/ Forside / Teknologi / Hardware / Bundkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Bundkort
#NavnPoint
tedd 7545
BjarneD 3920
peet49 3555
Gambrinus 2905
dk 2525
Klaudi 1680
Manse9933 1215
dos-man 1010
Brommi 1005
10  srhansen 945
Nyt bundkort og XP
Fra : Edmund


Dato : 26-10-02 14:31

Er der nogen her i gruppen der har skiftet bundkort uden at skulle
geninstallere XP

--
Mvh Edmund


 
 
hej (26-10-2002)
Kommentar
Fra : hej


Dato : 26-10-02 15:16

Ja . det er ikke nogen problem, men du skal måske lave en reparation af xp
men du sletter ikke noget på HD en
--
Min hompage: www.hundespor.subnet.dk
Denne E-Mail er testet med Norton AntiVirus 2002
"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
news:ape5f5$ojvq$1@ID-157131.news.dfncis.de...
> Er der nogen her i gruppen der har skiftet bundkort uden at skulle
> geninstallere XP
>
> --
> Mvh Edmund
>



Nicolai (26-10-2002)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 26-10-02 15:17

> Ja . det er ikke nogen problem, men du skal måske lave en reparation af xp
> men du sletter ikke noget på HD en
Men ABSOLUT ikke optimalt...



Rune Skou Larsen (26-10-2002)
Kommentar
Fra : Rune Skou Larsen


Dato : 26-10-02 15:20

"Nicolai" <nifoSPAMSUCKS@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:Ttxu9.178572$Qk5.6276291@news010.worldonline.dk...
> > Ja . det er ikke nogen problem, men du skal måske lave en reparation af
xp
> > men du sletter ikke noget på HD en
> Men ABSOLUT ikke optimalt...

Hvad mender du? Har du nogle saglige argumenter for at en XP-installation
oprettet på et mb er bedre end en, som er flyttet til et mb og derefter
tilpasset?

Mvh Rune



Nicolai (26-10-2002)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 26-10-02 16:09

> Hvad mender du? Har du nogle saglige argumenter for at en XP-installation
> oprettet på et mb er bedre end en, som er flyttet til et mb og derefter
> tilpasset?

Næ...

Men jeg ville aldrig gøre det. men jeg ville heller aldrig opgradere min win98 til XP, men istedet installere en REN XP

Men jag har også kun en maskine der er 111% stabil...



Michael Holm (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Holm


Dato : 28-10-02 01:18

XP gen-installere sig praktisk talt, når man laver en repair. Nogle enkelte
programmer skal endda re-installeres.

--Michael

"Nicolai" <nifoSPAMSUCKS@nospam.dk> wrote in message
news:beyu9.178590$Qk5.6282383@news010.worldonline.dk...
> > Hvad mender du? Har du nogle saglige argumenter for at en
XP-installation
> > oprettet på et mb er bedre end en, som er flyttet til et mb og derefter
> > tilpasset?
>
> Næ...
>
> Men jeg ville aldrig gøre det. men jeg ville heller aldrig opgradere min
win98 til XP, men istedet installere en REN XP
>
> Men jag har også kun en maskine der er 111% stabil...
>
>



Edmund (26-10-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 26-10-02 15:39

hej wrote:
> Ja . det er ikke nogen problem, men du skal måske lave en reparation
> af xp men du sletter ikke noget på HD en
>> Er der nogen her i gruppen der har skiftet bundkort uden at skulle
>> geninstallere XP

Er det så ikke kun hvis man vælger det samme chipset at man kan undgå
reparation



--
Mvh Edmund


Madsen (26-10-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 26-10-02 17:26

Edmund skrev:

> Er der nogen her i gruppen der har skiftet bundkort uden at skulle
> geninstallere XP

Grundet den måde WinNT, som WinXP jo også hører ind under, er bygget
op på, så er systemet altså en del sartere overfor hardwareændringer
end f.eks. Win9x er. Software kan kommunikere direkte med hardwaren
i Win9x og du kan ofte ændre IRQ-adresser inde fra Win9x af f.eks.
Det kan du ikke i WinNT, Win2000 og XP og slet ikke hvis du kører
ACPI, hvilket de fleste nyere bundkort understøtter.

I WinNT bliver der oprettet en såkaldt HAL (Hardware Abstraction
Layer) som nøje beskriver den hardware der pt. er installeret i
systemet, hvilken IRQ-adresse hardwaren benytter, hukommelseområde
osv. osv. Softwaren kommunikerer så med HAL'en og har ikke direkte
adgang til hardwaren. Det er en af de væsentlige årsager til at
WinNT-systemer ofte er mere stabile end Win9x-systemer er.

Når du skifter bundkort så kan du meget nemt risikere at
IRQ-adresser, adresseområder osv. ikke passer mere, men WinNT kan
ikke bare ændre HAL'en. Du kan være heldig at det vil køre
nogenlunde fornuftigt alligevel, men det er helt klart ikke noget
jeg gad at rode med, hvis jeg sad i samme situation.
Langt det bedste er at geninstallere WinXP på det nye bundkort så
der kan blive skrevet en ny HAL som passer til det bundkort du
sidder med.

