Spørgsmål
Fra : Peter

Dato : 31-10-02 08:53

Hej alle,

anser kristendommen Satan for en guddom, eller er vedkommende "blot" n
an falden engel?

Kom til at tænke på dette da man jo siger at Kristendommen er
monoteistisk.

- Peter http://neglesaks.dk

Man er ikke beruset, hvis man kan ligge på gulvet
uden at holde fast. - Dean Martin

Fra : Vidal

Dato : 31-10-02 09:44

"Peter" <se.min@reply-to.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle,
>
> anser kristendommen Satan for en guddom, eller er vedkommende "blot" n
> an falden engel?

Satan er ikke nogen gud. Falden engel er måske godt nok.

> Kom til at tænke på dette da man jo siger at Kristendommen er
> monoteistisk.

Netop.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 31-10-02 12:33

> [...]
> an falden engel?
>
> Kom til at tænke på dette da man jo siger at Kristendommen er

[..]

Her er et par henvisninger til steder i Bibelen, som de fleste
teologer er enige om, er Satans fald fra Guds Himmel:

Esajas' Bog 14, v12 Tænk, at du faldt fra himlen, du strålende
morgenstjerne! Du er slynget til jorden, du som besejrede folkene.
v13 Du sagde ved dig selv: »Jeg vil stige op til himlen, højt over
Guds stjerner rejser jeg min trone; jeg tager sæde på bjerget,
hvor guderne samles, i det yderste nord. v14 Jeg stiger op over
skybankerne, gør mig lige med den Højeste.« v15 Men du er blevet
styrtet i dødsriget, ned i afgrundens dyb.

Ezekiels Bog 28, v12 Menneske, syng en dødsklage over Tyrus' konge,
og sig til ham: Dette siger Gud Herren: Du var seglet på fuldkommenhed,
fyldt med visdom og af fuldendt skønhed. v13 Du var i Eden, i gudshaven.
Alle slags ædelsten sad på din dragt: rubin, topas og månesten, krysolit,
shoham og jaspis, safir, granat og smaragd; udhamret og dekoreret
kunstarbejde i guld blev anbragt på dig, den dag du blev skabt. v14 Du
var en salvet kerub, jeg gjorde dig til beskytter; du var på det hellige
gudebjerg, du vandrede blandt funklende sten. v15 Du var udadlelig i
din færd, fra den dag du blev skabt, til der blev fundet uret hos dig.
v16 Ved al din handel fyldtes du med vold og syndede. Så forstødte
jeg dig fra gudebjerget, fra de funklende sten, jeg ødelagde dig, du
beskyttende kerub. v17 Dit hjerte blev hovmodigt over din skønhed,
du fordærvede din visdom og strålende glans. Jeg kastede dig til jorden,
gav dig hen til konger, så de kunne fryde sig over dig. v18 Med dine
mange synder i din uhæderlige handel vanhelligede du dine
helligdomme; men jeg lod ild strømme ud fra dig, den fortærede dig,
og jeg gjorde dig til aske på jorden for øjnene af alle, der så dig.
v19 Alle blandt folkene, som kender dig, gyser over dig; du er blevet
en rædsel, du er borte for evigt.

Lukasevangeliet 10, v18 Da sagde han (Jesus) til dem: »Jeg så Satan
falde ned fra himlen som et lyn.

Lucifer, Satan faldt antageligt sammen med en stor flok engle, som er
de dæmoner, som vi hører, ser, eller oplever.

Venlig hilsen
Ernst

Fra : Cyril Malka

Dato : 01-11-02 02:06

Peter wrote:

> anser kristendommen Satan for en guddom, eller er vedkommende "blot" n
> an falden engel?

Satan er en engel, eller et væsen som går "imod". Han er "modstander".

Han bliver flere gange omtalt som en engel. En engel der går imod det, der
sker. Derfor er der fx et sted i Bibelen hvor Satan er på Guds side. Han
bliver sendt til jorden for at stoppe en mand. Han gør "modstand".

Satan er faktisk mere et begreb end et væsen.

> Kom til at tænke på dette da man jo siger at Kristendommen er
> monoteistisk.

Det er det.

Dér, hvor monoteismen af kristendommen diskuteres er ift. treenigheden, hvor
nogle (deriblandt jøder) ville sige at tanken om treenigheden er
flerguderi.

Men Satan har ingen status som guddom.

--
Venligst,

Cyril

www.etsectera.com -=- www.malka.dk -=- www.malka.info
et-sect-era - Aktualitetsbladet om sekternes verden
et-sect-era nr. 23 - Tema: Transcendental Meditation

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-11-02 09:22

"Cyril Malka" <cyril@fjerndette.etsectera.com> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Satan er faktisk mere et begreb end et væsen.

Ikke ifølge Bibelen.

