Router anbefales?
Fra : Bent Grin

Dato : 26-10-02 03:28

Jeg har ADSL som idag er sat direkte til en switch. Når jeg kopierer mellem
to computere går lidt langsomt. Min switch er en 10/100 mens adslmodemmet
*vistnok* er et 10 mbps (Siemens -TDC).

Vil det gå hurtigere hvis jeg købte en router (LAN)?

Vil det være mere sikkert?

Vil jeg få problemer med forskellige prgms såsom Kazaa, edonkey mv?

Har kigget lidt på f.eks 3Com® OfficeConnect® Cable/DSL Gateway som set hos
ITButikken. Eller måske D-Link DI-604 /DI-804. Hvad kan anbefales?

Hvad er fordelene generelt.

Det skal siges at jeg bakser lidt med at bygge en linuxserver op, som nok
ikke kommer til at skulle bruges, men...

Mvh Grin - Bent Grin

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-10-02 10:47

"Bent Grin" <bobREMOVE@grin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil det være mere sikkert?
>
> Vil jeg få problemer med forskellige prgms såsom Kazaa, edonkey mv?

Hvis du køber nedenstående 3com router, skulle du ikke få nogle problemer
med div pgr, men hvis du har din pc stående online hele tiden, kan du så
problemer med at folk kan komme igennem den firewall der er i 3com´s router.
Har selv haft den, men er nu skiftet til en zyxel zywall 1, godt nok lidt
dyere, men også meget bedre...

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-10-02 13:16

In article <3dba6481$0$97648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Lars Jørgensen wrote:

> [...]
> Har selv haft den, men er nu skiftet til en zyxel zywall 1, godt nok lidt

Kan du give mig referencer til huller i 3Com's router ? Jeg har en,
og har ikke konstateret problemer.

Og selvfølgelig er det sådan, at hvis du åbner for trafik til din
PC udefra, så kan det da komme igennem dette hul du selv har lavet.

Men jeg læser din besked som om der er fundet en sikkerhedsfejl i
firmwaren jeg ikke har læst om.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 26-10-02 11:05

"Bent Grin" <bobREMOVE@grin.dk> wrote in message
> Jeg har ADSL som idag er sat direkte til en switch. Når jeg kopierer
mellem
> to computere går lidt langsomt. Min switch er en 10/100 mens adslmodemmet
> *vistnok* er et 10 mbps (Siemens -TDC).

hmmm hvis hastigheden forringes når du sætter en 10mbit enhed på, så er det
ikke en switch men HUB !!

> Vil det gå hurtigere hvis jeg købte en router (LAN)?

Ja det ville det da med sikkerhed, men kun på din interne trafik

> Vil det være mere sikkert?

Næææ ikke nødvendigvis, men hvis du køber en router med firewall, så ja.

> Vil jeg få problemer med forskellige prgms såsom Kazaa, edonkey mv?

Nææ jeg har ingen problemer !!

> Har kigget lidt på f.eks 3Com® OfficeConnect® Cable/DSL Gateway som set
hos
> ITButikken. Eller måske D-Link DI-604 /DI-804. Hvad kan anbefales?

Det er enligt lidt ligemeget hvilken mærke du køber, bare det er en PPPoe
type.
Jeg bruger selv en Linksys BEFSX41 !! til 1100,-

> Hvad er fordelene generelt.

Tja... man skal ikke have en pc stående tændt med sharede forbindelse !!

> Det skal siges at jeg bakser lidt med at bygge en linuxserver op, som nok
> ikke kommer til at skulle bruges, men...

Jamen det lyder da fornuftigt !! man kan jo også kun blive klogere ;)

-Leon

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-10-02 11:08

> [...]
>
> Det skal siges at jeg bakser lidt med at bygge en linuxserver op, som nok
> ikke kommer til at skulle bruges, men...

Jeg har en standard TDC speedstream router. Den er fin fin til alm. brug og
jeg har ingen problemer med opaætning af forskellige programmer. Det man
skal være opmærksom på er at den kun kan køre med 7 specielle NAT entries.
Jeg tvivler på at dit netværk bliver hurtigere hvis du køber en router da
den jo kun tager sig af trafikken mellem lan og wan. Men sikkerheden bliver
bedre...

