Shape tween med billede?
Fra : Thomas Voller

Dato : 25-10-02 17:23

Hej NG.

Jeg er lige startet med at lege med Flash MX og er løbet ind i et problem.
Kan man lave en shape-tween med et bitmapbillede?

Det konkrete problem er, at jeg har et jpeg-billede (400x400px). Det billede
vil jeg gerne have til langsomt at træde frem fra en sort baggrund over
f.eks. 3 sek.

Så jeg tænkte, at jeg hvis nu lavede et sort kvadrat på 400x400px i frame
et, indsatte en keyframe "3 sekunder senere", importerede jpeg-filen i
pågældende keyframe og satte lidt shape-tween ind, så skulle den ged være
barberet. Men det var den ikke.

Hvad gør jeg galt? Kan det overhovedet gøres på den måde? Er der en nemmere
måde?

Jeg er super-nybegynder, så der må gerne skæres ud i pap, papir og hvad I
ellers kan finde på.

Mvh. Thomas.
voller@voller.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 26-10-02 08:56

*hiver et stykke pap frem og folder kniven ud*

>Jeg er lige startet med at lege med Flash MX og er løbet ind i et problem.
>Kan man lave en shape-tween med et bitmapbillede?

det kan man sagtens, men er du sikker på, at det er shapetweening du
skal bruge og ikke motiontweening ;)

>Det konkrete problem er, at jeg har et jpeg-billede (400x400px). Det billede
>vil jeg gerne have til langsomt at træde frem fra en sort baggrund over
>f.eks. 3 sek.

aha, et fade fra 0% alpha til 100% alpha - jeg ville nu bruge motion
tweening - dog uden at kunne forklare hvorfor ;)

> [...]
>et, indsatte en keyframe "3 sekunder senere", importerede jpeg-filen i
>pågældende keyframe og satte lidt shape-tween ind, så skulle den ged være

nixen, der er stadig hår på geden..

> [...]
>måde?
>
>Jeg er super-nybegynder, så der må gerne skæres ud i pap, papir og hvad I

frem med pappet:

1) først indstiller vi lige frameraten - enten ved at db.klikke på den
lige under din timeline eller under modify->movie (ctrl+M) - sæt den
til 10fps

2) ind med billedet med file->import

3) smid det i første frame (det gør MX egentlig automatisk)

4) hen i frame 30 og tryk på F5 (insert frame)

5) højreklik et tilfældigt sted imellem frame 1 og 30 i din timeline
og vælg 'create motion tween' ELLER vælg 'motion tween' i din
poperties palette

6) klik een gang på frame 30 og tryk F6 (insert keyframe)

7) klik een gang på frame 1 og klik derefter 1 gang på billedet på
scenen

8) vælg da - i rullemenuen - color og vælg alpha.. sæt denne til 0..

9) juster efterfølgende til med din framerate samt længden af din
tween (hold ctrl nede ud for en frame og brug musen for at flytte den)
- alt sammen for at justere den færdige animation

10) så er jeg løbet tør for pap ;)

Kind regards

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk
http://www.bodudek.dk/cd (dsl or faster conn. only)

Fra : Thomas Voller

Dato : 26-10-02 09:38

> frem med pappet:

Det ser jo ud til at virke fint. Tusind tak for hjælpen.

Nu lige et bonus-spørgsmål:
Nu ville jeg jo prøve at være smart og få filmen til at hoppe videre til en
given URL efter de tre sekunder. Så jeg indsatte en keyframe lige efter den
sidste vi brugte til fade-frem-fra-baggrunden-funktionen. I denne keyframe
indsatte jeg så en getURL action, men det virker ikke rigtigt.

Når jeg eksporterer filmen og sætter den ind i en HTML-fil, så laver den
fint det første stykke med at dukke frem fra den mørke baggrund, men den
hopper ikke videre til den URL jeg angav. Er der et hemmeligt kodeord man
skal sige, for at få den til at gå til den URL?

Endnu engang tak.

Mvh. Thomas.
voller@voller.dk

Fra : aFXNIN

Dato : 26-10-02 13:41

Ehh.. hvis du har "ok" meget vectorgrafik på din side, kan det være at siden
begynder at kører langsomt hvis du bruger "alpha".. funktionen "Tint" er
mindre krævende.. her kan du fade fra hvilken som helst farve du nu vil
ha... kræver nu det er fra en f.eks HEL sort baggrund..

aFXNIN