Se mit nye forsøg på at lave en webside :
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/test/

Fra : Cyril Malka

Dato : 01-11-02 23:56

Andreas Falck wrote:

> [ ... ]
> Ikke ifølge Bibelen.

Jo. Ifølge bibelen.

Må vi høre: Hvad betyder Satan på hebraisk?

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 01-11-02 10:40

> [...]
> bliver sendt til jorden for at stoppe en mand. Han gør "modstand".
>
> Satan er faktisk mere et begreb end et væsen.

Satan er lige så virkelig som Gud - desværre. Men han blev jo besejret
på Golgata, og hans tid på Jorden er begrænset af Gud. Han vil blive
tilintetgjort når Guds time er. Prøv at læse profetierne i Daniels Bog og
Åbenbaringsbogen.

Venlig hilsen
Ernst

Fra : Cyril Malka

Dato : 01-11-02 23:57

Ernst Pedersen wrote:

> [...]
> på Golgata, og hans tid på Jorden er begrænset af Gud. Han vil blive
> tilintetgjort når Guds time er. Prøv at læse profetierne i Daniels Bog og

Prøv at læse de øvrige bøger.

Satan blev ikke besejret noget sted. Satan er ikke én person.

Fra : Ernst Pedersen

Dato : 02-11-02 10:28

> Prøv at læse de øvrige bøger.
>
> Satan blev ikke besejret noget sted. Satan er ikke én person.

[...]

Nu har du selvfølgelig helt og aldeles lov til at betragte Satan som du vil.
Jeg synes det er svært at komme uden om, at Satan er en virkelighed - et
åndeligt væsen - i lighed med Guds engle.
Jeg er af den opfattelse, at hele Bibelen er sandfærdig. Derfor er Satan
og hans dæmoner lige så virkelige for mig, som den Treenige Gud.
At betragte Satan som et begreb, kan jeg ikke få til at passe med Bibelens
beskrivelse.

1 Krøn 21, v1 Satan trådte op mod Israel, og han lokkede David til at holde
folketælling i Israel.

Jobs Bog 1, v6 En dag kom gudssønnerne og trådte frem for Herren; blandt
dem var også Satan. v7 Herren spurgte Satan: »Hvor kommer du fra?« Satan
svarede: »Jeg har gennemvandret jorden på kryds og tværs.« v8 Herren
spurgte ham: »Lagde du mærke til min tjener Job? Hans lige findes ikke på
hele jorden; han er en retsindig og retskaffen og gudfrygtig mand, der
holder sig fra det, der er ondt.« v9 Satan svarede: »Det er vel ikke uden
grund, at Job er gudfrygtig. v10 Har du ikke sikret ham og hans familie og
hele hans ejendom på enhver måde? Du har velsignet hans arbejde, så hans
hjorde breder sig ud over landet. v11 Men ræk din hånd ud og rør ved alt
det, han ejer. Så skal han nok forbande dig op i dit åbne ansigt!« v12 Da
sagde Herren til Satan: »Nu får du magten over alt det, han ejer; men ham
selv må du ikke række hånden ud imod.« Så forlod Satan Herren.

Zakarias' Bog 3, v1 Så lod han mig se ypperstepræsten Josva, som stod
foran Herrens engel, mens Satan stod på hans højre side for at anklage ham.

Mattæus 4, v10 Da svarede Jesus ham: »Vig bort, Satan! For der står
skrevet: >Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.< «

Lukas 10, v18 Da sagde han (Jesus) til dem: »Jeg så Satan falde ned fra
himlen som et lyn.

Johannes' Åbenbaring 12, v9 Den blev styrtet, den store drage, den gamle
slange, som hedder Djævelen og Satan, og som forfører hele verden - styrtet
til jorden, og dens engle blev styrtet ned sammen med den.

Johannes' Åbenbaring 20, v2 Englen greb dragen, den gamle slange, som er
Djævelen og Satan, og bandt ham for tusind år

Således er Bibelen fyldt med mange, mange eks. på Satans virkelighed.
Det er klart, hvis man ikke tror det åndelige eksisterer, så har man jo ikke
den dimension med, som jeg anser for en absolut nødvendighed som
kristen.

Men ok! Når vi ikke en gang kan blive enige om hvad der skete på
Golgata, så kan vi jo nok heller ikke blive enige om hvad døden er for
en størrelse og hvorfor døden ikke kunne fastholde Jesus, da Han jo tak
og lov opstod igen. - Så tjener det vist ikke rigtig noget formål at
fortsætte
diskussionen om Satan er virkelig, når det centrale i mit liv, er det der
skete
på Golgata. Det peger det Gamle Testamente på mange steder, og hele
Det Nye Testamente drejer sig om dette, så.....