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-10-02 12:46

"Bent Grin" <bobREMOVE@grin.dk> skrev :

>Vil det gå hurtigere hvis jeg købte en router (LAN)?

At kopiere dine filer - højst tænkeligt, da dine maskiner så vil få
et ip-numemr i samme subnet. En typisk ting ved bredbånd, er at du ,
hvis du ikke installerer f.eks ipx eller netbeui er ude at rundet
nettet når du kopierer filer

>Vil det være mere sikkert?

Sikkert ? at kopiere dine filer ?

>Vil jeg få problemer med forskellige prgms såsom Kazaa, edonkey mv?

Nøehh, ikke hvis du kan opsætte en router rigtigt

>Har kigget lidt på f.eks 3Com® OfficeConnect® Cable/DSL Gateway som set hos
>ITButikken. Eller måske D-Link DI-604 /DI-804. Hvad kan anbefales?

den du synes bedst om, og kan hitte ud af at konfigurere

>Hvad er fordelene generelt.

Dine maskiner er lidt mindre pivåbne ud mod internettet

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Calle.

Dato : 26-10-02 15:36

Bent Grin wrote:
> [...]
>
> Har kigget lidt på f.eks 3Com® OfficeConnect® Cable/DSL Gateway som
> set hos ITButikken. Eller måske D-Link DI-604 /DI-804. Hvad kan

dlink, som TDC vil have 1699,- ligger normalt på 800-900,- men hos
www.datorbutiken.com (sverige) kan du få den til lidt over 500,-

Har selv lige købt en, og er meget godt tilfreds

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Bent Grin

Dato : 26-10-02 23:04

Takker for responsen.

Jeg endte med at smutte ud i SHG 2 min i lukketid og købte en Netgear RP614
til 599,-. Den kunne vist tilbyde det jeg havde brug for, selvom jeg ikke
helt har styr på HVAD jeg ehentlig har brug for.

Det var lidt svært at drage en konklusion på det i havde posted. Ud fra det
I skrev ville det faktisk være pengespild at købe andet end den billigste.
Hvad er forskellen på de noget dyrere routers? Kan godt se at det er smart
med indbygget firewall, men er man ikke også godt stillet med Zonealarm?

Mvh Bent

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 27-10-02 00:19

Det var da dyrt: http://www.proconsult.dk/go/netngrp614

> Det var lidt svært at drage en konklusion på det i havde posted. Ud fra
det
> I skrev ville det faktisk være pengespild at købe andet end den billigste.

Men du har ret, de nye billige modeller producenterne sputter ud lige for
tiden, er rent faktisk bedre en dem der kostede omkring 1000-1500 for 3
måneder siden.

> Hvad er forskellen på de noget dyrere routers? Kan godt se at det er smart
> med indbygget firewall, men er man ikke også godt stillet med Zonealarm?

Der er mange små forskelle, og ofte bliver du nødt til at tygge dig gennem
manualen for at finde ud af om routeren løser netop det du ønsker.

Det findes dog en del modeller på markedet i dag, som er væsentligt dyrere
end de burde være, hvis man kikker på specifikationer, men der er også en
del af de dyrere routere der giver flere features.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Bent Grin

Dato : 27-10-02 02:27

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk wrote:

> Det findes dog en del modeller på markedet i dag, som er væsentligt dyrere
> end de burde være, hvis man kikker på specifikationer, men der er også en
> del af de dyrere routere der giver flere features.

Men hvilke? Hvad er det præcist man giver ekstra for?

Mvh Bent

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 27-10-02 14:09

> Men hvilke? Hvad er det præcist man giver ekstra for?

Det kan være bedre konfiguration af NAT entryes, bedre konfiguration af
filtre, større hastighed mellem LAN og WAN, hvis man ikke skal bruge
routeren på en langsom DSL linie, logning via syslog, SNMP Traps, eller
e.mail.

En standard bredbåndsrouter koster i dag omkring 500-600 kroner, der er de
samme modeller som for et par måender siden kostede omkring 1000 kroner, de
routere man skal holde sig fra er de modeller der ikke er sat ned, f.eks.
Netgear RP-114 eller Zyxel Prestige 304.

