/ Forside / Teknologi / Internet / Browser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Browser
#NavnPoint
Klaudi 20366
molokyle 12124
o.v.n. 8114
miritdk 4839
stl_s 3840
refi 3598
dk 2598
arlet 2470
tedd 2383
10  webnoob 2075
Mozilla og æ, ø og å
Fra : Ukendt


Dato : 25-10-02 18:19

Hej.

Jeg har installeret nyeste mozilla (1.2b), men jeg oplevede det samme i
den tidligere 1.1b.

På udvalgte sider bliver æ, ø og å erstattet af et ?

Hvis man vælger "View page source" er det også et ? der står.

Den er f.eks. helt gal på http://dk.news.yahoo.com/37/

Men ser man på denne her :
http://www.netdoktor.dk/nyheder/index.asp?y=2002&m=10&d=25#id88032
er det rigtigt sjovt.
Her er selve brødteksten nemlig god nok, mens menuer og journalisternes
navne står med ? i stedet for vores kære nationale tegn.

Ser man på html-koden ser det ud til at det kunne være arial-fonten der
er problemer med.

Men hvordan løser jeg det ?

Har andre samme problem ?

Mvh. Ole Lønborg


 
 
Stig Nygaard (25-10-2002)
Kommentar
Fra : Stig Nygaard


Dato : 25-10-02 18:49

Hej Ole


Ole Lønborg wrote:
> På udvalgte sider bliver æ, ø og å erstattet af et ?

Er Default Character Coding sat til "Western (ISO-8859-1)" ?

> Ser man på html-koden ser det ud til at det kunne være arial-fonten der
> er problemer med.

Det kunne være at du har fået en version af arial-skrifttypen
installeret, som ikke indeholder æøå. Men hvis du kører Windows lyder
det underligt, da den skulle følge med.


--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk
http://www.rockland.dk/
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *


Ole Lønborg (25-10-2002)
Kommentar
Fra : Ole Lønborg


Dato : 25-10-02 19:08

Tak Stig !

Nej, et eller andet eksperimenterende kvaj (som jeg kender alt for godt
) havde sat Default Character Conding til Nordic (ISO-8859-10).

Så efter at have rettet tilbage til Western .... og lavet refresh af
siderne var æ, ø og å der igen.

Der reddede du lige min week-end, Stig !

Mvh. Ole Lønborg


Stig Nygaard wrote:

> Hej Ole
>
>
> Ole Lønborg wrote:
>
> > På udvalgte sider bliver æ, ø og å erstattet af et ?
>
>
> Er Default Character Coding sat til "Western (ISO-8859-1)" ?
>
> > Ser man på html-koden ser det ud til at det kunne være arial-fonten
> > der er problemer med.
>
>
> Det kunne være at du har fået en version af arial-skrifttypen
> installeret, som ikke indeholder æøå. Men hvis du kører Windows lyder
> det underligt, da den skulle følge med.
>
>


Ole Lønborg (25-10-2002)
Kommentar
Fra : Ole Lønborg


Dato : 25-10-02 19:33

Hov, så kom jeg lige ind på http://www.mariendals.dk/

Og selv med Western 8859-1 var den gal der.

Med den nye lærdom prøvede jeg nogle af de andre karaktersæt, og
umiddelbart ser det ud til at Western (Windows-1252) virker bedst. I
hvert fald for mig.

Mvh. Ole Lønborg

Ole Lønborg wrote:

> Tak Stig !
>
> Nej, et eller andet eksperimenterende kvaj (som jeg kender alt for godt
> ) havde sat Default Character Conding til Nordic (ISO-8859-10).
>
> Så efter at have rettet tilbage til Western .... og lavet refresh af
> siderne var æ, ø og å der igen.
>
> Der reddede du lige min week-end, Stig !
>
> Mvh. Ole Lønborg
>
>
> Stig Nygaard wrote:
>
> > Hej Ole
> >
> >
> > Ole Lønborg wrote:
> >
> > > På udvalgte sider bliver æ, ø og å erstattet af et ?
> >
> >
> > Er Default Character Coding sat til "Western (ISO-8859-1)" ?
> >
> > > Ser man på html-koden ser det ud til at det kunne være arial-fonten
> > > der er problemer med.
> >
> >
> > Det kunne være at du har fået en version af arial-skrifttypen
> > installeret, som ikke indeholder æøå. Men hvis du kører Windows lyder
> > det underligt, da den skulle følge med.
> >
> >
>


Stig Nygaard (25-10-2002)
Kommentar
Fra : Stig Nygaard


Dato : 25-10-02 20:15

Hej Ole


Ole Lønborg wrote:
> Hov, så kom jeg lige ind på http://www.mariendals.dk/
> Og selv med Western 8859-1 var den gal der.

