"Survival of the fittest"! ("de stærkeste~
Fra : Karsten

Dato : 01-11-02 21:56

Det er velkendt, at i en dårligt fungerende familie, er det
ofte barnet (den mindrebemidlede), der bliver symptombærer
og måske endda syg, af det fortræd der foregår. Det er også
almindeligt, at det er symptombæreren, der bliver betragtet
som problemet. Ikke bare som en der har et problem, men selve
problemet.

I samfundet fungerer det på samme måde. Det er så let
at betragte prostituerede, narkomaner, alkoholikere etc.
som en flok uartede problem-gadebørn. Jeg mener de er blevet
symptombærere, for en fremmedgørende og nedværdigende
"jeg er min egen lykkes smed"-filosofi, som nogle af vi
andre kan bilde os ind, er en god ide at leve efter.

Så er det jeg spørger mig selv, om ikke den samme
mekanisme kunne aktiveres i en menighed. Det kunne være
det, der pågår, når "problembørnene" udvandrer, fordi de
- naturligvis - ikke kan holde ud til at være symptombærere.
Specielt når de får banket ind i hovedet, at de sådan set
selv er ude om det.
Tænker lidt på korinterne, hvor nogle åd og drak sig en dom til,
mens andre i menigheden, blev symptombærere og
oven i købet blev syge og måske døde af det.

Vi kan muligvis forkaste evolutionsteorien som teori, men i
praksis fungerer dele af den udemærket. I hvert fald når
det kommer til "survival of the fittest".
Derfor er symptombæreren en gave til menigheden - en
alarmklokke der siger "her er noget galt".

Bare en tanke...

Karsten

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 01-11-02 22:30

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det kommer til "survival of the fittest".
> Derfor er symptombæreren en gave til menigheden - en
> alarmklokke der siger "her er noget galt".

Et fint men også lidt skræmmende billede af de kristne-/menigheder.
Mange steder fungerer janteloven fint, trods Jesu bud om det modsatte.
Men hvem af os kan helt sige os fri for at undgå "symptombæreren"
en smule. Et eks.:
Til den efterfølgende kirkekaffe sidder der to mennesker ved
to forskellige borde -alene. Den ene er pæn og nobel af udseende og
kigger sig interesseret omkring. Den anden en forhutlet, ildelugtende
alkoholiker, som skamfuld og ilde til mode sidder og kigger ned i bordet.

Menighedens "frelste" faste skare skal jo tage sig af nye. Hvem af de
to eksempler får først kontakt? Jeg har mere en gang skammet mig over at
vælge den første, selv om den anden trængte mere til en snak.

Joh, stof til eftertanke Karsten

Fra : Karsten

Dato : 01-11-02 22:53

"Ernst Pedersen" <tingvej@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Et fint men også lidt skræmmende billede af de kristne-/menigheder.

Ikke for at sige, at det nødvendigvis er kendetegnende,
men jeg mener det sker i kirken også.

> Mange steder fungerer janteloven fint, trods Jesu bud om det modsatte.

Ja og jeg er da selv med til at holde janten i live.

> Men hvem af os kan helt sige os fri for at undgå "symptombæreren"
> en smule.

klip

Jeg vil også nødig kaste med sten, for de rammer mig selv
i nakken med brag, hver gang.
Sigter godt, men rammer skidt (mit eget skidt).

Mvh

Karsten

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-11-02 23:03

> Jeg vil også nødig kaste med sten, for de rammer mig selv
> i nakken med brag, hver gang.
> Sigter godt, men rammer skidt (mit eget skidt).

Nogle vældig gode tanker i to der har bragt frem, - ikke mindst set i
relation til den selvransagelse vi jo også gerne skulle have her i
gruppen.

Tak til jet begge to, - jeg kan ikke andet end være enige!

mvh
Andreas
--
Mit nye udkast til en hjemmeside:
http://af.skrift.dk

Fra : Ole Madsen

Dato : 02-11-02 10:30

"Karsten" <karstenbuhlnielsen@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> mens andre i menigheden, blev symptombærere og
> oven i købet blev syge og måske døde af det.

Eze 34:3 I fortærede Mælken, med Ulden klædte I eder, de fede Dyr slagtede
I, men Hjorden røgtede I ikke; Eze 34:4 de svage Dyr styrkede I ikke, de
syge lægte I ikke, de sårede forbandt I ikke, de adsplittede bragte I ikke
tilbage, de vildfarende opsøgte I ikke, men I styrede dem med Hårdhed og
Grumhed.

Når Gud ikke finder nogle trofaste imod evangeliet, så må han selv søge dem
som har brug for hans hjælp.

Gud siger et sted: "sig ikke til Gud, jeg så det ikke, jeg vidste det ikke,
vejer Gud ikke hjerterne?"

Jeg kan ikke finde hvor det står, men kan huske at have læst det

Gud vil at vi er vores broders vogter

Eze 34:21 Fordi I med Side og Skulder skubbede alle de svage Dyr bort og
stangede dem med eders Horn, til I fik dem drevet ud,
Eze 34:22 derfor vil jeg hjælpe min Hjord, så den ikke mere skal blive til
Rov, og skifte Ret mellem Får og Får.

Eze 34:10 Så siger den Herre HERREN: Se, jeg, kommer over Hyrderne og kræver
min Hjord af deres Hånd, og jeg sætter dem fra at vogte min Hjord; Hyrderne
skal ikke mere kunne røgte sig selv; jeg redder min Hjord af deres Gab, så
den ikke skal tjene dem til Æde.
Eze 34:11 Thi så siger den Herre HERREN: Se, jeg vil selv spørge efter min
Hjord og tage mig af den.
Eze 34:12 Som en Hyrde tager sig af sin Hjord på Stormvejrets Dag, således
tager jeg mig af min Hjord og redder den fra de Steder, hvorhen de spredtes
på Skyernes og Mulmets Dag;
Eze 34:13 jeg fører dem bort fra Folkeslagene, samler dem fra Landene og
bringer dem til deres Land, og jeg, røgter dem på Israels Bjerge, i
Kløfterne og på alle Landets beboede Steder.
Eze 34:14 På gode Græsgange vil jeg vogte dem, og på Israels Bjerghøjder
skal deres Græsmarker være; der skal de lejre sig på gode Græsmarker, og i
fede Græsgange skal de græsse på Israels Bjerge.
Eze 34:15 Jeg vil selv røgte min Hjord og selv lade dem lejre sig, lyder det
fra den Herre HERREN.
Eze 34:16 De vildfarende Dyr vil jeg opsøge, de adsplittede vil jeg bringe
tilbage, de sårede vil jeg forbinde de svage vil jeg styrke, og de fede og
kraftige vil jeg vogte; jeg vil røgte dem, som det er ret.

Jeg er så enig, læs hele ezekiel 34