og derpå køre gnome2 igen.

$ mkdir ~/gnome-backup
$ mv ~/.gnome* ~/gnome-backup/

> System:
> Debian (potato) 2.2

Hvordan har du installeret gnome2?
Har du evt. brugt garnome, eller compilet fra cvs?
Så vidt jeg ved forefindes der kun debian pakker til woody og sid,
hvis du har installeret nogle af disse, vil jeg anbefale dig at
opgradere helt til den pågældende distribution.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 04-11-02 13:02

Thomas Kjær wrote:

> Hvordan har du installeret gnome2?

Med apt-get... og jeg tror faktisk at det var Woody-pakker, nu du nævner
det!

> [...]
> hvis du har installeret nogle af disse, vil jeg anbefale dig at
> opgradere helt til den pågældende distribution.

Det virker som om at hele installationen af Gnome2 er fejlet på flere
måder! Ved nærmere inspektion af bl.a. kontrolpanelet, ser det ud som om at
den ikke har alt med.

Hvis jeg nu gerne vil upgrade min Potato til Woody, hvordan kan jeg så gøre
det nemmest?

/Søren

--
Min hjemmeside: http://www.sjl.dk/

Fra : Thomas Kjær

Dato : 04-11-02 14:37

In article <3dc66181$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,

> Hvis jeg nu gerne vil upgrade min Potato til Woody, hvordan kan jeg så gøre
> det nemmest?

Du editerer /etc/apt/sources.list, og ændrer potato (eller stable) til
at pege på woody istedet.

Du kan evt. bare smide disse (3) linjer ind istedet:

deb http://mirrors.telianet.dk/pub/mirrors/ftp.debian.org/debian
woody contrib main non-free
deb http://mirrors.telianet.dk/pub/mirrors/non-US.debian.org/debian
woody/non-US contrib main non-free
deb http://mirrors.telianet.dk/pub/mirrors/security.debian.org/debian
woody/updates main contrib non-free

Derefter kører du "apt-get update ; apt-get dist-upgrade", og så er
din maskine opgraderet til woody.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Kim Hansen

Dato : 04-11-02 14:46

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk> writes:

> Du editerer /etc/apt/sources.list, og ændrer potato (eller stable) til
> at pege på woody istedet.

Hvis der står stable er det ikke nødvendigt at rette noget. stable
betyder den til enhver tid stabile version, og det er for øjeblikket
woody.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 04-11-02 15:07

Kim Hansen wrote:

> Hvis der står stable er det ikke nødvendigt at rette noget. stable
> betyder den til enhver tid stabile version, og det er for øjeblikket
> woody.

Kan jeg få min Debian til at skrive dens version ud? Så jeg kan se om det
er Woody eller Potato den bruger?

/Søren

--
Min hjemmeside: http://www.sjl.dk/

Fra : Kim Hansen

Dato : 04-11-02 15:08

Søren Jacob Lauritsen <devnull@nospam.sjl.dk> writes:

> Kan jeg få min Debian til at skrive dens version ud? Så jeg kan se om det
> er Woody eller Potato den bruger?

cat /etc/debian_version

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-11-02 15:32

On Mon, 04 Nov 2002 13:02:14 +0100, Søren Jacob Lauritsen wrote:

> Med apt-get... og jeg tror faktisk at det var Woody-pakker, nu du
> nævner det!

?!

Gnome 2 er ikke med i woody (som er stable for tiden). Gnome 2 er lige
kommet med i sid (som er det samme som unstable).

Mvh.

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Thomas Kjær

Dato : 04-11-02 15:36

In article <87wunt76ei.fsf@virgil.koldfront.dk>, Adam Sjøgren wrote:

> Gnome 2 er ikke med i woody (som er stable for tiden). Gnome 2 er lige
> kommet med i sid (som er det samme som unstable).

Der findes jo masser af uofficielle apt-sources[1], f.eks.[2]:

deb http://people.debian.org/~kov/debian woody gnome2
deb-src http://people.debian.org/~kov/debian woody gnome2

1) <http://www.internatif.org/bortzmeyer/debian/apt-sources/>
2) <http://people.debian.org/~walters/gnome2.html>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-11-02 15:41

On 04 Nov 2002 14:35:35 GMT, Thomas Kjær wrote:

> Der findes jo masser af uofficielle apt-sources[1], f.eks.[2]:

Ahh, sådan noget snask, ok. Jeg blev forvirret af udtrykket "Woody
pakker" - som jeg fejlagtigt tænkte betød "pakker fra woody".

Mvh.