Hmm, virker ellers fint hos mig med 8859-1. Måske fordi sidderne lå i
cache hos dig at de blev vist med dit "gamle tegnsæt"?

Jeg ved bare at jeg altid har brugt 8859-1, og aldrig har haft problemer.


--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk
http://www.rockland.dk/
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *


Ole Lønborg (26-10-2002)
Kommentar
Fra : Ole Lønborg


Dato : 26-10-02 12:32

Hej Stig.

Jeg ved ikke hvad der var galt.

Jeg har nu rettet til Western 8859-1 igen, uden at få ? på mariendals.dk.

Men jeg havde ikke været inde på mariendals.dk før jeg skiftede til
Western 8859-1 i aftes, så det kan ikke være fordi det lå i cachen med
Nordic.

Men lige nu kører jeg altså som en glad og lykkelig mand med æ'er, ø'er
og å'er alle vegne

/Ole Lønborg

Stig Nygaard wrote:

> Hej Ole
>
>
> Ole Lønborg wrote:
>
> > Hov, så kom jeg lige ind på http://www.mariendals.dk/
> > Og selv med Western 8859-1 var den gal der.
>
>
> Hmm, virker ellers fint hos mig med 8859-1. Måske fordi sidderne lå i
> cache hos dig at de blev vist med dit "gamle tegnsæt"?
>
> Jeg ved bare at jeg altid har brugt 8859-1, og aldrig har haft problemer.
>
>


croig (01-07-2003)
Kommentar
Fra : croig


Dato : 01-07-03 19:57

"Ole Lønborg" skrev d. 25-10-02 19:33 dette indlæg :
> Hov, så kom jeg lige ind på http://www.mariendals.dk/
>
> Og selv med Western 8859-1 var den gal der.
>

Pænt Goddag,

Har været en tur omkring nævnte site, uden problemer, men jeg har et
andet site (link) som jeg simpelthen ikke kan få til at vise æøå i
Mozilla (pt. v1.4), det virker fint i IE 5.5 SP1 og NetScape
Communicator 4.76.

Her er linket, der plager mig :

http://web-shoppen.dk/United-dvd-3052M.htm

Det er dog lige meget hvilken side jeg kigger på, alle steder er der et
? hvor der skulle være et æ, ø eller å...

Har prøvet alle de i tråden angivne tips og råd, uden held.

Mvh. - Christian

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Niels Kruse (06-07-2003)
Kommentar
Fra : Niels Kruse


Dato : 06-07-03 09:38

croig wrote:
> "Ole Lønborg" skrev d. 25-10-02 19:33 dette indlæg :
>
>>Hov, så kom jeg lige ind på http://www.mariendals.dk/
>>
>>Og selv med Western 8859-1 var den gal der.
>>
>
>
> Pænt Goddag,
>
> Har været en tur omkring nævnte site, uden problemer, men jeg har et
> andet site (link) som jeg simpelthen ikke kan få til at vise æøå i
> Mozilla (pt. v1.4), det virker fint i IE 5.5 SP1 og NetScape
> Communicator 4.76.
>
> Her er linket, der plager mig :

View -> Character coding -> Western().

Begge sæt burde virke, det gør de hos mig. (Mozilla 1.4b)

--
Niels


Stig Nygaard (25-10-2002)
Kommentar
Fra : Stig Nygaard


Dato : 25-10-02 19:41

Hej Ole


Ole Lønborg wrote:
> Nej, et eller andet eksperimenterende kvaj (som jeg kender alt for godt
> ) havde sat Default Character Conding til Nordic (ISO-8859-10).

Det havde sikkert også virket fint hvis alle angav brugte charset i
deres html-header, og de få der ikke gjorde brugte netop "Nordic
(ISO-8859-10)". Imidlertid bruger de fleste det tegnsæt der hedder
"Western (ISO-8859-1)" (vistnok både Windows og UNIX default) og angiver
det ikke i deres html-header.


