Anskaffelse af drivhus
Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 28-10-02 08:25

Nu er vi blevet enige om at vi vil have et drivhus, det skal bruges til:
tomater, peber og agurker i første omgang og måske mere senere, men vi vil
ikke have vindruer. Hvad skal vi tage hensyn til:

Hvilken størrelse?
Er der forskel på "Samlesættene"?
Kan det betale sig selv at lave et"
Hvordan skal det placeres i Haven. Sol/skygge osv.?
Hvad med sokkel?
Kan man opnå en fordelagtig pris på denne årstid?

På forhånd tak for svarene.

-
Med venlig hilsen
Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-10-02 09:07

On Mon, 28 Oct 2002 08:24:34 +0100, "Ebbe Rasmussen"
<ebberas@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>tomater, peber og agurker i første omgang og måske mere senere, men vi vil
>ikke have vindruer. Hvad skal vi tage hensyn til:

8-10 m2. Jeg har haft en 5,5 m2 stående, det er altså for lille - ikke
så meget pga. pladsen, men i så lille et drivhus bliver der meget
hurtigt utrolig varmt. Og det bliver også hurtigere koldt igen end et
stort (større) drivhus.

>Kan det betale sig selv at lave et"

Nok ikke pengemæssigt. Men hvis du kan bygge ting i træ, så syntes jeg
da at et trædrivhus ser pænere ud. Og så med en lille støbt/muret
sokket.

>Hvordan skal det placeres i Haven. Sol/skygge osv.?

Sol. Og gavlene skal helst vende syd/nord

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Hansen

Dato : 28-10-02 10:03

"Ebbe Rasmussen" <ebberas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan skal det placeres i Haven. Sol/skygge osv.?
> Hvad med sokkel?
> Kan man opnå en fordelagtig pris på denne årstid?

Hej Ebbe

Det er en meget begrænset viden, jeg har om drivhuse, men jeg kan da
fortælle og vise Dig, hvordan jeg har grebet det an. Hvis Du klikker Dig ind
på nedenstående link, kan jeg med lidt billeder vise Dig hvordan jeg har
gjort det.
http://home9.inet.tele.dk/kongelys/index.html

Held og lykke med drivhuset

Rino Hansen

Fra : Aa. Worm

Dato : 28-10-02 19:32

Hej.
Min umiddelbare anbefaling ang størrelse: så stort, som du har plads og råd
til.
Mit er et "samlesæt" fra Silvan, ca 15 år gammelt, -og det virker som det
skal (Min mand og søn har bygget det, -de er ellers ikke de store
håndværkere)
Mit er på 10 m2, og benyttes stort set kun til de planter, som du nævner +
vin.
Hvis jeg havde et større, kunne der også blive plads prydplanter, fx til et
par roser, som kunne have en noget længere sæson end dem i haven. Jeg kunne
også forlænge salat-sæsonen , -og få nogle ekstra tidlige kartofler osv.

Drivhuset skal placeres så lyst som muligt. Så kan man altid give lidt
skygge i den aller-varmeste tid.

Husk automatiske vindus-åbnere.
Jeg er meget glad for mit drypvandingsanlæg, -det kunne jeg slet ikke
undvære. Men jeg ved fra tidligere indlæg i denne NG, at ikke alle er lige
så begejstrede for det, som jeg er.

På biblioteket kan du låne bøger om drivhus. Jeg har haft glæde af Helge
Petersens bog "Drivhuset".

Hilsen
Aase

Fra : Helle Skoett

Dato : 29-10-02 01:03

Hej Ebbe.
Tillykke med jeres beslutning. Det skal I nok få meget glæde af.

> Hvilken størrelse?
9-10 kvadratmeter er meget passende. Har I plads og lyst til flere ting i
huset, skal I måske overveje et større.
> Er der forskel på "Samlesættene"?
Ja da. Kvalitetssættene har langt stærkere aluprofiler end de billige fra
supermarkederne.
> Kan det betale sig selv at lave et"
Kommer an på, hvad du mener med at lave det selv. Jeg købte et for 200
kroner igennem den blå avis. (Et bund solidt Juliana på 9 kvm.) Brugte et
par dage på at skille det ad, og kørte det hjem, hvor jeg rensede alle
profilerne for gammel silikone (med et smalt stemmejern - no problem)
vaskede vinduerne i et klorbad (og fjernede silikone med en hobbykniv)
Byggede en rigtig sokkel af fundblokke ned i frostfri dybde, lagde en rem
på. Skæve aluprofiler blev rettet op med en gummihammer. (huset havde været
forladt i en del år, og var gledet ned af sin opringdelige sokkel, så det
var noget skævt...) Så kom det sjove: Samlede drivhuset, satte de hele glas
i, skar til af de skårne, og købte ca 10 nye. Samlet pris omkring 1.500 kr.
Min søde mand hjalp mig med at sprøjte silikonen ud, og banke profilerne i
form igen, for det mente jeg ikke selv, jeg behøvede at lære. Ellers lavede
jeg det hele selv. (Lidt hver dag) Det tog under fire uger fra jeg fandt
huset, til jeg plantede de første tomater. Og det var en stor glæde og sejr.
Det blev en vindunderlig sommer med tomater, agurker, auberginer (kun en
lille frugt, men mange fine blomster) pebre (igen kun en frugt - men hvad
gør det,) basilikum, fuchsiaer og udplantningsplanter i lange baner.
> Hvordan skal det placeres i Haven. Sol/skygge osv.?
Hvor I nu har plads. Skal selvfølgelig have sol en stor del af dagen.
> Hvad med sokkel?
Jeg synes selvfølgelig en sokkel er genial. Der er meget varmere indenfor
end i jorden udenfor. I år har jeg fjernet det meste af jorden indendørs, så
jeg i tilgift har ekstra højt til loftet - højere planter - flere frugter -
og for et par dage siden lagde jeg isoleringsplader langs sokkelvæggene og
som "loft" på remmen. I min nye "kælder" står alle mine sommerblomster og
venter på solens tilbagekomst. Jeg har fået ført en ledning derud og har sat
en varmeblæser op til de allerkoldeste nætter, så det helt sikkert er
frostfrit - det vil koste en formue at holde et drivhus uden sokkel
frostfrit.
> Kan man opnå en fordelagtig pris på denne årstid?
Den bedste i den blå avis og lignende. Jeg synes selvfølgelig, at genbrug er
fedt og der er sand spejderånd over at jagte et hus på den måde. Ellers
havde jeg vel ikke selv gjort det, vel? ) Desuden sparede jeg en masse
penge, og fik et bedre hus end ved at købe et 3.500 kroners hus i Bilka. Men
det er smag og behag. Nå frem til målet, som I har lyst - de hjemmegroede
ting smager under alle omstændigheder skønt.
Læg også vand derud til et selvvandingsanlæg, og køb automatiske
vinduesåbnere - så er huset faktisk selvkørende, og det du skal er at plante
og høste - men går det ligesom med alle os andre, er I derude i timevis...
Køber I et lille drivhus, er der risiko for, at I ikke har plads til det, I
vil have og at planterne ikke kan udvikle sig ordentligt. Men lån Helge
Petersens og/eller haveselskabets bøger på biblioteket om drivhus og drøm
allerede nu om sol og sommer.

> På forhånd tak for svarene.
Selv tak.

--
jordnær driverhilsen
helle s

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 29-10-02 08:03

Jeg har bygget mit på ca. 20 m2 for under 10.000 kr. og det kan gøres endnu
billigere..

Thomas