Printerproblemer (Lexmark 4039p)
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-10-02 12:58

Hej rødder

Jeg kan ikke længere printe PostScript-filer ud og har derfor brug
for hjælp eller forslag til fejlrettelse.

Problemet er at hvis jeg forsøger at printe end PostScript-fil ud
på min Lexmark 4039 10plus ("IBM-printer"), så ser printeren ganske
vist ud til at modtage filen, idet displayet blinker, men efter et
øjeblik siger printeren blot "Flushing buffer" og går i hvile-
position. Det sker uanset om jeg cat'er filen direkte til printer-
porten, eller om den bliver spoolet gennem lpr.

Jeg har prøvet med både LPR, LPRng og CUPS - alle uden resultat.
Det pudsige er at hvis jeg prøver med en tekstfil, så bliver den
printet ud uden problemer. CUPS kan også godt printe en testside
(som må formodes at være i PostScript-format) ud, men ikke en .ps-
fil.

Jeg kører Debian Linux med en kerne 2.4.18, og har prøvet både med
lp, parport og parport_pc som modul og som indbygget i kernen -
uden resultat. Det gør heller ikke forskel om printerporten polles
eller er interrupt-drevet.

I BIOS har jeg forsøgt mig med at sætte printerporten op som både
SSP og ECP+EPP. Heller ikke dét hjælper.

I øjeblikket har jeg lp m.fl. som moduler, og /dev/lp0 er sat op
til at bruge IRQ 7. I BIOS er porten indstillet til ECP+EPP, og
jeg bruger CUPS som printersoftware (har den korrekte PPD-fil).

#v+
$ dmesg | grep ^parport
parport0: PC-style at 0x378 (0x778), irq 7, using FIFO [PCSPP,TRISTATE,COMPAT,ECP]
parport0: only read 158 of 195 ID bytes
parport0: faking semi-colon
parport0: Printer, Lexmark International Lexmark 4039 10plus
$
#v-

Tonni Aagesen, a.k.a. agent29, hævder at jeg for et år eller to
siden har hjulpet ham med nøjagtigt samme problem. Jeg kan bare
ikke huske hvad jeg skrev til ham, og de indlæg jeg kan finde med
Google synes ikke særlig informative.

Tonni har vist i øvrigt samme problem igen. Måske kan han bidrage
med flere oplysninger end jeg har givet ovenfor?

Nogen forslag?

// Klaus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 27-10-02 13:31

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> [...]
> siden har hjulpet ham med nøjagtigt samme problem. Jeg kan bare
> ikke huske hvad jeg skrev til ham, og de indlæg jeg kan finde med

Jeg er, efter flere fsck's af min egen hukommelse , kommet frem til,
at opgaven dengang var at få delt min lexmark ditto via samba til et par
NT4.0 klienter.

Mht. at printe direkte fra Debian, er jeg ikke selv kommet en løsning
nærmere og har mere eller mindre været i gennem samme process, som du
har beskrevet. Så jeg følger intenst med i denne tråd

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-10-02 14:36

Tonni Aagesen skrev:

> Mht. at printe direkte fra Debian, er jeg ikke selv kommet en
> løsning nærmere

Øv.

> Så jeg følger intenst med i denne tråd

Velkommen herhid.

// Klaus

Fra : Tommy Andersen

Dato : 27-10-02 20:23

On Sun, 27 Oct 2002 11:57:30 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Nogen forslag?

Jeg har en printer magen til og den virker fint med CUPS (RH 8.0). Mon
ikke problemet kan løses ved at skifte til postscript level 1.

Vælg "Convert to PS level 1" under Configure printer i CUPS. Måske
skal du skifte Parallel indstillingerne på selve printeren: Menuer ->
Opsætningsmenu -> 3 x Flere -> Parallel Funktion. Sæt begge SmartSwitch
til Aktiveret.

mvh Tommy

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-10-02 20:47

Tommy Andersen skrev:

> Jeg har en printer magen til og den virker fint med CUPS (RH 8.0).
> Mon ikke problemet kan løses ved at skifte til postscript level 1.

