800x600 eller 1024x768?
Fra : -Martin S.-

Dato : 25-10-02 19:23

Dette er et meget grundlæggende spørgsmål vedr. Flash:
Skal man som udgangspunkt lave en Flash side i 800x600 pixels og til slut
lave index-siden 100% width, eller hvordan søger man for at siden kan ses
optimalt af brugere som har forskellig opløsning?

Der er rimelig meget tekst på siden, så man kunne måske også lave noget
scroll inde på siden (altså ikke scrolle med hele browser vinduet). Men så
mangler jeg viden om hvordan dette gøres.

Jeg er ikke begyndt på siden endnu, da jeg lige vil havde det grundlæggende
på plads først.
På forhånd tak.

Hilsen Martin

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 25-10-02 21:53

-Martin S.- <feedback56@hotmail.com> wrote:

> Skal man som udgangspunkt lave en Flash side i 800x600 pixels og til slut
> lave index-siden 100% width, eller hvordan søger man for at siden kan ses
> optimalt af brugere som har forskellig opløsning?

Hvis du vælger f.eks. 800x600 kan folk med 800x600 ikke se den... du
skal trække menulinjer, statusbar osv. fra.
Tekst i fuld skærmbredde er ikke særlig læsevenlig.
Laaaaangt de fleste kører mindst 1024x768, og dem, der kører mindre, kan
jo bare scrolle hen til den interessante tekst - de er vant til at gå
glip af en del

> Der er rimelig meget tekst på siden, så man kunne måske også lave noget
> scroll inde på siden (altså ikke scrolle med hele browser vinduet). Men så
> mangler jeg viden om hvordan dette gøres.

Hvis du bruger MX har den indbyggede elementer til f.eks. tekstfelt med
scroll. Der er også tutorials til at ændre form og farve på
standard-elementerne på www.macromedia.com

Poul Skovmand Thingholm

Fra : -Martin S.-

Dato : 26-10-02 02:28

Poul Skovmand Thingholm wrote:
> [...]
> Laaaaangt de fleste kører mindst 1024x768, og dem, der kører mindre,
> kan jo bare scrolle hen til den interessante tekst - de er vant til

Okay, lad mig omformulere det lidt: Jeg mente, om man skal lave siden så den
passer i en browser ved en skærmopløsning på 800x600. Jeg er klar over
menulinier og statusbar mv. Men noget af det smarte ved Flash er vel
muligheden for at siden tilpasser sig forskellige skærmopløsninger
automatisk, eller hvad?
Teksten er ikke i fuld skærmbredde, men i en "spalte" som fylder meget nedaf
(teksten kan ikke stå på en skærmside ved 800x600 men sagtens på 1024x768).

> Hvis du bruger MX har den indbyggede elementer til f.eks. tekstfelt
> med scroll.

Jeg har Flash 5 men MX lyder spændende. Det vil jeg prøve at kigge lidt på.

/Martin

Fra : Bo Dudek

Dato : 26-10-02 09:01

> Men noget af det smarte ved Flash er vel
>muligheden for at siden tilpasser sig forskellige skærmopløsninger
>automatisk, eller hvad?

både og.. for hvis du har lavet siden i 800*600 og har indsat en jpg,
og brugeren har 1024*768, så vil flashet skalere op - forudsat at du
har indstillet det til det - og dermed bliver jpg'en skaleret, og det
er ikke kønt

jeg ville klart lave flashet til 800*600 og evt. lave en tynd ramme
omkring.. RIGTIG mange brugere sidder stadig ved denne opløsning,
selvom du og andre webdudes ikke gør..

Kind regards

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk
http://www.bodudek.dk/cd (dsl or faster conn. only)

Fra : -Martin S.-

Dato : 26-10-02 17:57

Bo Dudek wrote:
> [...]
> og brugeren har 1024*768, så vil flashet skalere op - forudsat at du
> har indstillet det til det - og dermed bliver jpg'en skaleret, og det

Ja det er selfølgelig rigtig nok...

> jeg ville klart lave flashet til 800*600 og evt. lave en tynd ramme
> omkring.. RIGTIG mange brugere sidder stadig ved denne opløsning,
> selvom du og andre webdudes ikke gør..

Jeg fik en anden tanke: Vil det være overkill at lave 2 forskellige flash
afhængig af om brugeren kører med høj eller lav opløsning på sin skærm?
Altså lave en tjek-side som sender brugere med skærmopløsninger under
1024x768 til indexa.html og brugere med skærmopløsninger over 1024x768
sendes til indexb.html?
Det skal siges, at hele hjemmesiden bliver lavet 100% i flash.

Hilsen Martin

Fra : Thomas

Dato : 28-10-02 16:53

"Poul Skovmand Thingholm" <_REMOVE_pst@phenomen.dk> skrev i en meddelelse
> -Martin S.- <feedback56@hotmail.com> wrote:
> Laaaaangt de fleste kører mindst 1024x768, og dem, der kører mindre, kan

Det kommer vel an på hvem målgruppen er ...?!?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 28-10-02 22:01

Thomas <flash@it.dk> wrote:

> Det kommer vel an på hvem målgruppen er ...?!?

OK, det er måske lidt for overdrevet, og i al fald skal målgruppen tages
i betragtning. Men sådan "all round" vil jeg ikke lade 800x600 styre et
flashprojekt (lavet til afspilning i f.eks. flashplayer 6+) - og omvendt
ville jeg heller ikke have tekst bredere end cirka 70-80 tegn.

Poul Skovmand Thingholm