Rettigheder
Fra : Bjørn Andersen

Dato : 25-10-02 14:23

Hej

Hver gang jeg kopierer filer fra cdrom drevet til harddisken bliver
rettighederne på de kopierede filer root. Hvordan kan jeg lave det
således at de får rettigheder som bruger?

Jeg kører RedHat 8.0

V.H.
Bjørn

Fra : Esben Laursen

Dato : 25-10-02 18:58

> Hver gang jeg kopierer filer fra cdrom drevet til harddisken bliver
> rettighederne på de kopierede filer root. Hvordan kan jeg lave det
> således at de får rettigheder som bruger?

Er du logget ind som root??

chown ??

Esben

Fra : Bjørn Andersen

Dato : 26-10-02 08:48

Esben Laursen wrote:

> Er du logget ind som root??
>
> chown ??

chown -R bruger:users /mnt/mappe virker ikke.

Skulle det ikke tage ALLE filer i de underliggende mapper og give dem
brugers rettigheder?

Hilsen
Bjørn

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 26-10-02 10:03

Bjørn Andersen wrote:

> chown -R bruger:users /mnt/mappe virker ikke.
>
> Skulle det ikke tage ALLE filer i de underliggende mapper og give dem
> brugers rettigheder?
Jo, hvis du har ret til at ændre på rettighederne, eks.v. hvis du er root.

Og hvis det er muligt at ændre rettighederne, det kan ikke lade sig gøre
på eks.v. en cd-rom,.
--
Mvh.
Axel

Fra : Bjørn Andersen

Dato : 26-10-02 10:23

Axel Eystein Jensen wrote:

> Jo, hvis du har ret til at ændre på rettighederne, eks.v. hvis du er root.
>
> Og hvis det er muligt at ændre rettighederne, det kan ikke lade sig gøre
> på eks.v. en cd-rom,.

Næ, det er også på en disk under /mnt/. Antså /mnt/disk1

Det virker bare ikke

Hvordan kan jeg lave sådan at de filer, den kopierer fra cdrommen, er
med bruger rettigheder?

Bjørm

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-10-02 10:26

Bjørn Andersen wrote:

> Næ, det er også på en disk under /mnt/. Antså /mnt/disk1
>
> Det virker bare ikke
>
> Hvordan kan jeg lave sådan at de filer, den kopierer fra cdrommen, er
> med bruger rettigheder?

Kopier dem som den bruger, der skal bruge filerne i sidste ende; det
fungerer glimragende her.

Hvis du (af mystiske årsager) *skal* kopiere dem som root (hvorfor?), kan du
vel bare skifte ejerskab (chown -R <user>:users <destinationsmappe>) eller
sætte skriverettigheder til alle (chmod - men det kan kun sjældent
anbefales at have globalt skrivbare filer).

/Rasmus

A wizard is never late, nor is he too early.
He arrives precisely when he wants to
-- Gandalf

Fra : Bjørn Andersen

Dato : 26-10-02 10:38

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> sætte skriverettigheder til alle (chmod - men det kan kun sjældent
> anbefales at have globalt skrivbare filer).

De bliver kopieret (af brugeren) via GNOME, som glemmer at give brugeren
skriverettighed til filerne og mapperne når de først er kopieret ind på
disken. Brugeren står som ejer af filerne, har dog ikke skriverettighed
til dem.

Det virkede med chmod a+w /mnt/disk1 men hvorfor virker det ikke med den
bruger der kopierer det?

Bjørn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-10-02 10:57

Bjørn Andersen wrote:

> [...]
> til dem.
>
> Det virkede med chmod a+w /mnt/disk1 men hvorfor virker det ikke med den

La' vær med det - brug i stedet u+w (ellers har *alle* brugere på systemet
skriveadgang).

De fleste programmer til kopiering (cp, gnome, KDE oma.) sætter samme
filrettigheder på målfilen som kildefilen havde. Når man kopierer fra CD'er
og andre skrivebeskyttede medier er der selvsagt ikke skriveadgang på
kildefilerne og der kommer det derfor heller ikke på målfilerne.

Du er nødt til enten at konfigurere dit program til det eller bruge en
parameter af en slags; alternativt skal du sætte skriverettighed på
bagefter.

/Rasmus

Vampires are not visible in mirrors, which explains why they are often
backed over in parking lots.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-10-02 11:08

Den Sat, 26 Oct 2002 11:22:32 +0200 skrev Bjørn Andersen:

>Næ, det er også på en disk under /mnt/. Antså /mnt/disk1
>
>Det virker bare ikke
>
>Hvordan kan jeg lave sådan at de filer, den kopierer fra cdrommen, er
>med bruger rettigheder?

Et eller andet siger mig at du kopierer filerne til et VFAT (windows)
filsystem. Hvis det er tilfældet, så skyldes alle problemerne at
VFAT ikke ved noget om brugere.

Mvh
Kent
--
Motion: andet ord for "ondt i fødderne".