COUNT(*)???
Fra : Thomas Åkerman

Dato : 25-10-02 13:55

Hejsa allesammen...

Jeg har en tabel, med to koloner (Ms Access 2000).
navn (String)
type (String)

Kolonen type kan antage 3 forskellige værdier (first, middle, last)

Nu er mit problem, at jeg gerne vil udtrække hvor mange, der er af typen
first, hvor mange der er af typen middle osv.

Sådan at jeg får tre koloner (eller noget lignende) ud af databasen:

first last middle
5 2 8

Jeg er løbet tør for ideer, nogle forslag

Mvh
Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-10-02 14:03

Thomas Åkerman skrev:

> [...]

> Nu er mit problem, at jeg gerne vil udtrække hvor mange, der
> er af typen first, hvor mange der er af typen middle osv.

SELECT type, COUNT(*) AS antal
FROM <tabelnavn>
GROUP BY type

> Sådan at jeg får tre koloner (eller noget lignende) ud af
> databasen:

Det vil give dig tre rækker:

type    antal
first    5
last    2
middle 8

Det vil være besværligt (men næppe umuligt) at få det på en række.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 25-10-02 15:13

On Fri, 25 Oct 2002 14:54:45 +0200, Thomas Åkerman wrote:

> [...]
> first, hvor mange der er af typen middle osv.
>
> Sådan at jeg får tre koloner (eller noget lignende) ud af databasen:

Hvis du f.eks. har tabellen "tblNamesAndTypes" indeholdende følgende
poster:
Navn      Type
Mikke      first
Nynne      first