Baggrund størrelse med CSS?
Fra : BranDBorG

Dato : 28-10-02 00:38

Hejsa... Jeg er ved at lave min første hjemmeside i html hvor jeg bruger
CSS...
Og det hele er jeg igang med at lave i Notepad (fairwell Frontpage og GoLive
=) )
Nu har jeg bare lige et spørgsmål om mit topbanner...
Er det muligt at lave sådan at det automatisk bliver resized når vindues
størrelsen ændres?
Jeg har et billede i hvert hjørne af mit topbanner... Så når bare siden
bliver en lille smule mindre end de 1280pixels jeg har sat den til... Så
forsvinder mit billede ude til venstre... Og hvis jeg gør siden for lille i
højden... Så forsvinder en del af den text jeg har i midten af siden...
Min fil ser sådan ud:
body {
background-color: #000000;
background-image: url("../img/top_banner.jpg");
background-width: 100%;
background-height: 100%;
}
Skal lige siges at det med background widt + height ikke virker =/
Med venlig hilsen
Kåre Bandborg
brandborg@nospam.phreaker.net

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-10-02 01:38

"BranDBorG" <brandborg@nospam.phreaker.net> skrev :

>Nu har jeg bare lige et spørgsmål om mit topbanner...
>Er det muligt at lave sådan at det automatisk bliver resized når vindues
>størrelsen ændres?

Nej, du kan ikke ændre størrelsen på et baggrundsbillede og
derfor dur width/height ikke.

Det eneste du kan er at lave et lag med z-index og sætte billedet
ind med det og sørge for at det altid er bagerst.

Men det er ikke optimalt.

Fra : BranDBorG

Dato : 28-10-02 17:08

| Det eneste du kan er at lave et lag med z-index og sætte billedet
| ind med det og sørge for at det altid er bagerst.
|
| Men det er ikke optimalt.

Okay... Er det så muligt at lave et slags script der automatisk finder ud af
hvilken opløsning som den person der kigger på min side bruger?
Så jeg kan lave mit banner i størrelserne 800*x, 1024*x, 1280*x og 1600*x
pixels...
Og så kan det script automatisk loade det banner der passer ind til den
opløsning som personen har?
Har set at man kan få det lavet med Java og med ASP...
Men jeg vil prøve at lave en side uden alt det der client noget...
Så findes der nogen funktioner i html eller css der tillader denne funktion?
Vil meget gerne have et link til en side hvor det er forklaret hvordan det
hænger sammen hvis det findes... Da jeg ikke så meget laver siden for sidens
skyld... Men mere som en slags indlærings process for mig selv...
Hvis det ikke findes i html eller css...
Så ville en side med ASP være acceptabelt (Sorry hvis det er lidt OT)
Med venlig hilsen
Kåre Brandborg
brandborg@nospam.phreaker.net

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-10-02 17:30

BranDBorG wrote in <apjn9r$mv4$1@news.net.uni-c.dk>:
> [...]
> af hvilken opløsning som den person der kigger på min side bruger?
> Så jeg kan lave mit banner i størrelserne 800*x, 1024*x, 1280*x og 1600*x

Med de opløsninger er browseren nok typisk mellem 700 og 1500 pixels bred.
Det giver 800 muligheder. Jeg håber du ikke også vil lave noget tilsvarende
til højden.

Med lad os så bare sige at du laver 800 bannere, eller laver passende
intervaller:

> Og så kan det script automatisk loade det banner der passer ind til den
> opløsning som personen har?

Ja, det kan man godt, men det er endnu længere fra optimalt.

Uden at have studeret detaljerne i dit problem vil jeg umiddelbart mene at
Knuds forslag er det bedste du kan gøre, med det design.

> Har set at man kan få det lavet med Java og med ASP...

ASP hjælper ikke noget her, det skal foregå hos klienten.

Man kunne selvfølge lade noget javascript (ikke java) finde størrelsen, og
rapportere den til serveren, som så gør et eller andet. Fx. genererer et
banner i den ønskede størrelse (og gemmer det til næste gang), hvis den
ikke brugt før. Men den grundlæggende funktionalitet (finde størrelsen) kan
kun foregå hos klienten.

> Men jeg vil prøve at lave en side uden alt det der client noget...

Så er vi tilbage til Knuds CSS igen. :)

--
Mvh.

Niels Andersen