Kloning af Solaris system haddisk
Fra : Asbjorn

Dato : 28-02-01 07:07

Hej
Jeg har en SUN, hvor haddisken er ved at stå af. Den døjer med at kommer
igang efter at den har været slukket. Findes en metode til at klone en
systemdisk ?
/asbjørn

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 28-02-01 07:50

On Wed, 28 Feb 2001 06:06:31 GMT, Asbjorn wrote:
>Jeg har en SUN, hvor haddisken er ved at stå af. Den døjer med at kommer
>igang efter at den har været slukket. Findes en metode til at klone en
>systemdisk ?

/usr/bin/dd

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Asbjorn

Dato : 28-02-01 08:20

Hej Michal
"Michael Lyngbøl" <lyngbol@c.dk> wrote in message

> /usr/bin/dd
Det ser godt ud, men jeg har ikke den store UNIX erfaring, så lidt mere
hjælp ville være godt. Ummidelbart ser det nemt ud, men dd tager kun en file
af gangen eller kan man anvende . (punktum) som default value.

Hvodan med tildeling af boot devices i systemer ?

/asbjørn

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 28-02-01 08:29

On Wed, 28 Feb 2001 07:19:35 GMT, Asbjorn wrote:

>Det ser godt ud, men jeg har ikke den store UNIX erfaring, så lidt mere
>hjælp ville være godt. Ummidelbart ser det nemt ud, men dd tager kun en file
>af gangen eller kan man anvende . (punktum) som default value.

Nej, en inputfil + en outputfil:

$ dd if=/dev/<raw-device-for-gammel-disk> of=/dev/<raw-device-for-ny-disk>

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 28-02-01 11:41

On 28 Feb 2001 07:28:52 GMT, Michael Lyngbøl wrote:

>Nej, en inputfil + en outputfil:
>
>$ dd if=/dev/<raw-device-for-gammel-disk> of=/dev/<raw-device-for-ny-disk>
^ -> som root vil nok hjælpe.

Ovenstående er ganske utestet.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Christian Dueholm Ch~

Dato : 28-02-01 12:14

In article <slrn99pldh.2bg0.lyngbol@freesbee.wheel.dk>, Michael Lyngbøl wrote:

> ^ -> som root vil nok hjælpe.
>
>Ovenstående er ganske utestet.

Men det virker faktisk fint. Jeg har selv gjort det en del gange.
Dog kan det anbefales at boote boxen i single user, evt. fra en
Solaris cd, og man skal sætte blocksize voldsomt op, f.ex. til 128k

# dd if=/dev/rdsk/$olddisk of=/dev/rdsk/$newdisk bs=128k

Det tager vel en times tid for en 9Gb disk.

--
Christian D. Christensen

"I think the sum of intelligence on the internet is constant. Only the
number of lusers grows..." - Uwe Ohse in the monastery

Fra : Asbjorn

Dato : 01-03-01 11:14

Hej Christian

> # dd if=/dev/rdsk/$olddisk of=/dev/rdsk/$newdisk bs=128k

Jeg har lige et enkelt spørgsmål. Hvordan skal man referere til diskene, som
c0t3d0s? eller hva' ?

/asbjørn

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 01-03-01 11:26

"Asbjorn" <stop.ab@cortech.dk> writes:
> Hej Christian
> >

> Jeg har lige et enkelt spørgsmål. Hvordan skal man referere til diskene, som
> c0t3d0s? eller hva' ?

Prøv
/usr/sbin/mount | grep dsk
på maskinen. Du vil få noget der ligner:

/ on /dev/dsk/c1t0d0s0 read/write/setuid/largefiles on Mon Dec 4 17:36:30 2000
/var on /dev/dsk/c1t0d0s1 read/write/setuid/largefiles on Mon Dec 4 17:36:30 2000

Det er så /dev/rdsk-udgaven af diskene du skal bruge til Christians
dd-kommando.
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 01-03-01 11:28

On Thu, 01 Mar 2001 10:13:58 GMT, Asbjorn wrote:

>Jeg har lige et enkelt spørgsmål. Hvordan skal man referere til diskene, som
>c0t3d0s? eller hva' ?

Yeps.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Christian Dueholm Ch~

Dato : 01-03-01 13:12

In article <Ghpn6.10189$dD.495694@twister.sunsite.dk>, Asbjorn wrote:
>Hej Christian

>Jeg har lige et enkelt spørgsmål. Hvordan skal man referere til diskene, som
>c0t3d0s? eller hva' ?

Du skal bruge det der hedder overview slice'en. Den dækker hele disken
om man så må sige. Det er altid slice 2, så hvis den gamle disk har scsi id 0
og den nye har id 3:

# dd if=/dev/rdsk/c0t0d0s2 of=/dev/rdsk/c0t3d0s0 bs=128k

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 01-03-01 22:53

chch@freesbee.wheel.dk (Christian Dueholm Christensen) writes:

> [...]
>og den nye har id 3:

># dd if=/dev/rdsk/c0t0d0s2 of=/dev/rdsk/c0t3d0s0 bs=128k
^ s2?
Det er ok hvis det er ens diske og layoutet er ok.
Ellers må du til at jonlere med
format installboot ufsdump/restore og/eller dd.

/hjj

Fra : jb@amukbh.dk

Dato : 01-03-01 07:55

Hvorfor vil du klone den? Vil en almindelig backup ikke være bedre? Det
vil give dig muligheder for at f.eks. anvender andre diskstørrelse og et
andet filsystemlayout.

# ufsdump 0u destination filsystem

/Jan