Trække 20 m netkabel udendørs ?
Fra : Madsen

Dato : 02-11-02 00:55

Hej

Er det muligt at få noget net kabel som kan tåle at
være udendørs ?

Jeg har et lille 100Mbit netværk og skal have koblet
en maskine på som befinder sig ca 20-25 m fra de
andre maskiner. Da der er adskillige rum imellem dem
vil det være nemmest at trække kablet udvendigt på
huset. Jeg regner ikke med at det skal graves ned,
men bare løbe hen ad muren.

Er det muligt med et RJ45 CAT5 kabel ? Kan der fåes
noget specielt kabel til den slags og i så fald, hvad vil
sådan noget koste ?

Nogen links til hvor den slags kan købes på nettet ?

På forhånd tak for hjælpen

mvh Madsen

Fra : complex@pc.dk

Dato : 02-11-02 06:35

Det kan du godt, det er muligt du skal skifte det efter 30-40 år !!!!

Ingen problemer der, men husk det skal
være et stykke og skal føres uden at man laver hul på den ydre kappe
så er der ingen problemer.

Og til alle jer der ikke mener det virker, så husk telefon ledninger
holder mange år !!!! i fri luft, mine er 35 år gamle.........

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk

Fra : Jesper

Dato : 02-11-02 09:26

Jeg har haft alm. cat 5 kabel hængende på væggen mod baggården i et
lejlighedskomplex med fælles ADSL i lidt over 2 år nu. De ser stadig fine
ud.

mvh
Jesper

Fra : Madsen

Dato : 02-11-02 13:50

On Sat, 02 Nov 2002 06:34:49 +0100, complex@pc.dk wrote:

>Det kan du godt, det er muligt du skal skifte det efter 30-40 år !!!!
>
>Ingen problemer der, men husk det skal
>være et stykke og skal føres uden at man laver hul på den ydre kappe
>så er der ingen problemer.

Er det også godt nok til 100 Mbit netværk ?

Jeg har nemlig allerede et almindeligt kabel
hængende og det kan godt køre 10 Mbit,
men nu har jeg lavet netværket om til
100 Mbit og nu crasher forbindelsen når
man forsøger at komme ind på et af de delte
drev.
Det sker kun når det er gennem det udendørs
kabel. De andre forbindelser kører fint, så jeg
regnede med at forbindelsen ikke var god nok
til 100 Mbit.
Tvinger jeg netkortet på den "fjerne" maskine
til at køre 10 Mbit virker forbindelsen igen.

Jeg har måske bare været uheldig med det
ene kabel at det ikke er godt nok til 100 Mbit.
Det skulle ellers være Cat5 kabel.
Er der en måde man kan tjekke om det er
godt nok ?

mvh Madsen

Fra : complex@pc.dk

Dato : 02-11-02 13:57

Hvis dit kabel ikke er beskadiget og ikke er for langt
har det nok ikke noget med kablet at gøre, husk et der gælder andre
regler for 100mbit end for 10mbit (altal routere/hub etc)

Fra : Madsen

Dato : 02-11-02 14:05

On Sat, 02 Nov 2002 13:57:22 +0100, complex@pc.dk wrote:

>Hvis dit kabel ikke er beskadiget og ikke er for langt
>har det nok ikke noget med kablet at gøre, husk et der gælder andre
>regler for 100mbit end for 10mbit (altal routere/hub etc)

Jo, men resten af mit netværk fungerer fint ved 100 Mbit
og switchen registrerer også den fjerne maskine som
kørende 100 Mbit når den er sat op til det. Maskinerne
kan bare ikke overføre data med den hastighed, men
kun igennem det ene kabel. Alle andre overførsler
virker fint. Flytter jeg den fjerne maskine hen i den anden
ende af huset og kobler den på switchen med et 5 m
kabel er der heller ikke noget i vejen. Så kører alt 100%.

