Terminal Server ???
Fra : Jørgen Schwartz

Dato : 31-10-02 18:04

Vi bruger i dag Citrix winframe til at koble os op til vores NT-server. Er
der en tilsvarende løsning til linux.
Den skal understøtte opkoblinger med ISDN1-hastighed og skal kunne have ca.
15 personer logget på samtidig. Disse personer skal alle have adgang med
brugernavn/password og forskellige rettigheder/arbejdsbiblioteker... De skal
afvikle regneark og tekstbehandling på terminal-serveren.

Jeg har læst en del på sagen, men ikke blevet særligt meget klogere. Jeg ved
at linux er født som en terminal-server, min tvivl går på hvorvidt det
virker med en lille båndbredde... Det skulle meget gerne virke lige så godt
som Winframen gør nu... bare billigere :)

Hvis I kunne foreslå nogle programmer/links til mulige løsninger ville det
være skønt.

På forhånd tak
Jørgen Schwartz

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 31-10-02 18:25

On Thu, 31 Oct 2002 18:04:24 +0100
"Jørgen Schwartz" <jorgen_schwartz@hotmail.com> wrote:

> [...]
> som Winframen gør nu... bare billigere :)
>
> Hvis I kunne foreslå nogle programmer/links til mulige løsninger ville det

Du skal se på

http://www.ltsp.org/

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Kent Friis

Dato : 31-10-02 18:28

Den Thu, 31 Oct 2002 18:04:24 +0100 skrev Jørgen Schwartz:
> [...]
>brugernavn/password og forskellige rettigheder/arbejdsbiblioteker... De skal
>afvikle regneark og tekstbehandling på terminal-serveren.

Snakker vi linux som server, som klient eller begge dele?

Hvis det er en linux klient imod windows server, så tag et kig på
"rdesktop", det virker fint imod Terminal Services.

Snakker vi om Linux server, så ville jeg umiddelbart forsøge med X, evt.
low-bandwidth X eller over ssh med compression. Dengang jeg selv sad med
en ISDN, kørte X fornuftigt når først programmerne var startet op -
hvilket til gengæld tog lidt længere tid end jeg ville acceptere til
normalt brug[1], men det afhænger helt af hvilke programmer det
drejer sig om. Jeg har aldrig forsøgt med tekstbehandling eller
regneark remote, så der kan jeg desværre ikke hjælpe med hastigheden.

Mvh
Kent

[1] Men jeg er også ret utålmodig, hvis windows kører på en maskine
under 3GHz, er det også for langsomt til at jeg gider vente på det.
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\

Fra : Max Andersen

Dato : 31-10-02 20:38

"Jørgen Schwartz" <jorgen_schwartz@hotmail.com> wrote in message
> [...]
skal
> afvikle regneark og tekstbehandling på terminal-serveren.

Der er mange muligheder, men ltsp.org er kun en løsning hvis i er på
lokalnet. Dette er info fra et SSLUG møde, hvor erfarne personer sagde at
det krævede meget båndbredde.

Prøv mere at lave noget tightvnc opkobling til en unix-server, hvor brugerne
har deres eget display (X-vindue). Det kan køre over en ISDN1.

Her kan man nemlig oprette flere brugere som har hvert deres session. det
kører jeg selv på en RH7.3 og det kører perfekt.

rdesktop har jeg haft erfaring med også, og det kører perfekt op mod en host
på lokalnet, men på andre VLan kan den uprovokeret disconnecte konstant lige
efter jeg er kommet på.

Bruger det hver dag til tidsregistrering fra min linux til en windows
terminal server med axapta.

> [...]
godt
> som Winframen gør nu... bare billigere :)

Du kan endvidere bruge win4lin hvis du SKAL køre windowsprogrammer på din
linux/solaris server og tarantella, til dine klienter der skal køre via
browser (ja, terminal session via en browser med JAVA).

tarantellea er dog kun nødvendig med de klienter der har behov for
lokalprint og koster ca. 1000 kr pr klient, så hold dig til netværksprint
(også MEGET mere stabilt). Dog nok nødvendigt til hjemmearbejdspladser.

> Hvis I kunne foreslå nogle programmer/links til mulige løsninger ville det

> være skønt.

http://www.tightvnc.org
http://www.tarantella.com
http://www.win4lin.com
https://www.lindist.dk/

Max

Fra : Jørgen Schwartz

Dato : 01-11-02 16:42

Tak for de mange svar.

Det drejer sig mere præcist om afvikling af Concorde C5 samt en
tekstbehandling (fx. openoffice). Ovennævnte programmer vil jeg forsøge at
få til at køre på en linuxmaskine. De arbejdsstationer der befinder sig på
samme LAN kommer til at køre Concorden direkte fra serveren, samt får deres
egen office installeret på deres maskiner. Det er dem der ikke sidder
direkte på LAN'et jeg prøver at finde en løsning til. Det drejer sig om 7
stk. på ADSL og 2 stk. på ISDN. Som det virker nu kører de som sagt over en
Winframe-server som afvikler programmerne på NT'eren for dem. Den
linuxløsning som jeg vælger skal kunne det samme som winframen (også
lokalprint) og gerne bedre. Det mest vigtige er hastigheden hos klienterne,
samt administrationsmuligheder på rettigheder og arbejdsbiblioteker.... Det
er også vigtigt at det er stabilt, da jeg vil blive lynchet hvis skidtet
hele tiden går ned :)

En helt anden sag.... -> Jeg skal tage noget kursus i linux/unix og har
kigget på udbuddet. Superusers falder i øjnene som en af de bedre... Er der
nogen der har erfaringer med hvor det er godt, og vigtigere hvad man skal
holde sig fra ?

> Prøv mere at lave noget tightvnc opkobling til en unix-server, hvor
brugerne
> har deres eget display (X-vindue). Det kan køre over en ISDN1.

Kan den lokalprinte? samt arbejde sammen med samba?

/Jørgen Schwartz