Vola armaturer
Fra : Web.Woman

Dato : 29-10-02 20:11

Har nogen af jer gode/dårlige erfaringer med Vola-armaturer?

Mvh. Lisbeth

Fra : mcloud

Dato : 30-10-02 09:56

"Web.Woman" skrev d. 29-10-02 20:11 dette indlæg :
> Har nogen af jer gode/dårlige erfaringer med Vola-armaturer?
>
> Mvh. Lisbeth

Hej Lisbeth

Vola armaturer er meget flotte ,men meget dyre og dumme at reparere og
efter min mening ikke pengene værd
mvh mcloud blikkenslager

http://www.kandu.dk/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-02 10:09

On Wed, 30 Oct 2002 08:55:33 GMT, "mcloud" <mcloud.news@kandu.dk>
wrote:

>Vola armaturer er meget flotte ,men meget dyre

Arkitekttegnet

>og dumme at reparere og efter min mening ikke pengene værd

Jeg har Vola i mit hus, og de gamle udgaver er ganske rigtigt lidt
omstændelige at reparere. Man skal fra tid til anden smøre vandhanen
med et "middel", for at den ikke skal dryppe. Jeg har ikke haft andre
"fejl" - de virker udemærket.

Den nye serie er betydelig bedre konstrueret og endvidere lettere at
bruge. Deres udseende er en gevinst for æstetikken i huset - "alle"
nævner det.
---

Mvh Mogens

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-10-02 14:08

"mcloud" <mcloud.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse >

> Vola armaturer er meget flotte ,men meget dyre og dumme at reparere og
> efter min mening ikke pengene værd
> mvh mcloud blikkenslager

Enig - i hvert fald mht. dem jeg har haft.
Farven blev efterhånden slidt af, utætte var de ofte, o-ringene kunne ikke
købes i 20 km. afstand (ret specielt størrelse, åbenbart), og var hundedyre.
Og nej, gæster kunne ikke finde ud af at åbne dem uden brusebad.
Men hvor var de kønne, så længe det varede (resten af badeværelset blev
såmænd indrettet efter de der røde vandhaner...)
Udskiftningen blev IKKE med Vola igen.
Jeg kan i senere tråde se, der er kommet nyere udgaver, og dem kan jeg ikke
udtale mig om.

Hilsen Inger

Fra : Martin Buhelt

Dato : 30-10-02 11:02

"Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen af jer gode/dårlige erfaringer med Vola-armaturer?

Hvis æstetik er vigtigere en funktion, så er de geniale

Mine forældre har vola i deres køkken - det har givet anledning til en hel
del vådt tøj hos gæster, som ikke helt kunne styre vandmængden. Det skulle
være blevet lettere i nyere udgaver af armaturet.

Pakninger er ekstremt dyre.

/Martin

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-10-02 11:10

On Wed, 30 Oct 2002 11:01:47 +0100, "Martin Buhelt" <mb@nospam.dk>
wrote:

>Mine forældre har vola i deres køkken - det har givet anledning til en hel
>del vådt tøj hos gæster, som ikke helt kunne styre vandmængden. Det skulle
>være blevet lettere i nyere udgaver af armaturet.

Der medfølger 3 indsatser til regulering af vandmængden

>Pakninger er ekstremt dyre.

Et komplet sæt er dyrt - det skal man ikke købe, idet dét indeholder
"alt muligt". Det vigtigste er siliconen, hanen skal smøres med.
---

Mvh Mogens

Fra : Møller

Dato : 07-11-02 20:34

"Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk> wrote in message
> Har nogen af jer gode/dårlige erfaringer med Vola-armaturer?
>
> Mvh. Lisbeth

Hej Lisbeth det var sq længe siden, hvordan har Yarisen det?
Må men, jeg har Vola over hele huset, siden 1973, jeg har normalt ingen
problemer med dem, de gamle har en speciel 3-dimensional dorn der går ind i
en speciel støbt gummi membran. Mår de bliver utætte, det sker normalt kun
nær vandværket har skyllet rør, og der sætter sig lidt snavs i klemme, så
tager jeg dem blot ud, drejer dem 90 gr, og så holder de dobbelt så længe.
Jeg har dog på en af mine 9 haner haft det problem, at selve sædet var
tæret, men så kan man købe et ombygningssæt med keramiske pakninger og
vippehåndtag, som alle de nye.
Jeg kan kun anbefale dem, de er dyre, men der er flotte og bedre end alle de
efterligninger jeg har set.
Den bedste pris får du et af disse steder vil jeg tro:
http://www.vvs-grossisten.dk/
http://www.vvsdirect.com/main.php?
http://www.nettovvs.com/
http://www.lavprisvvs.dk/shop/

--
Venlig hilsen
Møller

Fra : Web.Woman

Dato : 08-11-02 07:54

"Møller" <eamfjern@fjernget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Må men, jeg har Vola over hele huset, siden 1973, jeg har normalt ingen
> problemer med dem

Jeg tror også at jeg - efter at have samlet en lang række erfaringer - er
nået til den konklusion, at jeg godt tør vælge Vola.

Tak for link til billige steder at købe Vola m.m.
Vil studere dem i weekendens løb.

Og tak til alle for svar! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-11-02 09:17

"Web.Woman" <anaeitis @ pc.dk> skrev i en meddelelse news:3dcb5f32$0$782
> Jeg tror også at jeg - efter at have samlet en lang række erfaringer - er
> nået til den konklusion, at jeg godt tør vælge Vola.