Det tror jeg ikke. Jeg har før skrevet ud gennem CUPS med denne
printer (som jeg vel har haft i en 6 års tid), men for nogle måneder
siden havde jeg et harddiskcrash og måtte installere Debian helt
forfra. Og det er endnu ikke lykkedes mig at få printet PS ud på den
nye box (jeg skiftede motherboard og forskellige andre ting ved samme
lejlighed).

> Vælg "Convert to PS level 1" under Configure printer i CUPS.

Den mulighed kan jeg slet ikke vælge under "Configure Printer" (du
tænker på webinterfacet på <http://localhost.:631/>, ikk'?).

> Måske skal du skifte Parallel indstillingerne på selve printeren:
> Menuer -> Opsætningsmenu -> 3 x Flere -> Parallel Funktion. Sæt
> begge SmartSwitch til Aktiveret.

Det har de altid været.

Jeg kan se at /usr/share/cups/data/testprint.ps er i PostSCript
level 1, så måske kan det alligevel være en løsning - jeg kan bare
ikke få den mulighed frem på webinterfacet.

// Klaus

Fra : Tommy Andersen

Dato : 27-10-02 21:39

On Sun, 27 Oct 2002 19:47:26 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Den mulighed kan jeg slet ikke vælge under "Configure Printer" (du
> tænker på webinterfacet på <http://localhost.:631/>, ikk'?).

Jo. Bruger CUPS 1.1.15.
Hvis jeg indstiller CUPS til at konvertere til level 2, så flusher printeren
bufferen.

mvh Tommy

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-10-02 21:49

Tommy Andersen skrev:

> Bruger CUPS 1.1.15.

Det samme her.

> Hvis jeg indstiller CUPS til at konvertere til level 2, så
> flusher printeren bufferen.

Jeg får slet ikke de muligheder frem i "Modify Printer", så jeg
ved ikke hvordan jeg skal få den til at konvertere til level 1.

Må jeg få en kopi af din PPD (main mailadresse dur), eller en
url dertil?

Hvor gemmer CUPS oplysninger om hvorvidt den skal konvertere
til hvad?

// Klaus

Fra : Tommy Andersen

Dato : 27-10-02 22:04

On Sun, 27 Oct 2002 20:49:28 +0000, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg får slet ikke de muligheder frem i "Modify Printer", så jeg
> ved ikke hvordan jeg skal få den til at konvertere til level 1.

http://localhost:631/printers/

Lige til højre for "Modify Printer" findes "Configure Printer".
Hvis du finder knappen, så er det ved linien "GhostScript pre-filtering"
at du kan vælge "Convert to PS level 1"

> Må jeg få en kopi af din PPD (main mailadresse dur), eller en
> url dertil?

Er det den der ligger i /etc/cups/ppd ?

> Hvor gemmer CUPS oplysninger om hvorvidt den skal konvertere
> til hvad?

Aner det ikke Men gætter på /etc/cups/ppd/printernavn.ppd

mvh Tommy

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-10-02 04:08

Tommy Andersen skrev:

> http://localhost:631/printers/
>
> Lige til højre for "Modify Printer" findes "Configure Printer".

Det er jeg helt med på, men hvis jeg klikker på den kommer der ikke
noget frem der gør at jeg kan vælge "Convert to PS level 1". Jeg kan
vælge DPI og papirstørrelse, men stort set ikke andet.

> Hvis du finder knappen, så er det ved linien "GhostScript pre-
> filtering" at du kan vælge "Convert to PS level 1"

Sikekrt hos dig, men ikke hos mig.

> Er det den der ligger i /etc/cups/ppd ?

Den der ligger i /etc/cups/ppd/ er sikkert blevet ændret. Hos mig
ligger der en masse PPD'er i /usr/share/cups/model/. Den man vælger
i "Add Printer" bliver så overført til /etc/cups/ppd/. Men hvis du
ikke kan finde den uberørte i /usr/share/cups/model, el.lign., så
vil jeg også gerne se den du har i /etc/cups/ppd/.

// Klaus