Bærende vægge i lejlighed
Fra : Tornøe

Dato : 25-10-02 18:06

Hej gruppe

Jeg står for at flytte ind i en gammel lejlighed i København, og jeg vil
gerne fjerne et par vægge for at få lidt mere luft. Hvordan finder jeg ud
af, hvilke vægge der er bærende (og som jeg ikke skal pille ved) og hvilke
der ikke er? Er det noget man selv kan lave, eller er det bedst at have
autoriserede folk til det?

Med venlig hilsen,

Jens

Fra : Marianne

Dato : 26-10-02 16:04

> [...]
> der ikke er? Er det noget man selv kan lave, eller er det bedst at have

Bærende vægge går normalt parallelt med tagryggen. I lejligheder vil det
normalt være langs gangen, hvis der er en sådan.

Jo længere nede i ejendommen din lejlighed ligger, jo mere vægt bærer den
ovenfra.

Men du skal under alle omstændigheder have en vurdering af konstruktionen.
Jeg vil i udgangspunktet mene, at trævægge kan du roligt regne med at måtte
fjerne. (bank på dem).

mvh
Marianne

Fra : Mari

Dato : 03-11-02 03:21

"Tornøe" <news@tornoe.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> der ikke er? Er det noget man selv kan lave, eller er det bedst at have

Henvend dig til en bygningssagkyndig - f.eks. en arkitekt - det lønner sig
at få fagfolk til at vurdere risikoen. Han vil også kunne råde dig mht. dine
muligheder for selv at udføre arbejdet.

Mari