beskæring af havefliser
Fra : acm

Dato : 25-10-02 21:39

Hejsa!

Jeg skal til at ligge fliser i indkørsel. Jeg har ladet mig fortælle at jeg
kan skære fliserne over ved hjælp af en vinkelsliber.

Derfor vil jeg gerne vide om nogen ved om det kan lade sig gøre, og hvad jeg
i givet fald skal bruge af hjælpemidler og hvordan man gør.

Hilsen Jacob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-10-02 22:06

On Fri, 25 Oct 2002 22:38:32 +0200, "acm" <basten@mailme.dk> wrote:

>Jeg skal til at ligge fliser i indkørsel. Jeg har ladet mig fortælle at jeg
>kan skære fliserne over ved hjælp af en vinkelsliber.

Det kan man sagtens.

>Derfor vil jeg gerne vide om nogen ved om det kan lade sig gøre, og hvad jeg
>i givet fald skal bruge af hjælpemidler og hvordan man gør.

Man tager:

En stor vinkelsliber - en som kan klare 230 mm skiver. (Rent principielt
kan man godt klare sig med mindre skiver, men de kan kun n lidt længere
end halvt gennem flisen og det er altså noget rod.)

En vinkelsliber til 230 mm skiver er i øvrigt et vandvittigt voldsomt
bæst - man skal dælme holde godt fast.

Så skal der en diamantklinge på til tør-skæring. De fås i mange
kvaliteter så vidt jeg ved, min er en billig fra Jem og Fix, den har
skåret rigtig mange fliser og holder endnu. Billig i den her sammenhæng
er vist 200-250 kr.

En støvmaske. Og det er ikke sådan en filt-pap-agtig tinges til 5 for en
tyver i tømmerhandlen. Det er en rigtig støvmaske med udskiftelige
filtre (halvmaske). Den holder også meget længere end det billige skidt.
Jeg gav vist ca. 150 kr for min, incl to støvfiltre. Den er hver en
krone værd, jeg burde have købt sådan en for mange år siden.

Høreværn, beskyttelsesbriller og evt. handsker.

Så tegner du en streg på flisen hvor den skal skæres over, en blyant er
god til det, og så skærer du.

Det støver som bare pokker, så sørg for at vinduer i huse og biler i
nærheden er lukket - og at naboen ikke har vasketøj ude.

Brug en gammel flise til underlag så du ikke skærer ned i de nye. En
dynge sand kan også bruges, men jeg foretrækker en flise.

Held og lykke - og pas på!

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Mogens

Dato : 26-10-02 07:26

On Fri, 25 Oct 2002 23:05:36 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Det kan man sagtens.

Er der noget om at det er blevet forbudt at tørskære betonfliser ? Jeg
er ikke sikker, men erindrer at have hørt "et eller andet sted" at de
skal vådskæres. I hvert fald i villakvarterer vil det være et rimeligt
krav, for det larmer og sviner ganske utroligt med tørskæring.

Mogens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-10-02 08:01

On Sat, 26 Oct 2002 06:25:33 GMT, m_lunde@post8.tele.dk (Mogens) wrote:

> [...]
>skal vådskæres. I hvert fald i villakvarterer vil det være et rimeligt
>krav, for det larmer og sviner ganske utroligt med tørskæring.

Jo, det er det sikkert.... man kan jo snart ikke slå en .... uden at
nogen kommer og vifter med en paragraf.

Det er da også noget skønnere at stå med en vådskærer når det er små
fliser. Men vådskæreren larmer nu også. Den støver bare ikke.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-10-02 08:13

"acm" <basten@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
>
> Jeg skal til at ligge fliser i indkørsel. Jeg har ladet mig fortælle at
jeg
> kan skære fliserne over ved hjælp af en vinkelsliber.

Hvor store er fliserne?
Jeg har brugt en fliseskærer á la en gammeldags rugbrødsmaskine, og det
virkede egentlig fint.
Ingen støv og ingen larm.
Men der er grænser for, hvor store fliser den kunne skære over.

Hilsen Inger

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-10-02 11:17

> [...]
jeg
> i givet fald skal bruge af hjælpemidler og hvordan man gør.

Som de andre skriver støver og larmer det *meget*
Da jeg lagde herregårdssten i min indkørsel startede jeg med at bruge en
vinkelsliber, det blev jeg dog træt af så jeg lejede en "fliseklipper" i
silvan.
Den var ikke ret dyr at leje. Jeg lagde dog alle de hele fliser først og
lejede den så for en dag og lagde alle dem der skulle skæres.
Du kan måske finde en udlejer i nærheden af hvor du bor her:
http://www.lejnu.dk/

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002