--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk
http://www.rockland.dk/
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *


Kristian Nejsum (26-10-2002)
Kommentar
Fra : Kristian Nejsum


Dato : 26-10-02 11:19

Jeg har et lignende problem, når jeg kommer ind på sider der vælger at
bruge Unicode tegnsæt (UTF-8). Kan man ikke tvinge browseren til at
benytte ét bestemt tegnsæt, uanset hvad html-koden måtte sige?

Mvh. Kristian Nejsum

Stig Nygaard skrev:
> Hej Ole
>
>
> Ole Lønborg wrote:
>
>> Nej, et eller andet eksperimenterende kvaj (som jeg kender alt for
>> godt ) havde sat Default Character Conding til Nordic (ISO-8859-10).
>
>
> Det havde sikkert også virket fint hvis alle angav brugte charset i
> deres html-header, og de få der ikke gjorde brugte netop "Nordic
> (ISO-8859-10)". Imidlertid bruger de fleste det tegnsæt der hedder
> "Western (ISO-8859-1)" (vistnok både Windows og UNIX default) og angiver
> det ikke i deres html-header.
>
>


Ole Lønborg (28-10-2002)
Kommentar
Fra : Ole Lønborg


Dato : 28-10-02 20:39

Kristian Nejsum wrote:

> Jeg har et lignende problem, når jeg kommer ind på sider der vælger at
> bruge Unicode tegnsæt (UTF-8). Kan man ikke tvinge browseren til at
> benytte ét bestemt tegnsæt, uanset hvad html-koden måtte sige?

Hej Kristian.

Har du et eksempel på sådan en side ?

Har du prøvet under Preferences/Appearance/Fonts at fjerne hakket ved
"Allow documents to use other fonts" ?

Mvh. Ole Lønborg


Stig Nygaard (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Stig Nygaard


Dato : 06-11-02 20:30

Hej Ole & Kristian


Jeg er ikke helt sikker på at jeg har helt tjek på hvordan jeres
problemer hænger sammen, men hvis I kører 1.2 beta skal i måske tjekke
følgende bug jeg lige stødte på:

http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=174197

Relateret ?


--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk
http://www.rockland.dk/
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *


Ole Lønborg (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Ole Lønborg


Dato : 06-11-02 21:48

Hej Stig.

Nej. Jeg har testet det, og kan kun bekræfte bug 174197.
Men jeg tror synes ikke at kunne bekræfte at det er "mit problem".

Men lige nu har jeg æ, ø og å på alle sider, og kører med ISO-8859-1 i
"Default Character Encoding".

Men jeg vil da ikke afvise at det kan være et afledt problem.

Hvis man f.eks. først har aktiveret en side fra bookmarks (og dermed
åbenbart skifter til default UTF-8) og derefter går ind på en side der
defaulter til 8859-1, så kunne jeg forestille mig at problemet opstår.

Prøver lige .....

Hmmm, jeg kan ikke fremprovokere det.

Lige nu insisterer alle sider på at vise æ,ø og å perfekt

Mvh. Ole Lønborg


Stig Nygaard wrote:

> Hej Ole & Kristian
>
>
> Jeg er ikke helt sikker på at jeg har helt tjek på hvordan jeres
> problemer hænger sammen, men hvis I kører 1.2 beta skal i måske tjekke
> følgende bug jeg lige stødte på:
>
> http://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=174197
>
> Relateret ?
>
>


Kristian Nejsum (06-11-2002)
Kommentar
Fra : Kristian Nejsum


Dato : 06-11-02 21:32

Ole Lønborg wrote:

> Kristian Nejsum wrote:
>
> > Jeg har et lignende problem, når jeg kommer ind på sider der vælger at
> > bruge Unicode tegnsæt (UTF-8). Kan man ikke tvinge browseren til at
> > benytte ét bestemt tegnsæt, uanset hvad html-koden måtte sige?
>
>
> Hej Kristian.
>
> Har du et eksempel på sådan en side ?
>
> Har du prøvet under Preferences/Appearance/Fonts at fjerne hakket ved
> "Allow documents to use other fonts" ?
>
> Mvh. Ole Lønborg
>

Har ikke lige fulgt med i tråden. men jeg skal nok holde øjne og ører
åbne efter en sådan site. Ang. dit forslag, så er det ikke skrifttypen,
men tegnsættet (Preferences|Navigator|Languages|Default Character
Coding). Problemet er så bare at man åbenbart ikke kan forcere ét
tegnsæt ned over en webside (i Mozilla)


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408931
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste