Raid
Fra : m bo

Dato : 31-10-02 16:06

Hej
jeg har problemer med raid1 í SUSE 7,3
Den klare fint af spejle md1 hda6 til hdb2 (swap)
Men nå jeg prøver mkraid /dev/md2 og md3
som skulle spejle hda5 til hdb1 og hda7 hdb3 kommer der en fejl:

handling MD device /dev/md0
disk 0: /dev/hda5, 56196kB raid superblock at 56128kB
/dev/hda5 is mounted
mkraid: aborted, see the syslog and /proc/mdstat for potential clues

hilsen
Michael

Fra : Jesper Toft

Dato : 31-10-02 19:39

m bo wrote:

> [...]
>
> handling MD device /dev/md0
> disk 0: /dev/hda5, 56196kB raid superblock at 56128kB

Er den det?......

/Jesper Toft

Fra : m bo

Dato : 01-11-02 10:13

"Jesper Toft" <jesper@liscom.dk> wrote in message

> Er den det?......
>
> /Jesper Toft

Jeg er novice i linux, men ja den der mountet.

hda5 er boot
hda6 er swap
hda7 er /
jeg vil spejle dem og har lavet en fil der hedder raidtab.
Den indholder følgene.

raiddev /dev/md0
raid-level 1
nr-raid-disks 2
nr-spare-disks 0
chunk-size 4
persistent-superblock 1
device /dev/hda5
raid-disk 0
device /dev/hdb1
raid-disk 1

raiddev /dev/md2
raid-level 1
nr-raid-disks 2
nr-spare-disks 0
chunk-size 4
persistent-superblock 1
device /dev/hda6
raid-disk 0
device /dev/hdb2
raid-disk 1

raiddev /dev/md3
raid-level 1
nr-raid-disks 2
nr-spare-disks 0
chunk-size 4
persistent-superblock 1
device /dev/hda7
raid-disk 0
device /dev/hdb3
raid-disk 1

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-11-02 10:54

On Fri, 1 Nov 2002 10:13:24 +0100, m bo wrote:

> Jeg er novice i linux, men ja den der mountet.

Først laver man raid, så laver man filsystem, så lægger man filer på.

Dvs. når du laver raid på nogle partitioner ryger indholdet.

Mvh.

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : m bo

Dato : 04-11-02 15:08

Det lyder ikke særligt smart. Hvis din ene disk så kraser skal du starte
forfra. Det lyder ikke særlig smart.

Sjøgren

asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-11-02 15:37

On Mon, 4 Nov 2002 15:07:42 +0100, m bo wrote:

> Det lyder ikke særligt smart. Hvis din ene disk så kraser skal du
> starte forfra. Det lyder ikke særlig smart.

Hvordan søren kom du til den konklusion?

Hvis en disk dør tager du den ud, sætter en ny i og fortæller maskinen
at der er en frisk disk at lege med.

Der er forskel på hvad man gør når man _etablerer_ raid og hvad man
gør når en disk der er i et eksisterende raid dør.

Mvh.

P.S.: Læs venligst <http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html#nedenunder>