Doctype spørgsmål
Fra : Stiig L Hougesen

Dato : 26-10-02 17:19

Øverst på min side står der

<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

Står "EN" for engelsk, og skal der i så fald stå "DA" hvis siden er skrevet
på dansk?

Er det korrekt at linjen med "!doctype" skal stå aller øverst i dokumentet?

Mvh
Stiig
stiig@hougesen.com
www.hougesen.com

Fra : jopa

Dato : 26-10-02 17:36

"Stiig L Hougesen" skrev bla..
> Står "EN" for engelsk, og skal der i så fald stå "DA" hvis siden er
skrevet
> på dansk?

Det er nok content-type du skal koncentrere dig om hvis du tænker på
tegnsprog, uden at jeg skal gøre mig klog på det

--

jopa www.jp-web.dk
http://web-templates.dk/modules/news/article.php?storyid=5

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-10-02 17:47

Sat, 26 Oct 2002 18:18:43 +0200, skrev "Stiig L Hougesen"
<stiig@hougesen.com>:

>Står "EN" for engelsk, og skal der i så fald stå "DA" hvis siden er skrevet
>på dansk?

Ja, det står for engelsk, men hentyder ikke til det sprog, din
side er på, men for at htmldefinitionen er skrevet på engelsk.
Så der skal ikke rettes noget.

>Er det korrekt at linjen med "!doctype" skal stå aller øverst i dokumentet?

Ja, og der må ikke være tomme linjer over den.

Fra : Rune Glerup

Dato : 26-10-02 17:56

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Ja, og der må ikke være tomme linjer over den.

Der må gerne være både tomme linjer og Sgml-kommentarer før !Doctype-
erklæringen.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-02 14:13

Rune Glerup skrev:

> Der må gerne være både tomme linjer og Sgml-kommentarer før
> !Doctype- erklæringen.

Men hvis der er det, læser IE 5.5/6.0 ikke DOCTYPE-erklæringen, og
går i quirks-mode i stedet for standard-mode. Hvis man vil have IE
til at opføre sig mest muligt som andre browsere skal man have
DOCTYPE øverst.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Rune Glerup

Dato : 27-10-02 18:18

Jens =?ISO-8859-1?Q?Gyldenk=E6rne?= Clausen skrev:

> Men hvis der er det, læser IE 5.5/6.0 ikke DOCTYPE-erklæringen, og
> går i quirks-mode i stedet for standard-mode.

Internet Explorer på Windows har ingen standards-compliant mode før
version 6. IE5/Win ignorerer enhver !Doctype-erklæring.

> Hvis man vil have IE
> til at opføre sig mest muligt som andre browsere skal man have
> DOCTYPE øverst.

Det er muligt. Så bør man selvfølgelig putte det øverst for at tilgodese
IE/Win’s luner, men det er valid Html selvom man har whitespaces og

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-10-02 23:31

Rune Glerup skrev:

> Internet Explorer på Windows har ingen standards-compliant
> mode før version 6. IE5/Win ignorerer enhver
> !Doctype-erklæring.

Det er vist rigtig nok. Jeg faldt over noget i går som antydede at
version 5.5 også brugte doctype, men pt kan jeg ikke se noget på
msdn.

> Det er muligt. Så bør man selvfølgelig putte det øverst for at
> tilgodese IE/Win´s luner, men det er valid Html selvom man har
> whitespaces og kommentarer før !Doctype-erklæringen.

Jep. Det validerer også fint i W3's validator.

Fra : Rune Glerup

Dato : 26-10-02 17:50

Stiig L Hougesen skrev:

> Øverst på min side står der
> <!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
>
> Står "EN" for engelsk

Ja.

> og skal der i så fald stå "DA" hvis siden er skrevet på dansk?

Nej, endelig ikke! Det har intet med sidens indhold at gøre men
beskriver derimod sproget som Html er defineret på i Sgml. Se evt.
<http://www.blooberry.com/indexdot/html/tagpages/d/doctype.htm>

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-10-02 17:49

Stiig L Hougesen wrote in <3dbac067$0$1009$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:
> <!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
>
> Står "EN" for engelsk, og skal der i så fald stå "DA" hvis siden er
> skrevet på dansk?

Det betyder ganske rigtigt engelsk, men der henvises ikke til dokumentet,
men der imod DTD'en.

http://www.w3.org/TR/html4/struct/global.html#h-7.2
The last two letters of the declaration indicate the language of the DTD.
For HTML, this is always English ("EN").

> Er det korrekt at linjen med "!doctype" skal stå aller øverst i
> dokumentet?

Ja.

--
Mvh.