DEBAT: lejebolig eller hus?
Fra : Aleks & Karina

Dato : 28-02-01 09:31

Jeg har antal mange gange snakket om med andre som jeg kender
de har såmænd forskellige mening om dette..
Hvad er bedst og fordel at bo i et hus eller en lejebolig?
Man mister nok penge at bo i boligselskab og man tjener penge på hus for man
kan sælge dem?.
Derfor jeg vil gerne have en debat om dette , og hvad I mener bedst at bo i
ejet hus eller en leje bolig (hos boligselskabet)

Karina

Fra : Bo Kjær Olsen

Dato : 01-03-01 12:26

Vi har lige købt hus efter at have boet til leje i en almennyttig lejlighed.
Vi synes det "bedre" med god plads, have, garage osv., men økonomisk kan det
på ingen måde betale sig. Rentefradraget er som bekendt reduceret voldsomt,
til gengæld er ejendomsskatterne steget . Resultatet er at man specielt
som førstegangs huskøber (som os) kommer til at side meget dyrt pga. de høje
huspriser der skal finanseres/forrentes uden nogen særlig fradragsmulighed
(jeg har ca. det samme udbetalt nu som før huskøbet). Men mange af de
politikere der have lavet lovene (pinsepakken) sider jo også med en fed
friværdi delvist finanseret ved gældsætning af landet (=> inflation) i
70'erne og ikke nogen særlige renteomkostninger, så for dem betyder det
reducerede rentefradrag ikke noget.

Mvh,
Bo

Fra : N/A

Dato : 02-03-01 08:17

Fra : J¤mfruen

Dato : 02-03-01 08:17

Hejsa

Rasmus Villefrance <rasmus@fabel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:G%xn6.1839$fK3.32375@news000.worldonline.dk...
> Ja det er også min opfattelse... Ejerboligen er for dem som meget gerne
vil
> have god plads.

Ja eller som bare gerne vil være sig selv og bestemme selv.

> Vi er så heldige at bo i en andelsbolig. Vi har betalt andelen på 100.000
> ud, og sidder så for 2800 incl vand, varme og antenne. Lånet betalte vi af
> med 2000 kr om måneden, så dengang var de faste udgifter 4800 pr. måned.
>
> Hvis vi kigger på et hus - 1.4 millioner koster det vel. Så ville vi sidde
> (netto) for 8500 - hertil lægges vand og varme ca. 1800 kr pr. måned. Den
> månedlige udgift er altså et sted mellem 7.300 - 5.300 større på en
> ejebolig... Plus evt. større transportomkostninger.

Hmmm vores nedlagte landejendom kostede 425.000 og kunne flyttes lige ind
i - med et boligarela på lidt over 80m2 og elementkøkken. Vi har total
moderniseret og udvidet boligarealet til 160 m2 og brugt ca 400.000 kr på
det + eget arbejde ( pyyyh)
Så jeg synes det er lidt misvisende at snakke om bolig til 1,4 mill

En herlig løsning:)

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Bo Kjær Olsen

Dato : 02-03-01 10:43

Hvor mange arbejdspladser er der i nærheden af hvor i bor?
Prøv at find et parcelhus på ca. 130m³ i storkøbenhavn til 1.4mil og du
ender med et saneringsmodent hus 10m fra motorvejen!
Et "normalt" parcelhus fra ~70 i storkøbenhavn koster i snit 1.8! Men så kan
man jo bare gøre som Marieanne Hjeltved forslår og købe et hus i nærheden af
næstved og køre 200Km om dagen til arbejde (det harmonerer sikkert godt med
regeringens politik hvad angår miljø/CO2 og mere tid for børnefamilier!).

Mvh,
Bo