Det udendørs kabel er ikke beskadiget. Det ser fint ud
og har heller ingen skarpe knæk.

mvh Madsen

Fra : Car

Dato : 02-11-02 18:51

Men kablet er sikkert ikke samlet korrekt i begge ender. Du kan godt samle
et kabel forkert og være heldig at det virker i 10 Mbits men ikke i 100
Mbits. I 100 Mbits er der flere kabelpar i brug end i 10 Mbits. (noget med
duplex osv. svjh).

Fra : Madsen

Dato : 02-11-02 21:13

On Sat, 2 Nov 2002 18:51:12 +0100, "Car" <Car@surfpost#away#.dk>
wrote:

> [...]
>Mbits. I 100 Mbits er der flere kabelpar i brug end i 10 Mbits. (noget med

Ja, men kablet er jo købt færdigt. Det er ikke noget
jeg selv har fusket sammen, for den slags har jeg
ikke en sk.. forstand på.

mvh Madsen

Fra : Jonas Jalling

Dato : 03-11-02 15:42

"Car" <Car@surfpost#away#.dk> wrote in message
> [...]
> Mbits. I 100 Mbits er der flere kabelpar i brug end i 10 Mbits. (noget med

Sludder og vrøvl. Et 10mbit kabel og et 100mbit kabel er ens. De benytter
begge to par. tx og rx. Se evt:
http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html
Men du har ret i, at hvis man f.eks. benytter grøn og orange til tx, og
grøn/hvid og orange/hvid til rx, kan der opstå problemer ved 100mbit og ikke
ved 10mbit.

Med venlig hilsen
Jonas Jalling

Fra : Mads Bahrt

Dato : 03-11-02 03:20

Madsen wrote:
> Jo, men resten af mit netværk fungerer fint ved 100 Mbit
> og switchen registrerer også den fjerne maskine som
> kørende 100 Mbit når den er sat op til det.

Det lyder som om du "tvinger" netværkskortene til at køre 100 Mbps.
Altså at du (i windows som eksempel) har valgt at netkortet skal køåre
100 Mbps i stedet for "Auto sense". Jeg ved ikke om dette er skyld i dit
problem, men som udgangspunkt bør du ALTID benytte auto sense. Problemet
er at hvis du skal tvinge en forbindelse til at køre en hastighed skal
den tvinges i begge ender (eksempelvis i switch og computer) og du du
ikke kan komme til at sætte det op på ret mange ikke-managed switche
kommer dit netværk til at køre elendigt.

MVH
Mads

--
It's not ROT-13 - it's danish.

Fra : Madsen

Dato : 03-11-02 10:45

On Sun, 03 Nov 2002 03:19:51 +0100, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ikke kan komme til at sætte det op på ret mange ikke-managed switche
>kommer dit netværk til at køre elendigt.

Nej, det var nu omvendt. Da jeg kun havde et 10 Mbit netværk
kørte jeg med en 10 Mbit hub og netkortet på maskinerne var
sat til 10 Mbit m halv duplex, for det stod der i vejlledningen
til min kabelrouter at de skulle. Det var måske forkert, men det
stod der altså og son den netværk newbie jeg er, so gjorde jeg
bare som der stod.

Da jeg så for nylig fik at vide her i gruppen at jeg godt kunne
køre 100 Mbit på mit interne net og samtidigt køre 10 Mbit til
routeren, bare jeg skiftede min hub ud med en switch som
åbenbart selv finder ud af at styre den slags, ja så gjorde jeg
det og så satte jeg netkortene til Autodetect. Da det var gjort
blev hver forbindelse vist som værende 100 Mbit på switchen.

Nu virker forbindelsen til den maskine længst væk så ikke når
den kører autodetect og derfor kører 100 Mbit, men tvinger
jeg den maskine tilbage til 10 Mbit, så virker det igen. Mystisk.

mvh Madsen

Fra : Arne Keller

Dato : 03-11-02 13:16

On Sun, 03 Nov 2002 10:44:51 +0100, Madsen <madsen@namail.dk> wrote:

snip

> [...]
>den kører autodetect og derfor kører 100 Mbit, men tvinger
>jeg den maskine tilbage til 10 Mbit, så virker det igen. Mystisk.

