Deling af filer og printer på WinXP Home
Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 25-10-02 18:44

Nu er jeg efterhånden nået så langt ud i desperation, at jeg må spørge:

_Er_ der nogen, der nogen, der har fået fil- og printerdeling til at virke
_stabilt_ i WinXP Home?

Nogle gange virker det, men som oftest kan jeg ikke få hul igennem fra de
andre maskiner (Win98) i lokalnetværket.
Jeg har studeret
<http://www.practicallynetworked.com/sharing/troubleshoot/>, men der er
ikke alle punkterne der stemmer overens med min PC.

Jeg kører DHCP mod min router, og lokalnettet kører Netbeui.

Jeg kan skrive en lang afhandling om, hvad jeg _har_ prøvet. Men, i første
omgang blot en forespørgsel, om andre har fået det til at virke? Hvis
nogen skulle svare 'JA', så har jeg mange flere spørgsmål

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 26-10-02 01:07

Den 25/10-2002 klokken 19:44, skrev Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk> i
<3db986ea$0$34823$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

<klip>
>Jeg kan skrive en lang afhandling om, hvad jeg _har_ prøvet. Men, i
>første omgang blot en forespørgsel, om andre har fået det til at virke?
>Hvis nogen skulle svare 'JA', så har jeg mange flere spørgsmål

Hm, efter mere end 6 timer, er denne endnu ikke nået frem til TDC's server

Nu har jeg skrevet et hel masse om problemet. Dette kan - sammen med
skærmbilleder ses på <http://www2.kjeld-nielsen.dk>.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Karsten Madsen

Dato : 26-10-02 09:50

> Nu har jeg skrevet et hel masse om problemet. Dette kan - sammen med
> skærmbilleder ses på <http://www2.kjeld-nielsen.dk>.

Hvorfor overhovedet bruge netbeui protokollen ? Jeg vil mene det forenkler
situationen kun at have TCP/IP installeret.

Problemet kunne være at enkelte maskiner prøver at køre netbios over TCP/IP
mens andre gør det over neubeui. Man kan downloade en utility fra Microsoft
til at sætte prioriteten for hvilken protokol netbios skal anvende først -
men igen, prøv lige uden netbeui installeret.

Hilsen Karsten

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 26-10-02 10:50

Kjeld Nielsen wrote:
> _Er_ der nogen, der nogen, der har fået fil- og printerdeling til at
> virke _stabilt_ i WinXP Home?

Ja, men printeren sidder på en XP Pro maskine.

> Nogle gange virker det, men som oftest kan jeg ikke få hul igennem
> fra de andre maskiner (Win98) i lokalnetværket.

Har du testet med forskellige netkort?
- Det har nemlig været et problem her engang.

> Jeg kører DHCP mod min router, og lokalnettet kører Netbeui.

Jeg har også brugt DHCP mod min router, men IPX på lokalnet.
Pt. bruger jeg ikke DHCP og bruger NetBEUI til lokalnet.

> Jeg kan skrive en lang afhandling om, hvad jeg _har_ prøvet.

Kender det godt.

> Men, i første omgang blot en forespørgsel, om andre har fået det
> til at virke?

Det har jeg, men som sagt printeren sidder på en XP Pro.

> Hvis nogen skulle svare 'JA', så har jeg mange flere spørgsmål

Så kom da ;)

--
Venligst
Mikael Nørrelund

Remove "removespamfilter" in my email adress for direct mail.

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 26-10-02 11:42

Den 26/10-2002 klokken 10:49, skrev "Karsten Madsen" <karsten@kamacom.dk>
i <KGsu9.178422$Qk5.6227200@news010.worldonline.dk>:

> Hvorfor overhovedet bruge netbeui protokollen ? Jeg vil mene det
> forenkler situationen kun at have TCP/IP installeret.

Ok. Jeg vil gøre et forsøg med at fjerne netbeui.

> Problemet kunne være at enkelte maskiner prøver at køre netbios over
> TCP/IP mens andre gør det over neubeui.

Uden netbeui, så _skal_ jeg vel aktivere netbios over TCP/IP?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Karsten Madsen

Dato : 26-10-02 15:08

> Uden netbeui, så _skal_ jeg vel aktivere netbios over TCP/IP?

Ja.

Hilsen Karsten

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 26-10-02 22:14

Den 26/10-2002 klokken 12:41, skrev Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk> i
<3dba73b3$0$97651$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> Den 26/10-2002 klokken 10:49, skrev "Karsten Madsen"
> <karsten@kamacom.dk> i

> Ok. Jeg vil gøre et forsøg med at fjerne netbeui.

Det ser ud til, at dette løste problemet. Tak for hjælpen.
(Spændende, om det stadig virker i morgen, når alle maskinerne har været
slukket )

PS: Jeg havde problemer med at fjerne netbeui på Windows 98 maskinerne.
Troede, at man blot kunne fjerne denne protocol - ligesom på WinXP. Men
begge maskiner låste fuldstændigt.
Tilsidst nøjedes jeg så med at fjerne netbeui's bindinger.

Jeg går ud fra, at denne "øvelse" ikke gør mine delte filer synlige fra
WAN siden, når maskinerne sidder bag en router?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Karsten Madsen

Dato : 27-10-02 14:32

> PS: Jeg havde problemer med at fjerne netbeui på Windows 98 maskinerne.
> Troede, at man blot kunne fjerne denne protocol - ligesom på WinXP. Men
> begge maskiner låste fuldstændigt.

Det kan man normalt også. Ellers kan man være nødt til helt at afinstallere
netværket (fx. fjerne netkortdriveren) - reboote - og så installere det
netværk man ønsker.

> Jeg går ud fra, at denne "øvelse" ikke gør mine delte filer synlige fra
> WAN siden, når maskinerne sidder bag en router?

Det vil jeg ikke love dig, men NAT i routeren burde beskytte tilstrækkeligt.
Du kan evt. prøve at teste det her: https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Normalt vil man iøvrigt sætte routeren til at blokere for netbios på port
139 (mener jeg at kunne huske). Men måske kan du ikke det med din router,
eller du har ikke adgang til at konfigurere den.

Hilsen Karsten

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 28-10-02 00:35

Den 27/10-2002 klokken 14:32, skrev "Karsten Madsen" <karsten@kamacom.dk>
i <LXRu9.180072$Qk5.6406074@news010.worldonline.dk>:

> Det vil jeg ikke love dig, men NAT i routeren burde beskytte
> tilstrækkeligt. Du kan evt. prøve at teste det her:
> https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Tak for de ekstra oplysninger, bl.a. om, hvordan jeg helt fjerner netbeui.

Jeg testede lige med ShieldsUp. Min opsætning ser ok ud.

Med venlig hilsen,
Kjeld