HTML/VBS-kode til at undersøge om Visual B~
Fra : Niels Andersen

Dato : 25-10-02 22:38

Jeg sidder og leger lidt med en side, hvor jeg gerne vil fortælle brugeren
om vedkommende har understøttelse af VBScript.
Jeg har prøvet med ganske simpelt at skrive "Yes" med VBScript, og skrive
"No" i en <noscript>.

To problemer: Tilsyneladende viser nogle browsere ikke det, der står i
noscript, måske fordi der er javascript-understøttelse. Dette kan dog også
skyldes fejl i min kode.
Det andet problem er, at jeg ikke har adgang til en computer med
understøttelse af VBScript, og derfor ikke kan teste "Yes"-delen. :)

Mit næste forsøg viser et fint "No" hos mig.

Men hvad viser det hos dem, der har understøttelse for VBScript? Og er koden
overhovedet korrekt? :)

(Koden står på én linje hos mig)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Henrik Cichosz

Dato : 26-10-02 08:17

> [...]
> understøttelse af VBScript, og derfor ikke kan teste "Yes"-delen. :)

> Men hvad viser det hos dem, der har understøttelse for VBScript? Og er koden
hej vbsscriptet virker ikke hos mig og jeg har understøttelse for vbscript og den nyeste instellert
mvh HC

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-10-02 12:17

Niels Andersen wrote :

> [...]
> type="text/vbscript">Document Write "-->" </script>
>
> Men hvad viser det hos dem, der har understøttelse for VBScript? Og er

jeg kan ikke helt forstå, hvorfor du vælger at gøre det på denne måde.
Hvis du i stedet lavet et <span>-element, så kan du putte tekst ind i
dette med vbscript - og det vil så - antager jeg - ikke blive afviklet
af browsere, der ikke undertøtter dette:

   <head>
      <script type="text/vbscript">
         sub test
              document.getElementByID("testVBS").innerText = "Yes"
         end sub
       </script>
   </head>
      Does your browser support VBScript : <span id="testVBS">No</span>

Jeg antager, at browsere der ikke understøtter vbscript ikke vil kigge
ind i script-elementet. Hvis den ikke understøtter vbscript, så vil "No"
blive stående i dit span-element - men hvis den understøtter det, så vil
det blive skiftet ud med "Yes". Jeg har testet det på flygtigt med IE6 og
Mozilla 1.0 på http://stocholm.dk/vbscript/support.html, og det ser ud
til at virke.

Det skal dog nok modificeres markant for at sikre "pæn" afvikling i alle
browsere.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-10-02 13:42

Jesper Stocholm wrote in <Xns92B3870E58BA2spamstocholmdk@130.226.1.34>:

> jeg kan ikke helt forstå, hvorfor du vælger at gøre det på denne måde.

Du kommer selv med årsagen. :)

> Hvis du i stedet lavet et <span>-element, så kan du putte tekst ind i
> dette med vbscript - og det vil så - antager jeg - ikke blive afviklet
> af browsere, der ikke undertøtter dette:
[...]
> Det skal dog nok modificeres markant for at sikre "pæn" afvikling i alle
> browsere.

Derfor. :)
Et problem med DHTML kunne vise "No" i en browser, der fint understøtter
VBScript.

Med min metode kan jeg ikke lige forestille mig at det skulle give
problemer. Altså bortset fra at der åbenbart er en fejl et eller andet sted
i VBScript-koden. Det skyldes nok at jeg aldrig har brugt VBScript selv, og
det er flere år siden jeg sidst rodede med VB.

Jeg vil ikke afvise DHTML-metoden helt, men jeg vil nu helst få mit
nuværende script til at fungere. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-10-02 14:08

Niels Andersen wrote :

> Jesper Stocholm wrote in

> Derfor. :)
> Et problem med DHTML kunne vise "No" i en browser, der fint
> understøtter VBScript.

Men det er jo "blot" et spørgsmål om at kode scriptet korrekt :)

> [...]
> VBScript selv, og det er flere år siden jeg sidst rodede med VB.
>
> Jeg vil ikke afvise DHTML-metoden helt, men jeg vil nu helst få mit

tjaeh ... men så må du jo til koderne igen. Jeg kan ikke helt gennemskue
din indgang til det, og da min tid er lidt knap, så kan jeg desværre ikke
helt hjælpe dig ...

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-10-02 14:11

Jesper Stocholm wrote in <Xns92B399FD6F36Fspamstocholmdk@130.226.1.34>:
> Men det er jo "blot" et spørgsmål om at kode scriptet korrekt :)

Ja, for at få det til at virke i browsere som opfører sig korrekt. Jeg vil
gerne have det til at virke i alle browsere.