Guds velsignelse
Ernst

Fra : Georg S. Adamsen

Dato : 02-11-02 14:56

On Thu, 31 Oct 2002 08:53:09 +0100, se.min@reply-to.com (Peter) wrote:

> [...]
> an falden engel?
>
> Kom til at tænke på dette da man jo siger at Kristendommen er

Nej, kristendommen (som den er defineret af Bibelen og de
fælleskirkelige bekendelser) betragter ikke Satan som en guddom, for
det ville være et opgør med den gudstanke, som man bl.a. afviste i
kampen med gnosticismen i oldkirken. Kristendommen er nemlig
monoteistisk.

Der er nok lidt forskellige (men ikke nødvendigvis uforenelige)
"billeder" af Satan i Bibelen. I Johannes' Åbenbaring kaldes han for
"vore brødres anklager". Sammenhængen er sandsynligvis den, at Satan
(der betyder 'modstander' 'eller fjende' på hebraisk), er anklager ved
den himmelske domstol, som vi har beskrevet i bl.a kap. 4-5 og 20, og
som igen stammer fra Dan 7,9ff samtidig med, at der også er indirekte
henvisninger til andre GT-tekster.

Det grundlæggende nederlag led Satan, da Jesus modstod fristelsen til
at lade sig tilbede og dermed lokke væk fra den gerning, som også han
dåb peger på, nemlig at være Guds elskede Søn, Herrens tjener, der
skal lide, dø og opstå til frelse for 'sit folk', dvs. såvel jøder som
ikke-jøder (Matt 1,21; 3,13ff; 4,1ff og f.eks. 8,17 og 20,28).

Men selv om grundlaget for Satans anklager-gerning således er væk -
synden er nu sonet - så er selve soningen ikke nok. Den må også
modtages og fastholdes. Derfor beskrives Satan også på den måde, at
han forsøger at få kristne til at falde fra. For selv om Kristus har
besejret ham i den forstand, at han ikke længere med rette kan anklage
den troende, så vil han fortsat være 'brødrenes anklager' (og alle
menneskers anklager i virkeligheden). Her gælder det - og det er en af
pointerne i Åbenbaringsbogen - om at holde fast ved bekendelsen af og
troen på Krisus.

Åbenbaringsbogen beskriver så, hvordan Satan vil få sin dom på
dommedag. Flertallet af fortolkerne mener, at Åb 12 handler om Satans
nederlag i forbindelse med Jesu død, opstandelse og himmelfart, mens
jeg selv er af den opfattelse, at der er tale om første etape af
Satans nederlag på dommedag. Den anden etape beskrives i kap. 20. Jeg
tilslutter mig altså ikke, at der skulle være nogen nævneværdig
tidsforskel på, hvad der står i kap. 12 og 20. Kun "en kort tid", som
der faktisk også står. Og den korte tid er altså ikke kirkens tid, men
en ganske lille tidsperiode på dommedag.

Hvis min tolkning er rigtig, så er der egentlig (også) i dette
spørgsmål tale om retfærdiggørelse af tro som det væsentlige. Jeg
foretrækker altså at se Satan primært i forbindelse med den forensiske
retfærdiggørelse, altså retfærdiggørelsen for Guds domstol.

Jeg opfatter ikke Satan som en person i betydningen menneske, men
derimod som en personlig magt, altså mere end et begreb eller
abstraktion.

Med venlig hilsen

Georg S. Adamsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-11-02 06:37

"Peter" <se.min@reply-to.com> skrev i en meddelelse
> Hej alle,
>
> anser kristendommen Satan for en guddom

Snarere som "en afgud", idet der - i den monoteistiske sags natur - kun er
"een Sand Gud".

, eller er vedkommende "blot" n
> an falden engel?

Sådan har en eller flere kristologiske Bibelforståelser forstået Satan, og
det går - så vidt jeg kan se - langt længere tilbage end Jesus.

1) "Slangen" fra Skabelsesberetningen (GT), der i Åbenbaringen (NT) er en
"Drage".

På den ene side et lille krybende dyr, på den anden side et frygteligt
monster i bedsteTolkien-stil, måske endda "overjordisk" i sine dæmoniske
proportioner og indikere politisk verdenskort.

2) Jobsbogens "Gudssøn" der senere "læses" ud af Esajas 24 - som vist
egentlig omhandler en datidig babylonsk konge men som i katolsk tid er med
til at afføde Lucifer-myten om "Satans Fald".

Deri har du din "Faldne Engel"-mytologi.

("Luciferos" er vistnok et gammelt romersk navn for Venus, "Lysbæreren"
("Lux" og "fero", hvis du kan en smule latin), fordi den stråler så klart. )

Dog er der en skør krydsning: Serafer (en bibelsk engleorden) skulle vist
have en form for "slangenatur". Jeg må lige selv undersøge det nærmere for
at tjekke om det er en jødisk eller kristen opfindelse...

Anders Peter Johnsen