DNS med mere...
Fra : "Steen Brølling"

Dato : 30-10-02 18:51

Hej

Jeg forsøger at stable en server på benene (RedHat 8), men jeg har stadig
svært ved at forstå DNS! Er det noget jeg SKAL oprette på f.eks. gratisdns, eller
kan jeg selv gøre det lokalt (jvf.
http://www.sslug.dk/linuxbog/web/bog/apache-virtuelle-hosts.html) - jeg
har fast IP.

En anden ting: Mine domæner ligger idag hos et webhotel. Hvordan sikrer
jeg at skiftet fra webhotel til lokalt sker uden flere ugers mellerum!??
Kan jeg overhovedet stille noget op, hvis webhotellet ikke får
"slettet"/"flyttet" alle oplysninger ang. mine domæner!??

Undskyld hvis jeg stiller "tumpede" spørgsmål; jeg skal bare forsøge at
forstå hele dender serverting! :)

MVH Steen
--
http://www.broelling.dk (just a little something for the masses)
RedHat 8/Linux 2.4.18 - still think penguins are cute!??

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-10-02 19:09

"Steen Brølling" <strix@mail.dk> writes:

> [...]
> svært ved at forstå DNS! Er det noget jeg SKAL oprette på f.eks. gratisdns, eller

Først og fremmest skal du forstå at Apache ikke kender noget som helst
til DNS. Den svarer bare på de HTTP-forespørgsler den får. Hvis
Host-headeren i en af dem matcher en virtuel host på din Apache svarer
den med indholdet af den virtuelle host.

> En anden ting: Mine domæner ligger idag hos et webhotel. Hvordan sikrer
> jeg at skiftet fra webhotel til lokalt sker uden flere ugers mellerum!??

Så skal du starte med at sætte din webserver (og mailserver) korrekt
op, og så flytte DNS'en til fx gratisdns.dk efterfølgende.

> Kan jeg overhovedet stille noget op, hvis webhotellet ikke får
> "slettet"/"flyttet" alle oplysninger ang. mine domæner!??

Det vil højst give problemer for dem der bruger webhotellets
DNS-servere til deres normale rekursive opslag. Er deres DNS-servere
sat korrekt op tillader de slet ikke rekursive opslag, og så har du
ingen problemer.

Et rekursivt opslag er når serveren (på vegne af en resolver) giver
sig til at slå noget om den ikke er autoritativ for.

--
Jacob - www.bunk.cc
Nothing is finished until the paperwork is done.

Fra : Claus Christensen

Dato : 30-10-02 19:19

Steen Brølling wrote:
> [...]
> "slettet"/"flyttet" alle oplysninger ang. mine domæner!??
>
> Undskyld hvis jeg stiller "tumpede" spørgsmål; jeg skal bare forsøge at

Jeg har netop flyttet mit domæne hjem fra et webhotel.

Først teste jeg apache (og postfix) virkede efter hensigten efter
opsætningen. Jeg måtte også rettede noget undervejs
Det tog et par mdr. Du kan lave et reverse lookup på din IP og blot bruge
det hostnavn du der får oplyst til test.

Når man er overbevist om at alt kører er man klar til at redegere sit domæne.
Jeg har blot fulgt veljedningen på www.gratisdns.dk og det spiller efter
lidt start problemer. Læs vejledningerne grundigt.
Jeg havde ikke lave A-records for maskinerne på mit LAN, og det gav lidt
mail/ssh/print problemer på mit LAN - det virkede med det tog laang tid.
eksempel: host1.mitdomæne.dk   192.168.10.4

Pt. mangler jeg kun at opsige mit webhotel.

Mvh Claus