Alternativt prøv at se på Børmas serie. De er også virkelig flotte. - Men
det er rigtigt at det selvfølgelig ikke det samme som Vola. Men til
gengæld billigere.

Mvh - Martin

Fra : schnipper

Dato : 22-07-03 22:52

Hej Alle med Vola erfaring

Jeg har huset fyldt med Vola armaturer fra midten af 70'erne.

Jeg kan simpelthen ikke få dem tætte. De drypper alle sammen.

Er der nogen der kan give en præcis vejledning i, hvordan man servicerer
disse armaturer??

Der er nogen der har snakket om en speciel silicone??

På forhånd tak

Schnipper

http://www.kandu.dk/

Fra : Felix

Dato : 22-07-03 23:43

On Tue, 22 Jul 2003 21:52:00 GMT, schnipper wrote:

> [...]
>Jeg kan simpelthen ikke få dem tætte. De drypper alle sammen.
>Er der nogen der kan give en præcis vejledning i, hvordan man servicerer

Prøv først med nye pakninger ( kr. 2-300 pr. sæt). Vejledning er
vedlagt hvert sæt.

Hjælper de ikke, så adskild hanen og tag den messingdims som er
monteret (skruet fast på) håndtaget ud (unbraconøgle &
låseringstang).

Den renses omhyggeligt, tørres, opvarmes til 40-50 grader C. og
indsmørres i araldit på de flader som kommer i berøring med
pakningen. Den høje temperatur sørger for et ensartet lag.

Under hærdningen ophænges dimsen i den del der skal bære
håndtaget (klemme eller krokodillenæb).

Efter afhærdningen files det overflødige Araldit af den nederste
del, så dimsen kan skubbes helt ind ingen.
(Måske kan en affiling af enden alene gøre tricket (har ikke
prøvet)?).

Det giver en fortykkelse af dimsen, så den igen kan lukke helt
for vandet. Husk at smørre den ind i siliconefedt før
monteringen, så den glider let.

Hvis du vil afprøve virkningen først, så tager du (i stedet for
Araldit) et par omviklinger med teflon-tape på den tykkeste del
af dimsen. Det virker (kun) på kort sigt.

m. v. h.

Fra : Felix

Dato : 23-07-03 00:39

On Wed, 23 Jul 2003 00:43:04 +0200, Felix wrote:

>Prøv først med nye pakninger ( kr. 2-300 pr. sæt). Vejledning er
>vedlagt hvert sæt.

Glemte lige, at det ofte hjælper at tage gummipakningen ud, og
dreje den 90 grader før det hele samles igen. Husk siliconefedt.

m. v. h.

Fra : clausmadsen

Dato : 24-07-03 07:47

Hej Felix

Det Araldit du snakker om, er det lim (2-komponent) eller ?
Er det noget specielt og hvor kan man få fat i det??

Kender du et godt sted at købe nye pakninger m.m. til VOLA??

På forhånd tak
Schnipper

http://www.kandu.dk/

Fra : Felix

Dato : 24-07-03 11:00

On Thu, 24 Jul 2003 06:47:09 GMT, clausmadsen wrote:

>Det Araldit du snakker om, er det lim (2-komponent) eller ?
>Er det noget specielt og hvor kan man få fat i det??

Hej

Brug den almindelige gammeldags (ikke Rapid), så du har tid til
at gøre det ordentligt. Aralditten hærder jo hurtigere ved høj
varme. Købes bl.a. i byggemarkeder.

Når man blander Araldit kommer der en masse små luftblærer i
blandingen. De forsvinder når blandingen efterfølgende varmes op
(brug en hårtørre) så blandingen bliver letflydende og helt klar.

Dimsen skal også varmes op (læg den i varmt vand og tør med
køkkenrulle og hårtørre), så Aralditten er tyndtflydende længe
efter den er smurt på dimsen. Herved løber det overskydende
Araldit væk, og efterlader et tyndt, jævnt lag.

Husk at affedte dimsen (renset benzin) inden operationen, og hold
kun i håndtaget. Hvis delene bliver meget varme, får du et meget
tyndt lag. Omkring 50 grader C. er passende. Det er så varmt, at
det begynder at føles ubehageligt at holde dimsen i fingrene, så
brug en havehandske.

>Kender du et godt sted at købe nye pakninger m.m. til VOLA??

Desværre, Sidst købte jeg i Bauhaus til kr. 280,- for et kit
(pakning, plastprop, spændering, unbraconøgle og silikonefedt)

m. v. h.

Fra : DJ Bobo

Dato : 04-08-03 16:25

<schnipper.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har huset fyldt med Vola armaturer fra midten af 70'erne.

Dét har jeg også :)

>Jeg kan simpelthen ikke få dem tætte. De drypper alle sammen.
>Der er nogen der har snakket om en speciel silicone?

Jep - du skal blot anvende Vola's, som ligger i et rep. sæt til 99 kr.
Så er den s*** slået

/Mogens

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 04-08-03 18:40

"schnipper" <schnipper.news@kandu.dk> wrote in message
> Jeg har huset fyldt med Vola armaturer fra midten af 70'erne.
> Jeg kan simpelthen ikke få dem tætte. De drypper alle sammen.

Vi havde samme problem. I stedet for at fedte mere med nævnte messingdims og
gummitut, har jeg udskiftet ventilenheden til en keramisk.
Det er et ombygningssæt fra Vola til ca. 1.000,-

/ Erik Rudbeck