Nej det er ikke mystisk.

Du har skrevet at PCen fungerer ved 100Mbps de andre steder i huset.

Altså har du 99.99% sikkert en fejl på dit kabel til det sted hvor
tingene ikke virker.

Da du har købt kablet færdigt kan vi udelukke at du har termineret det
med for dårlig kvalitet.

Der er to fejlmuligheder:
1 - Kablet er af for dårlig kvalitet til at køre 100Mbps, hvis det er
under 1 år gammelt så få det byttet under garantien.

2- du har monteret et kabel som er beregnet til invendig brug
udendørs, som beskrevet mange gange tidligere i gruppen ændres de
elektriske genenskaber når vand trænger ind i kablet (få timer efter
kablet er blevet udsat for vand første gang) kablet er derfor ødelagt,
skift det for egen regning.

Hvis man insistere på at anvende indendørs kabler udvendigt bør man
som minimum sikre sig at kablet ikke kan blive vådt og at det ikke
udsættes for sollys. Man må også forvente sig kortere levetid og
større antal fejl på nettet på grund af de dårligere elektriske
egenskaber.
Hvis man kan leve med disse begrænsninger og selv kan skifte kablet
med mellemrum kan det være en løsning.

Som Bjarke tidligere har skrevet kan man også anvende kabel som er
beregnet til udendørs anvendelse, det er lidt dyrere men har så fuld
levetid.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Madsen

Dato : 03-11-02 16:36

On Sun, 03 Nov 2002 12:15:38 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote:
>Du har skrevet at PCen fungerer ved 100Mbps de andre steder i huset.
>
>Altså har du 99.99% sikkert en fejl på dit kabel til det sted hvor
>tingene ikke virker.

Ja, det er efterhånden også den konklussion jeg er nået frem til.

>Der er to fejlmuligheder:
>1 - Kablet er af for dårlig kvalitet til at køre 100Mbps, hvis det er
>under 1 år gammelt så få det byttet under garantien.

Der er desværre ikke længere garanti på det, for det er ca.
2 år siden jeg satte det op. Og desuden er det jo indendørs
kabel som jeg har brugt udendørs, så jeg har jo selv været
ude om det.

>Hvis man insistere på at anvende indendørs kabler udvendigt bør man
>som minimum sikre sig at kablet ikke kan blive vådt og at det ikke
>udsættes for sollys.

Ja, det er jo så bare svært. Selv hvis jeg trækker kablet igennem
en haveslange eller bruger elektrikkerrør kan der vel stadig opstå
kondens omkring kablet.

Jeg har dog forsøgt at beskytte kablet. Det er på nordsiden af huset
hvor der ikke er meget sollys og det er trukket oppe under
tagudhænget næsten hele vejen. Temperatur svingningerne kan
jeg jo ikke gøre noget ved.

>Som Bjarke tidligere har skrevet kan man også anvende kabel som er
>beregnet til udendørs anvendelse, det er lidt dyrere men har så fuld
>levetid.

Ja, det er jo også den løsning jeg nok ville foretrække, men hidtil
har jeg ikke været istand til at finde den slags kabel nogen steder.
Det er jo åbenbart ikke særligt almindeligt.

mvh Madsen

Fra : complex@pc.dk

Dato : 03-11-02 18:09

Start med at skifte stikkene
rækkefølgen SKAL være

1: Orange/hvid
2: Orange
3: Grøn/hvid
4: Blå
5: Blå/hvid
6: Grøn
7: Brun/hvid
8: Brun

det er kun 1,2,3,6 der bruges

hvis det ikke virker så
brug 4,5,7,8 på ovenstående pladser (nye stik igen)

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Madsen

Dato : 03-11-02 18:22

On Sun, 03 Nov 2002 18:08:58 +0100, complex@pc.dk wrote:

>Start med at skifte stikkene
>rækkefølgen SKAL være

Jo, men det kræver da vist special udstyr at
montere sådan et stik, gør det ikke ?
Mon så ikke det er billigere at købe et nyt
25 m kabel. ( og en hel del nemmere, når nu
aldrig man har monteret sådan et stik før )

mvh Madsen

Fra : Cubus

Dato : 03-11-02 19:46

"Madsen" <madsen@namail.dk> skrev

> Jo, men det kræver da vist special udstyr at
> montere sådan et stik, gør det ikke ?

