MS Windows
briani 27239
Windows 2000 - flere brugere, ens opsætnin~
Fra : Max Petersen

Dato : 29-10-02 14:29

På en Win2KPro-maskine har jeg oprettet adskillige brugere.
Hvordan sikrer jeg mig, at alle brugere har samme opsætning (MIN opsætning
m.h.t. tapet, baggrund, programmer, internet-forbindelse o.s.v.), første
gang de logger på maskinen?
Altså noget i retning af "Alle brugere af denne computer anvender samme
præferencer og skrivebordsindtillinger" ligesom det var i Windows 98...

Med mange venlige hilsner og
på forhånd tak
Max Petersen

Fra : Snuden

Dato : 29-10-02 21:50

On Tue, 29 Oct 2002 14:28:34 +0100, "Max Petersen"
<maxpet@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>m.h.t. tapet, baggrund, programmer, internet-forbindelse o.s.v.), første

Sæt din profil som default-profilen, inden nogen andre logger på.
Højreklik på My Computer => Properties => fanebladet User Profiles =>
marker _dit_ brugernavn og klik på Copy To.. => Navigér til
"C:\Documents and Settings" => Markér mappen Default User =>
OK/Yes/Close det antal gange der er nødvendigt til du er tilbage på
skrivebordet.

>Altså noget i retning af "Alle brugere af denne computer anvender samme
>præferencer og skrivebordsindtillinger" ligesom det var i Windows 98...

Det er muligt der er tredieparts værktøj der muliggør dette, men det
er ikke praktisk muligt i en out-of-box fuldt patchet Windows 2000
Pro. Hver bruger har sin egen profil, indeholdende hans preferencer
mht. hvordan Windows skal opføre sig overfor brugeren. Du kan give
brugeren en specifik profil som _udgangspunkt_, jvf. metoden ovenfor,
men du kan ikke forhindre brugeren i at pille ved denne profil. Opret
istedet brugeren som almindelig bruger. Så kan han ikke ødelægge noget
vitalt, andet end sin egen profil. Skulle dette ske er det blot at
logge på som administrator, slette brugerens profil, og lade ham logge
på igen. Dette giver ham standardprofilen tilbage og alle er glade.

Dog kan det lade sig gøre hvis du bruger låste roaming profiles. Men
så skal du involvere en server, som brugerens standardprofil ligger
på. Når brugeren logger på kopieres profilen til PC'en, hvor han kan
tosse rundt med den så meget han vil. Den profil der er gældende
ligger på serveren, og er låst. Næste gang brugeren logger på kopieres
profilen til PC'en igen, og så kan han starte forfra.

Dog skal man være lidt forsigtig med roaming profiles, uanset om de er
låste eller ej. En profil kan snildt komme til at fylde 3-4 megabyte
(min fylder pt. 3448 kilobyte uden andet end MS Office Premium,
Pegasus Mail, Forte Agent, mIRC, ICQ og et par spil installeret), og
så kan et i forvejen belastet netværk eller en belastet server godt
begynde at få hikke hvis 150+ brugere logger på nogenlunde samtidig :)

Snuden

Fra : Max Petersen

Dato : 30-10-02 10:56

> [...]
> "C:\Documents and Settings" => Markér mappen Default User =>
> OK/Yes/Close det antal gange der er nødvendigt til du er tilbage på

Det lyder som noget i retning af det jeg er ude efter. Desværre findes
mappen "Default User" ikke. Måske fordi det drejer sig om en Win2KPro DK.
Jeg har prøvet at bruge "All Users" i stedet, men det fungerer ikke...

> [...]
> ligger på serveren, og er låst. Næste gang brugeren logger på kopieres
> profilen til PC'en igen, og så kan han starte forfra.

Det kunne muligvis også være en løsning, som jeg vil eksperimentere med ved
lejlighed.
Indtil videre lyder den førstnævnte dog mest tillokkende...

m.v.h.
Max

Fra : Snuden

Dato : 30-10-02 22:32

On Wed, 30 Oct 2002 10:56:28 +0100, "Max Petersen"

>Det lyder som noget i retning af det jeg er ude efter. Desværre findes
>mappen "Default User" ikke. Måske fordi det drejer sig om en Win2KPro DK.
>Jeg har prøvet at bruge "All Users" i stedet, men det fungerer ikke...

Det har ikke noget med sprogversionen at gøre, og nej, du kan ikke
bruge All Users i stedet (dog kan du bruge den til at lægge de ikoner
du ikke vil lade dine brugere slette på skrivebordet og/eller i start
menuen). Jeg har set Default User mappen mangle før, men efter jeg
oprettede en bruger dukkede den op. Jeg må indrømme jeg ikke kan huske
om jeg også loggede på med den bruger, men det betyder ikke det store
om du er nødt til det. Du kan altid slette profilen og brugeren igen
bagefter.

>Det kunne muligvis også være en løsning, som jeg vil eksperimentere med ved
>lejlighed.
>Indtil videre lyder den førstnævnte dog mest tillokkende...

Det er i hvert fald det nemmeste.

Snuden

Fra : Max Petersen

Dato : 03-11-02 09:52

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev bl.a.

> [...]
> om jeg også loggede på med den bruger, men det betyder ikke det store
> om du er nødt til det. Du kan altid slette profilen og brugeren igen

Jeg har oprettet 9 brugere og logget på som hver eneste.
Alligevel dukker Default User ikke op.
Men pyt, nu har jeg brugt din metode til at overføre mine profil til de
øvrige 8 brugere.
Så starter de i det mindste med den som udgangspunkt, og kan selv arbejde
videre derfra...
Tak for hjælpen.

Max