Der er kommet en del nye chipsets på markedet som er hurtigere og har flere
features, og alle producenterne kommer med nye produkter i 1000 til 1500
kroners prisklassen, disse produkter giver stadig meget for pengene, f.eks.
indbygget printserver, mulighed for flere VPN tunneler og op til 10Mbit wire
speed hastighed selv med alle filtre og VPN.

Det gælder i dag om enten at købe den billigste, fordi man ingen krav har
til den andet en at den skal fungere, eller om at undgå at købe en af de
gamle modeller der endnu ikke er sat ned, fordi den pøgældende producent
ikke har de nye produkter på markedet endnu.

Din pusher burde vide alt om det, spørg ham.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-10-02 07:05

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev :

>Det var da dyrt: http://www.proconsult.dk/go/netngrp614

Er det nu også det ? I skal ha' hundrede kroner mindre for den, hvis
manden ikke lige bor i Odense, løber der 64 kr på i fragt.

Når manden lige kan smutte ud til SHG og hente den, så er de 36 kroner
vist til at overse , eller hür ?

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 27-10-02 11:02

<jan@stevns.net> wrote in message

> [...]
> manden ikke lige bor i Odense, løber der 64 kr på i fragt.
>
> Når manden lige kan smutte ud til SHG og hente den, så er de 36 kroner

Snip !

Tror nu Jan er inde på noget af det rigtige !! hvis man kun sparer små penge
ved at mailorder, så køb hos din lokalte HW-pusher, så holder man også ham i
live.
Desuden slipper man for besværet med at sende frem og tilbage, når/hvis
lortet brænder af !

-Leon

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 27-10-02 13:50

"Leon Hulstrøm" <Leon@*NOSPAM*fourwinds.dk> wrote:

> Tror nu Jan er inde på noget af det rigtige !! hvis man kun sparer små
penge
> ved at mailorder, så køb hos din lokalte HW-pusher, så holder man også ham
> live.

Det har jeg mange gange skrevet at man bør gøre, jeg burde have skrevet det
denne gang også.

> Desuden slipper man for besværet med at sende frem og tilbage, når/hvis
> lortet brænder af !

Præsis, man kan som regel også se varen fysisk, og stille nogen tekniske
spørgsmål.

Hos os kan man i vores foretning konfigure routeren.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 27-10-02 13:48

<jan@stevns.net> wrote:

> Er det nu også det ? I skal ha' hundrede kroner mindre for den, hvis
> manden ikke lige bor i Odense, løber der 64 kr på i fragt.

Den er 100 kroner billigere, det er 20%.

> Når manden lige kan smutte ud til SHG og hente den, så er de 36 kroner
> vist til at overse , eller hür ?

Naturligvis, men det er langt fra alle i denne gruppe der bor ved siden af
en lokal pusher.

Jeg skriver som regel at folk bør overveje at købe lokalt selv om der er en
anelse dyrere, jeg burde have skrevet det denne gang også.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-10-02 13:25

In article <3dbb1167$0$97664$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Bent Grin wrote:
> [...]
> med indbygget firewall, men er man ikke også godt stillet med Zonealarm?

Zonealarm kører på den maskine du ønsker at beskytte.
Flere at disse personlige firewalls har haft problemer
med dårlig kode, så man har kunnet overtage maskinen ved
at sende sjove pakker til firewall'en.

Fordelen ved en selvstændig router/firewall er:
Den kører kun det mest nødvendige software.
Den har forhåbentlig software der er skrevet af folk der ikke laver
andet.
Hvis en hacker skulle kunne overtage den, så vil det være ret besværligt
for ham at beholde dens funktionalitet og samtidig sniffe din trafik og
sende hjem tilham.
Og så er der lidt security-by-obscurity - selvom de fleste chipsæts til
sådanne enheder har god dokumentation på nettet. Men der er lidt færre
der kan finde ud af at kode til en ARM kærne fremfor til Windows.

Derudover er det gennemsnitlige niveau hos Windows programmører
betragteligt lavere end hos dem der koder bl.a. embedded systems.