Jo, det kræver almindeligvis en crimptang, der kan erhverves for
i størrelsesordenen kr. 170,-

> Mon så ikke det er billigere at købe et nyt
> 25 m kabel. ( og en hel del nemmere, når nu
> aldrig man har monteret sådan et stik før )

kr. 85,- for 25 m på edbpriser.dk. så billigere er det da.

Skulle du alligevel få lyst til at gøre det selv kunne du fx læse:

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-11-02 18:34

complex@pc.dk skrev :

>rækkefølgen SKAL være
^^^^
Vrøvl - blot parrene ligger korrekt er farven bedøvende.
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-11-02 19:14

On Sun, 03 Nov 2002 18:34:02 +0100, jan@stevns.net wrote:

> ^^^^
>Vrøvl - blot parrene ligger korrekt er farven bedøvende.

Den næste, der kommer og skal pille ved kablerne, vil nok mene, at
rækkefølgen SKULLE have været sådan... ;)

--
- Peter Brodersen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-11-02 19:26

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> skrev :

>Den næste, der kommer og skal pille ved kablerne, vil nok mene, at
>rækkefølgen SKULLE have været sådan... ;)

Måske - men det ændre ikke en tøddel ved at farvernes placering er
ligegyldig - og den der "kommer" og kigger , noterer sig forhåbentligt
parrenes placering i begge ender, førend man begynder at spekulere på
fejlplacerede par ;)

(Alt andet er amatøragtigt)
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-11-02 19:27

On Sun, 03 Nov 2002 19:26:13 +0100, jan@stevns.net wrote:

>(Alt andet er amatøragtigt)

Amatøragtigt ikke at stole på sine medarbejdere? Puha...

Jeg ser intet problem i at opsætte et sæt retningslinjer.

--
- Peter Brodersen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-11-02 19:44

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> skrev :

>Amatøragtigt ikke at stole på sine medarbejdere? Puha...

Hvad blander du det ind i tråden for ? Jeg kalder det amatøragtigt
ikke at klarlægge placeringen af parrene, inden man begynder at rive
det skilt ad for at *fejlrette*

Jeg har arbejdet med kabler i marken i over 20 år, jeg kigger sgu'
altid efter i den anden ende, inden jeg begynder at spekulere om
fejlmontage kan være den mulige fejl.

Lidt tåbeligt at flytte rundt på nogle par, når man ikke aner en
hujende om hvordan de sidder i modsat ende, eller hür

Det har sgu' ikke noget med at stole på andre at gøre, men om at
arbejde rationelt.

>Jeg ser intet problem i at opsætte et sæt retningslinjer.

deri kan vi hurtigt være enige - der er jo heller ikke det det handler
om. Men at påstå *at* farverne *skal* monteres på en bestemt måde, er
noget vrøvl. Det er *det* jeg kommenterer
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : complex@pc.dk

Dato : 03-11-02 19:36

> ^^^^
>Vrøvl - blot parrene ligger korrekt er farven bedøvende.
Ja 100mb netværk er ja farveblindt
farverne er en hjælp til at få kablerne til at ligge rigtigt
1236 er den det gælder 12 samt 36 skal være parsnoet
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : complex@pc.dk

Dato : 03-11-02 19:45

Lidt testudstyr var måske ikke af vejen
men prisen uha 5000-500 us$ så er det nok nemmere og billigere at
skifte kablet
http://www.trynci.com/cat/test6.htm

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : complex@pc.dk

Dato : 03-11-02 18:16

Jeg glemte at skrive
Stikket set ovenfra med "tungen" og kablet i maven på dig.

