PC låser ved angang til delte drev på LAN ~
Fra : Mogens

Dato : 26-10-02 10:21

Hej

Vi har en håndfuld PC'ere fordelt rundt om i huset og de er
alle koblet sammen i et lille netværk. Alle maskinerne har
et eller flere delte drev og de deler også printere.
2 maskiner kører 100Mbit via en switch og resten af det
lille net kører kun 10Mbit da det stadig sidder på en gammel
hub. Hele systemet har også Internet forbindelse via en Cisco
router som fungerer som DHCP server og uddeler IP addresser.

Desværre har jeg det problem at et par af maskinene går
ned når man forsøger at gå ind på de delte drev på en
eller flere af de andre maskiner. Det er dog ikke et problem
med samtlige delte drev. Nogen af dem virker fint.

Er der nogen forslag til hvad jeg kan have gjort galt ?

Jeg har også et andet problem med en enkelt af maskinerne.
Selvom dens opsætning er 100% identisk med alle de andre
maskiners, så kan den ikke få adgang til det lokale net.
Jeg får bare at vide at der ikke er adgang til netværket.
De andre maskiner kan dog fint se denne maskine og de
har adgang til dens delte drev.

Igen, er der nogen forslag til hvor jeg har klokket i det ?

På forhånd tak for hjælpen

mvh Mogens

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-10-02 10:51

Mogens <moveng@portalen.no> writes:

> [...]
> med samtlige delte drev. Nogen af dem virker fint.
>
> Er der nogen forslag til hvad jeg kan have gjort galt ?

Fejlagtig installation af Windows? Dårlige drivere? Manglende
fixpacks. Flere oplysinger, tak.

> [...]
> Jeg får bare at vide at der ikke er adgang til netværket.
> De andre maskiner kan dog fint se denne maskine og de

Du skal være logget ind på netværket på maskinen, for at få adgang til
andre maskiner. Dvs brugernavn+password.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mogens

Dato : 26-10-02 15:00

On 26 Oct 2002 11:50:41 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Fejlagtig installation af Windows?

Alle maskiner kører Windows 98 ( ikke 98 SE )
og de kører alle perfekt, bortset fra det "lille" netværksproblem.

>Dårlige drivere?

Drivere til hvad ? Hvis du mener netkortene, så køres der
med de drivere som fulgte med de forskellige kort.

>Manglende fixpacks.

Hvilke fixpacks ?

>Flere oplysinger, tak.

Jeg prøver jo, men det er svært når man ikke ved præcist
hvad der er relevant.

>Du skal være logget ind på netværket på maskinen, for at få adgang til
>andre maskiner. Dvs brugernavn+password.

Jeg bruger "Windows Logon" på samtlige maskiner, så det kommer de
jo netop ikke og spørger efter og det har de heller aldrig gjort.
På trods af det har alle maskiner tidligere kunne se alle de andre.
Det er først for nylig at en enkelt af dem ikke gider at lege med. :)

mvh Mogens

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-10-02 15:15

> Alle maskiner kører Windows 98 ( ikke 98 SE )
> og de kører alle perfekt, bortset fra det "lille" netværksproblem.

Man ved jo aldrig.

> Drivere til hvad ? Hvis du mener netkortene, så køres der
> med de drivere som fulgte med de forskellige kort.

Er det de nyeste udgaver?

> Hvilke fixpacks ?

Opdateringer fra Microsoft.

> [...]
> På trods af det har alle maskiner tidligere kunne se alle de andre.
> Det er først for nylig at en enkelt af dem ikke gider at lege med. :)

Se nu efter, om det ikke er problemet.

Alternativt saa se efter om Rammestoerrelse for netkortet ikke er sat
til atuomatisk men samme vaerdi paa alle kort

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mogens

Dato : 26-10-02 17:29

On 26 Oct 2002 16:15:27 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<thunderbear@bigfoot.com> wrote:

>Er det de nyeste udgaver?

Nej, det er de originale drivere som fulgte med netkortene.
Desværre har jeg kun fabrikatet på et par af dem.
Resten står bare som "10/100Mbps fast ethernet PCI adapter"
både i Windows og på driver disketten og så er det jo svært
at finde en nyere driver.

>Opdateringer fra Microsoft.

Nej, jeg har kun installeret Windows fra CD'en. Der er aldrig
downloadet nogen opdateringer. Er der nogen som du kan
anbefale ? Det er jo lidt af en jungle og jeg kan kun se et par
opdateringer som direkte har med netværk at gøre.

>Se nu efter, om det ikke er problemet.

Jamen hvordan laver jeg om på det ? Windows kommer jo netop
ikke og spørger efter noget logon når den starter op.

>Alternativt saa se efter om Rammestoerrelse for netkortet ikke er sat
>til atuomatisk men samme vaerdi paa alle kort

OK, jeg indrømmer at jeg er totalt lost nu. Jeg aner ikke hvad
rammestørrelse er for noget og jeg kan heller ikke se noget
der ligner det når jeg kigger på indstilingerne for netkortet.

mvh Mogens

Fra : Lars Hessellund

Dato : 27-10-02 17:58

Du skal ind i "netværk" og sætte den op til at logge på windows netværk
eller window logon, kan ikke præcis huske hvordan det står under 98, længe
siden jeg har kørt med det.
Men kig lige efter...
Problemet med at computerne ikke kan dele de samme drev kan måske
løses/afhjælpes ved at sørge for at du har netbeui installeret, eller at du
laver en routingstabel (skriv route/?) i din dospromt.
Du kan evt. teste om det er pga. at de ikke kan finde hinanden på netværket
ved at skrive \\"computerens ip-adresse"
Hilsen
Lars

Fra : Mogens

Dato : 27-10-02 21:48

On Sun, 27 Oct 2002 17:57:47 +0100, "Lars Hessellund"
<hessellund@c.dk> wrote:

>Du skal ind i "netværk" og sætte den op til at logge på windows netværk
>eller window logon, kan ikke præcis huske hvordan det står under 98, længe
>siden jeg har kørt med det.

Har prøvet med både "Windows logon" som er det alle maskinerne bruger
og med "Klientprogram til MS netværk", begge dele uden resultat.

>Problemet med at computerne ikke kan dele de samme drev kan måske
>løses/afhjælpes ved at sørge for at du har netbeui installeret,

Har prøvet NetBEUI, men desværre stadig uden at det gav noget.

>eller at du
>laver en routingstabel (skriv route/?) i din dospromt.

OK, den skriver en masse tal, men det siger mig ikke en hel masse. :)

Hvis det har nogen betydning, så kan alle maskinerne fint pinge
hinanden. Så meget kan jeg da finde ud af.

>Du kan evt. teste om det er pga. at de ikke kan finde hinanden på netværket
>ved at skrive \\"computerens ip-adresse"

Ikke forstået. Skrive hvad ? 2 x backslash og så IP addressen
giver kun en forkert kommando. Også når jeg bruger "

Jeg må jo nok tilstå at når det kommer til netværk, så er jeg
desværre totalt newbie.

mvh Mogens