> tjaeh ... men så må du jo til koderne igen. Jeg kan ikke helt gennemskue
> din indgang til det,

Jeg kender meget lidt til Visual Basic, og ca. intet til vbscript. Jeg har
heller ikke intentioner om at lære mere om det, før jeg har brug for det.

Jeg er nu i gang med at lave et lille værktøj, som kan give en masse
informationer om klienten. Der vil jeg gerne lige vise, om vbscript er
understøttet. Når det virker, så har jeg ikke interesse i at pille mere ved
vbscript. Det er altså udelukkende et spørgsmål om at debugge det lille
script jeg har lavet. Så vidt jeg ved er ideen god nok, der er bare en
eller flere fejl i selve koden, som lige skal rettes.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-10-02 16:33

Niels Andersen wrote :

> [...]

> Jeg kender meget lidt til Visual Basic, og ca. intet til vbscript. Jeg
> har heller ikke intentioner om at lære mere om det, før jeg har brug

Jeg vil tro, at en del af de mennesker i dk.*hierarkiet befinder sig i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp ... ellers så prøv at spørge i
microsoft.public.scripting.vbscript . Specielt den sidste er nok et godt
bud.

> [...]
> det lille script jeg har lavet. Så vidt jeg ved er ideen god nok, der
> er bare en eller flere fejl i selve koden, som lige skal rettes.

Umiddelbart ser følgende lidt mærkeligt ud:

Prøv i stedet med

<script type="text/vbscript">
   document.write "Yes <!-- "
</script>
No
<script type="text/vbscript">
   document.write " -->"
</script>

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-10-02 18:13

Jesper Stocholm wrote in <Xns92B3B26E0DA4Cspamstocholmdk@130.226.1.34>:
> Umiddelbart ser følgende lidt mærkeligt ud:
> <script language="vbcript" type="text/vbscript">
=>
> <script type="text/vbscript">

Jeg har siden jeg startede tråden fjernet "language"-delen. :)
Den kom med fordi samtlige vbscript-tutorials jeg kiggede i havde den med,
nogle få af dem havde også type med.

> Document Write "Yes <!" & "--"
=>
> document.write "Yes <!-- "

Jeg har splittet strengen op, for at den ikke skal misforstås. Jeg mener at
have hørt om at nogle browsere kan finde på at fjerne html-kommentarer før
scriptet er fortolket. Ja, det ser lidt mærkeligt ud, men det plejer at
virke fint med Javascript. :)

Jeg tror du har ret i, at der er en masse mennesker der har forstand på
grundlæggende vbscript i ASP-gruppen. Men nu er dette jo hverken serverside
eller asp, så der vil jeg ikke spørge.
"Jeg ved godt det er offtopic, men jeg spørger alligevel..." Argh!

Jeg vil lige overveje at poste i MS-gruppen. Men jeg har enormt dårlig
erfaring med "microsoft-grupper" (uanset hierarki) samt udenlandske grupper
generelt.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-10-02 21:49

Niels Andersen wrote :

> Jesper Stocholm wrote in
> =>
>
> Jeg har siden jeg startede tråden fjernet "language"-delen. :)

ok ... den er vist heller ikke standard jvf w3.org [1]

> [...]
> html-kommentarer før scriptet er fortolket. Ja, det ser lidt mærkeligt
> ud, men det plejer at virke fint med Javascript. :)

ok ... jeg har aldrig set den beskrevne opførsel i IE

> [...]
> serverside eller asp, så der vil jeg ikke spørge.
> "Jeg ved godt det er offtopic, men jeg spørger alligevel..." Argh!

Point taken ...

> Jeg vil lige overveje at poste i MS-gruppen. Men jeg har enormt dårlig
> erfaring med "microsoft-grupper" (uanset hierarki) samt udenlandske
> grupper generelt.

Det synes jeg lyder ualmindeligt mærkeligt. Jeg har stort set udelukkende
positive erfaringer med at "færdes" i microsoft.public-grupperne, og jeg
har været så langt rundt som

m.p.xml (+ af-arter)
m.p.dotnet.*
m.p.office
m.p.sql*
m.p.access

Så længe man kan formulere sig på et forståeligt engelsk - og at man giver
indtryk af, at man ikke bare vil have gratis kode, men rent faktisk har
tænkt sig en smule om, så er der normalt ingen problemer dér. Specielt kan
jeg faktisk fremhæve m.p.scripting.vbscript, hvor jeg altid har fået
(uvurderlig) god hjælp.

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-10-02 20:31

Niels Andersen wrote in <OSiu9.178192$Qk5.6197221@news010.worldonline.dk>:
> [...]
> Write "-->" </script>
>
> Men hvad viser det hos dem, der har understøttelse for VBScript? Og er

Det ser ud til at dette fungerer:

<script type="text/vbscript">
<!--
Document.Write("Yes <!" & "--")