Start med at skifte stikkene
rækkefølgen SKAL være (det er derfor det også hedder parsnoet)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-02 14:18

"Madsen" <madsen@namail.dk> wrote in message

> Jeg har måske bare været uheldig med det
> ene kabel at det ikke er godt nok til 100 Mbit.
> Det skulle ellers være Cat5 kabel.
> Er der en måde man kan tjekke om det er
> godt nok ?

Ja med et professionel cat 5 tester... Men det er nok billigere at trække et
nyt kabel....

Det du evt kan gøre, er at sætte en kabelkanel op, oppe under taget.. Så det
ikke for sollys og vind og vejr

Fra : Madsen

Dato : 02-11-02 14:24

On Sat, 2 Nov 2002 14:18:25 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> wrote:

>Ja med et professionel cat 5 tester... Men det er nok billigere at trække et
>nyt kabel....

Ja, såden en er nok ikke billig.

>Det du evt kan gøre, er at sætte en kabelkanel op, oppe under taget.. Så det
>ikke for sollys og vind og vejr

Sætte en hvadforen op ?

Nå, men det gamle kabel løber faktisk allerede oppe under taget
undtaget i begge ender hvor det løber ned ad muren og ind
gennem et hul. Jeg foretrak at bore hullerne nede ved fodpanelerne
hvor det car mindst synligt.

mvh Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-02 14:39

> Ja, såden en er nok ikke billig.

Jeg tænkte nu på at du lejede det og testede

> Sætte en hvadforen op ?

kabelkanal

> [...]
> undtaget i begge ender hvor det løber ned ad muren og ind
> gennem et hul. Jeg foretrak at bore hullerne nede ved fodpanelerne

Jeg tror nu dit kabel har det fint nok. Med mindre du har smidt det op i
tagranden

Hvordan har du termineret kablet i begge ender??

Fra : Madsen

Dato : 02-11-02 15:24

On Sat, 2 Nov 2002 14:38:47 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> wrote:

>Hvordan har du termineret kablet i begge ender??

Termineret ? Det er et standard 25 m CAT 5 kabel
med RJ45 stik i begge ender. Når stikkene er sat
i netkortene er der vel ikke noget der skal termineres.
Det skulle man da kun dengang man brugte coaxial
kabel. Ikke sandt ?

mvh Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-02 15:41

> Termineret ?

Afsluttet

> Det er et standard 25 m CAT 5 kabel
> med RJ45 stik i begge ender. Når stikkene er sat
> i netkortene er der vel ikke noget der skal termineres.

Nej nej, ikke med modstande osv, hvis det var det du tænkte på?

Hvis du selv har monteret RJ45 connectoren, kan det være der fejlen ligger.

Hvis ikke par´ne ligger korrekt. Vil sende og modtage signalerne ikke blive
sendt i sit eget par. Men entet ligger på 2 forskellige par, eller sende og
modtage signal i samme par...

Hvis fx et signal er blevet sendt over 2 forskellige par, vil balanceringen
være smadret og masser af støj kommer ind på linien.. Dette kan man måske
køre 10 mbit på, men ikke 100...

Switchen tjekker desiden nok bare om der er hul igennem på kablet.

Fra : Madsen

Dato : 02-11-02 16:06

On Sat, 2 Nov 2002 15:41:27 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> wrote:

>Hvis du selv har monteret RJ45 connectoren, kan det være der fejlen ligger.

Kablet blev købt færdigt med stikkene monteret, så den del burde
være i orden.
Det var godtnok det billigste kabel jeg valgte til det som dengang
kun var et 10 Mbit netværk, men det skulle være Cat5 kabel, så
det burde da også kunne køre 100 Mbit.

Måske jeg skulle investere i et nyt kabel og så købe et lidt
dyrere, men da kablerne for mig at se er ens er det jo svært at
vide om man betaler for bedre kvalitet eller om man bare bliver
snydt.

>Switchen tjekker desiden nok bare om der er hul igennem på kablet.

