Server Mobo
Fra : peter

Dato : 01-11-02 02:17

Hej Gruppe..

Jeg skal ha skruet en IBM websphere + DB2 server sammen.

Det skal være en P4 med 1 gb DDR RAM (ECC)

Jeg havde tænkt 1 SCSI disk til OS - har både den og controller liggende så
det er klaret.

2 * 120 Gb 180 GXP diske i RAID 1. Jeg vil ikke købe nogen seperat RAID
controller så enten bliver det software RAID eller også skal MB'et ha en
ordentlig RAID controller onboard.

Det store spg. er sådan set hvilket MB jeg skal gå efter. Jeg hælder selv
mest til et Intel (det skal ihvertfald være med Intel chipset). Hvilket MB
vil i foreslå..? Det er helt OK hvis der er onboard gb LAN og RAID
controller hvis der er nogle af de onboards der er i orden. Hvilket Intel
chipset skal der være på osv.

Har nogle gode råd.?

MVH
Peter Thornton

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 02-11-02 00:35

En masse spørgsmål:

Hvad skal du med al den harddisk plads?
Raid 1 = Mirror = sikkerhed på databasen.
Er det virkelig realistisk at din database nogensinde kommer i nærheden af
120 GB?
Og hvis den gør kan dit system så trække læsset?
DB forespørgsler vil i øvrigt ikke være påvirket af stor
overførselshastighed, men derimod af lav søgetid (læs SCSI)
Du vil opleve at en given tilføjelse i databasen vil kræve svar fra begge
diske, og sandsynligvis mindske performance.

Hvorfor skal dit system ikke være omfattet af Mirror'et?
Harddiskfejl er en af de hyppigste årsager til nedetid, og når du nu
alligevel laver et mirror, så...
Du skriver i øvrigt at det var en disk du havde liggende... Hvis den har
nogle år på bagen, så er der måske ekstra grund til mirror på denne.

Da du nu har en SCSI-disk, med tilhørende controller, er det så ikke en ide
at købe en ekstra SCSI-disk magen til den du har, og så lægge system OG
database herpå?

Du vil få sikkerhed på din system-disk, og vil få glæde af SCSI's lave
søgetid i din database. Og 2 120GB IBM 180 GXP diske koster jo trods alt i
nærheden af 4.000,- kr.

Hvis den disk du har liggende, er af ældre dato, kunne du jo også for samme
pris som de to 120GB diske købe to IBM UltraStar 73LZX 36GB SCSI 10K diske,
men det er som sagt kun relevant hvis du kan nøjes med mindre end 120 GB.

Min pointe er at hvis du skal lave en database-baseret server, så er
harddiskene altafgørende for hastigheden, og sørg for guds skyld for at
medtage systemfilerne i dit mirror. SCSI til databasen er vigtigere end SCSI
til systemet.

Rune