SMTP-relæ med antivirus
Fra : Max Andersen

Dato : 01-11-02 17:57

Jeg skal installere 2 SMTP-relæer til alle vores interne mailservere og
kunne godt tænke mig en Unix/linux-løsning.

Jeg har kigget på kaspersky gateway og F-Secure internet mail og ville gerne
høre om anbefalinger/erfaringer omkring hvad der er bedst at bruge.

Jeg skal have en inbound smtp-server som scanner for virus og forwarder til
interne mailservere og en anden gateway som checker udgående SMTP for virus
og sender dem videre.

Max

Fra : Allan Joergensen

Dato : 01-11-02 18:20

Max Andersen <max@militant.dk> wrote:

> Jeg skal have en inbound smtp-server som scanner for virus og forwarder til
> interne mailservere og en anden gateway som checker udgående SMTP for virus
> og sender dem videre.

Nu nævner du jo ikke hvilken MTA du bruger, men jeg har gode erfaringer
med Postfix+Amavis (Amavis bruger H+BEDV og F-Prot antivirus) og det
virker godt.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"I will not skateboard in the halls." - Bart's Board

Fra : Max Andersen

Dato : 03-11-02 22:19

"Allan Joergensen" <allan@nowhere.dk> wrote in message

> Nu nævner du jo ikke hvilken MTA du bruger, men jeg har gode erfaringer
> med Postfix+Amavis (Amavis bruger H+BEDV og F-Prot antivirus) og det
> virker godt.

Nej, jeg nævner ingen MTA, da jeg intet har i øjeblikket , men skal
installere fra bunden og ønsker forslag :)

Men ,det lyder som en god idé og jeg vil undersøge det. F-Prot er ihvertfald
billigt. 450$ om året.

Tak for forslaget

Max

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 01-11-02 19:04

Max Andersen wrote:
> Jeg har kigget på kaspersky gateway og F-Secure internet mail og ville gerne
> høre om anbefalinger/erfaringer omkring hvad der er bedst at bruge.

Det der er bedst at bruger er det som passer bedst til dine behov.

Hvad er dine behov?

> Jeg skal have en inbound smtp-server som scanner for virus og forwarder til
> interne mailservere og en anden gateway som checker udgående SMTP for virus
> og sender dem videre.

Alle mailserver kan forwarde mail både ind og ud. (du skriver ikke at
virus skal stoppes :)

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : Michael Andreasen

Dato : 01-11-02 19:35

www.lws.dk under mailserver, der er en guide på dansk.

--
Mvh Michael Andreasen

"...There are only 10 types of people in the world...........those who
understand binary jokes, and those who don't..."

Fra : Max Andersen

Dato : 03-11-02 22:17

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message

> www.lws.dk under mailserver, der er en guide på dansk.

Takker for linket. Det ser fornuftigt ud. Og så køber jeg F-Prot antivirus
for 450$ til Linux om året, så har jeg en god løsning.

Så mangler jeg kun at finde ud af hvordan man forwarder mails addresseret
til specifikt domæne (forced routing) til en specifik ip, så er det perfekt.
Det kan man vel læse hos qmail, eller postfix.

endnu engang tak for linket.

Max

Fra : Max Andersen

Dato : 03-11-02 21:12

"Christian E. Lysel" <sunsite.dk.nntp@spindelnet.dk> wrote in message

> Det der er bedst at bruger er det som passer bedst til dine behov.
>
> Hvad er dine behov?

Ja, undskyld jeg svarer så sent, men min news.tele.dk er fooked up og først
nu har jeg fundet news2.tele.dk

Mit behov er at jeg gerne vil have scannet al ind/ud-gående post istedet for
at belaste mine 10 mailservere med det arbejde.

> Alle mailserver kan forwarde mail både ind og ud. (du skriver ikke at
> virus skal stoppes :)

Jeg har ingen statistisk interesse i at scanne for virus uden at stoppe dem.
Det betragtede jeg lidt som en selvfølge. Men det vil jeg gerne.

Jeg har lavet et muligt setup således : http://militant.dk/smtpeksempel.htm
og håber at det virker forståeligt.

Max

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-11-02 23:02

Max Andersen wrote:
> Mit behov er at jeg gerne vil have scannet al ind/ud-gående post istedet for
> at belaste mine 10 mailservere med det arbejde.

Dette behov, løser næsten smtp virus scannere.

Kan du uddybe dine behov?

Hvor stor en belastning har du, 10 mailserver lyder som meget.

--
Christian E. Lysel, http://www.spindelnet.dk/

Fra : Max Andersen

Dato : 04-11-02 08:39

> Dette behov, løser næsten smtp virus scannere.
>
> Kan du uddybe dine behov?

Jeg kan prøve;

Som du kan se her, er dette et eksempel på hvordan jeg havde tænkt mig det:

http://militant.dk/smtpeksempel.htm

Dette setup, betyder at al indgående post (alle mx-records på vore domæner)
peger på SRV1 og den videresender (efter virusscanning) post videre til alle
interne mailservere. (jo, vi har 10, og flere vil komme).

Så er alle vore interne servere sikret mod virus uden at skulle have
installeret antivirus software hver især.

Endvidere er relaying 'logisk' umuligt, og alle nye servere stillet op af
evt. halvproffesionelle konsulenter, kan ikke misbruges selvom de er
pivåbne.

> Hvor stor en belastning har du, 10 mailserver lyder som meget.

Jeg orker ikke at vedligeholde antivirus på 10+ mailservere, der alle skal
sættes op til at hente fra en der henter udefra o.s.v. Jeg vil have
keep-it-simple princippet. Min erfaring siger mig også at dette er det mest
stabile.

Det ser ud til at news:slrnas5dtm.ktd.allan@coredump.nowhere.dk er en god
mulighed og meget billig.

Max