OK, det vidste jeg så ikke. Netværk er ikke lige mit område.

mvh Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-02 16:09

> [...]
> Det var godtnok det billigste kabel jeg valgte til det som dengang
> kun var et 10 Mbit netværk, men det skulle være Cat5 kabel, så

Ja, det kan ikke tænkes at det er netkortet den er gal med i maskinen?

Det med at forbindelsen fryser når man prøver at tilgå mapper... Behøver nu
ikke være noget med netværket at gøre.. Men windows´s opsætning

Hvad sker der hvis du overfører noget fra nettet?

Fra : Madsen

Dato : 02-11-02 16:14

On Sat, 2 Nov 2002 16:09:04 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> wrote:

>Ja, det kan ikke tænkes at det er netkortet den er gal med i maskinen?

Jeg har lige skiftet netkort i maskinen.

>Det med at forbindelsen fryser når man prøver at tilgå mapper... Behøver nu
>ikke være noget med netværket at gøre.. Men windows´s opsætning

Også når det virker ved 10 Mbit, men ikke ved 100 Mbit ?

>Hvad sker der hvis du overfører noget fra nettet?

Internet forbindelse virker fint på alle maskiner, hvis det er den
du mener, men der køres jo også kun 10 Mbit, halv duplex til
routeren. Det finder switchen jo åbenbart selv ud af.

mvh Madsen

Fra : Lars Bernau

Dato : 02-11-02 14:17

In article <7so6suoh1dhn7oe8lfolk2to8pg98a6ttb@4ax.com>, complex@pc.dk
says...
> [...]
>
> Og til alle jer der ikke mener det virker, så husk telefon ledninger
> holder mange år !!!! i fri luft, mine er 35 år gamle.........

Og hvis man er lidt sippet med sit kabel, kan man smutte i byggemarkedet,
og erhverve sig noget elektriker rør (tror jeg det hedder), til at trække
ledningen igennem. Eller måske galvaniserede vandrør, alt efter humør, og
pengepung.

--
Lars Bernau
Skal mediekartellerne have lov til at sætte lovgivningen,

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 02-11-02 09:28

> [...]
> sådan noget koste ?
>
> Nogen links til hvor den slags kan købes på nettet ?

Hos Silvan (og sikkert også andre byggemarkeder) kan du købe en
flex-plastslange som du kan trække over kablet, hvis du mener det behøver
ekstra beskyttelse. Jeg tror 50 meter koster ca 100 kr.
En alm vandslange kan sikkert også bruges, men det er strengt taget ikke
nødvendigt, hvis der ikke er hul på plastkappen..

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : complex@pc.dk

Dato : 02-11-02 10:03

Jeg må fraråde slangen og røret hvis der først står vand i den er det
bedre med kablet i fri luft
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-11-02 12:09

> [...]

> vil det være nemmest at trække kablet udvendigt på
> huset. Jeg regner ikke med at det skal graves ned,

Er det ikke muligt at gå over loftet?

Det er klart den nemmeste, pæneste og billigste løsning. Her er det bare at
bruge alm. cat 5e kabel.

> Er det muligt med et RJ45 CAT5 kabel ? Kan der fåes
> noget specielt kabel til den slags og i så fald, hvad vil
> sådan noget koste ?

Ja, det findes noget specielt Silikone cat5 kabel. SOm kan tåle Vand, fugt
og sollys.. Men du skal nok regne med det koster omkring 15 kroner meteren,
og er svært at få fat i som privat

Fra : Madsen

Dato : 02-11-02 13:43

On Sat, 2 Nov 2002 12:08:53 +0100, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> wrote:

>Er det ikke muligt at gå over loftet?
>
>Det er klart den nemmeste, pæneste og billigste løsning. Her er det bare at
>bruge alm. cat 5e kabel.

Gid jeg kunne, men huset har fladt tag og der er ikke
noget loft at trække kablerne over. Ellers havde jeg
selvfølgeligt valgt den løsning.

mvh Madsen