Hvis du ikke tror mig så prøv dette link:
<http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=%2Fisapi%2Fgomscom%2Easp%3Ftarget%3D%2Fdanmark%2Fsupport%2Fxmlkb%2Fda252%2F4%2F20%2Easp&LN=DA>
| Bemærk, at Windows 2000 og Windows XP ikke har den samme evne til
| at genoprette balancen mellem ressourcerne, som Microsoft Windows
| 98 har. Når PCI-ressourcerne først er indstillet, kan de i reglen
| ikke ændres. Hvis du skifter til en ugyldig IRQ-indstilling eller
| et ugyldigt I/O-område for den bus, enheden findes på, kan Windows
| 2000 eller Windows XP ikke kompensere ved at genoprette balancen
| for den ressource, den har tildelt denne bus. Windows 2000 og
| Windows XP har ikke denne evne, da de er designet til at
| understøtte mere komplekse hardwareskemaer. Windows 98 behøver
| ikke at understøtte IOAPIC'er, PCI-busser med flere rødder,
| systemer med flere processorer og så videre. Det er risikabelt at
| skulle genoprette balancen, når du har med disse hardwareskemaer
| at gøre, og det vil ikke blive implementeret i Windows 2000 eller
| Windows XP, undtagen i helt bestemte scenarier

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Mons (26-10-2002)
Kommentar
Fra : Mons


Dato : 26-10-02 21:24

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
news:ape5f5$ojvq$1@ID-157131.news.dfncis.de...
> Er der nogen her i gruppen der har skiftet bundkort uden at skulle
> geninstallere XP
>
> --
> Mvh Edmund

Har skiftet fra A7V 133 til A7V 266 til A7V 333 med XP PRO inst. uden prob.
overhovedet. Har bla. SCSI diske, SCSI scanner, USB card reader. Alt har
fungeret uden prob.

Har førsøgt at kopiere fra et VIA til et INTEL chipset. Den gik ikke!!! Har
ikke forsøgt at bruge sysrep.

Mogens



Edmund (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 27-10-02 00:46

Mons wrote:
> "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:ape5f5$ojvq$1@ID-157131.news.dfncis.de...
>> Er der nogen her i gruppen der har skiftet bundkort uden at skulle
>> geninstallere XP

> Har skiftet fra A7V 133 til A7V 266 til A7V 333 med XP PRO inst. uden
> prob. overhovedet. Har bla. SCSI diske, SCSI scanner, USB card
> reader. Alt har fungeret uden prob.

Kom XP slet ikke med end meddelelse om at noget skulle opdateres.
Der må da have været forskel på f.eks IDE bus controlerne.

De tre ASUS bundkort du nævner, brugte de alle sammen VIA chipset.

--
Mvh Edmund


Mons (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Mons


Dato : 27-10-02 11:38


"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
news:apf9fe$12407$1@ID-157131.news.dfncis.de...
> Mons wrote:
> > "Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> > news:ape5f5$ojvq$1@ID-157131.news.dfncis.de...
> >> Er der nogen her i gruppen der har skiftet bundkort uden at skulle
> >> geninstallere XP
>
> > Har skiftet fra A7V 133 til A7V 266 til A7V 333 med XP PRO inst. uden
> > prob. overhovedet. Har bla. SCSI diske, SCSI scanner, USB card
> > reader. Alt har fungeret uden prob.
>
> Kom XP slet ikke med end meddelelse om at noget skulle opdateres.
> Der må da have været forskel på f.eks IDE bus controlerne.
>
> De tre ASUS bundkort du nævner, brugte de alle sammen VIA chipset.
>
> --
> Mvh Edmund
>

Efter opgradering af bundkort startede jeg PCén op. Da jeg loggede på stod
maskinen i 3-5 minutter uden at jeg kunne komme i kontakt med den. Det
virkede som om den var frosset, men jeg kunne se at der var en masse
aktivitet på harddisken. Derefter var alt iorden. Så den må jo have
installeret de nye drivere mv. der skulle bruges. Det eneste jeg har ændret
var skærmopløsning, og en enkelt gang måtte jeg geninstallere min mus.
Ja. Alle bundkort brugte VIA chipset, og det er nok den væsenligste grund at
det kørte problemfrit.

Da jeg prøvede på et intel chipset kom der en stop kode og jeg kunne ikke
komme videre.Men har siden læst at man muligvis kan bruge sysrep fra
microsoft til at få gang i maskinen. Har dog ikke prøvet om det virker.
Mogens



Edmund (27-10-2002)
Kommentar
Fra : Edmund


Dato : 27-10-02 14:56

Mons wrote:

> Efter opgradering af bundkort startede jeg PCén op. Da jeg loggede på
> stod maskinen i 3-5 minutter uden at jeg kunne komme i kontakt med
> den. Det virkede som om den var frosset, men jeg kunne se at der var
> en masse aktivitet på harddisken. Derefter var alt iorden. Så den må
> jo have installeret de nye drivere mv. der skulle bruges. Det eneste
> jeg har ændret var skærmopløsning, og en enkelt gang måtte jeg
> geninstallere min mus. Ja. Alle bundkort brugte VIA chipset, og det
> er nok den væsenligste grund at det kørte problemfrit.

Ok tak for det, og tak til de andre også, det er rart at vide at det kan
lade sig gøre, hvis folk virkelig er ked af at skulle installere alle
programmerne igen.
Jeg vil nu nok vælge at starte forfra.

--
Mvh Edmund


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste