Placering af rumtermostater
Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 25-10-02 17:12

Vi er ved at godkende tegninger til et nyt hus.

Huset har gulvvarme og rumtermostater, men vi er lidt usikre på placering af
rumtermostaterne. I de fleste rum er termostaterne placeret modsat
vinduerne, men i stue og alrum er termostaterne placeret ved de
syd-vestvendte vinduer. Umiddelbart mener jeg ikke at det kan være optimalt,
da et stort lys/varme-indfald vil påvirke følerne og dermed regulere for
kraftigt på gulvvarmen.

Hvad er den korrekte placering af rumtermostater.

/Tommy

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 25-10-02 18:47

"Tommy Bøgeskov" wrote:

> Vi er ved at godkende tegninger til et nyt hus.

Har du ikke opfattet at der er kommet et par kommentarer til dit første indlæg
tidligere idag.?

Du er vist TDC kunde....?

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Ivar

Dato : 25-10-02 20:09

Tommy Bøgeskov skrev:

> Hvad er den korrekte placering af rumtermostater.

Du skal ikke være så bange for placeringen af termostaterne.
Gulvvarmen har en tidskonstant på over 24 timer, dvs ingen
hurtig regulering. Hvis du en forårsdag har kraftigt solindfald,
vil gulvvarmen hverken over- eller underkompensere, da
trægheden er så stor at den slet ikke kan kompensere.
Det er gulvvarmens største fejl. Hvis dit gulv er af beton,
indeholder det ca. 100 gange så meget energi som luften
over, så det er umuligt at få en hurtig afkøling.

Jeg har selv gulvvarme med rumtermostater og fast
sløjfetemperatur. Alternativt kan gulvvarme, være uden
rumfølere, og kun regulere sløjfetemperaturen ud fra
ude-temperaturen og evt vindhastighed. Det sidste
synes jeg er det mest logiske. Men min regulering
på grundlag af indetemperaturen fungerer nu rimeligt
godt, hvis blot jeg holder en lav sløjfetemperatur (ca. 36 C)

Ivar

Fra : Boje

Dato : 26-10-02 00:02

"Tommy Bøgeskov" <tb.nospam@nospam.ddf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kraftigt på gulvvarmen.
>
> Hvad er den korrekte placering af rumtermostater.

Hej.

Ivar har ret. Gulvvarme via betongulv og rumtermostatfølere er en tåbelig
kombination. Bruger man derimod varmefordelingsplader, er sagen en helt
anden. Termostaten må ganske enkelt ikke kunne nås af direkte sollys eller
køligt træk fra noget åbentstående.

Mvh
Bo

Fra : Claus

Dato : 27-10-02 08:32

"Tommy Bøgeskov" <tb.nospam@nospam.ddf.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er den korrekte placering af rumtermostater.

Hej.

Du skal bare sørge for at få trådløse rum termostater, så kan du flytte
rundt på dem til du finder det rigtige sted.

Claus

Fra : Jan Arentoft

Dato : 27-10-02 11:22

"Claus" <Mito@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du skal bare sørge for at få trådløse rum termostater, så kan du flytte
> rundt på dem til du finder det rigtige sted.

Også lige mine ord. Så meget extra koster det ikke når det skal laves helt
nyt.
Og ingen termostater i gulvet er FEDT.
jan

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-10-02 19:31

"Jan Arentoft" <dko9927d@remove@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Også lige mine ord. Så meget extra koster det ikke når det skal laves helt
> nyt.
> Og ingen termostater i gulvet er FEDT.
> jan

http://www.danfoss.dk/pdf/trådløs%20gulvvarme.pdf