|
| Teori Fra : Klaus Christensen |
Dato : 25-10-02 11:00 |
|
Hej!
Hvis en u-båd synker (som Kursk gjorde) kan bemandingen i teorien via
en sluse komme ud i vandet og lave en "fri opstigning" med deraf
følgende fare for diverse skader mm. Man talte i tilfældet Kursk om
denne mulighed.
Hvordan kan man klare at bevæge sig fra ca. 1 BAR i ubåden til de
mange BAR i vandet? Har man en "sluse" hvor man langsomt øger
trykket?
KC
| |
Palle Villesen \(BiR~ (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Palle Villesen \(BiR~ |
Dato : 25-10-02 12:30 |
|
"Klaus Christensen" <klausc@tdcadsl.dk> wrote in message
news:10355400560.441181086507765@dtext.news.tele.dk...
> Hej!
> Hvis en u-båd synker (som Kursk gjorde) kan bemandingen i teorien via
> en sluse komme ud i vandet og lave en "fri opstigning" med deraf
> følgende fare for diverse skader mm. Man talte i tilfældet Kursk om
> denne mulighed.
> Hvordan kan man klare at bevæge sig fra ca. 1 BAR i ubåden til de
> mange BAR i vandet? Har man en "sluse" hvor man langsomt øger
> trykket?
> KC
Jeg tror subject "teori" er meget passende...
Men der er teoretisk 2 mulige situationer:
1. Der var hul i ubåden, trykket ville da være det samme inde i
"luftlommerne" som udenfor.
2. Ubåden var hel og lå "død" på bunden. Folk var i live og trykket var ~ 1
bar (øger de mon ikke trykket inde i ubåden til mindst 2 bar - så kan den jo
dykke dobbelt så dybt uden risiko for dykkersyge ved opstigning osv..
OUPS... sidespring).
Hvis 2. har jeg "hørt" eller husker bare historier om torpedorør og lignende
som netop trykudlignes inden tømning. Og ellers er der sikkert også
muligheder for at sætte folk i vandet fra "dykkersluser" - men om de er
manuelle har jeg selvfølgelig ingen anelse om.... Men der sker vel ikke
rigtigt noget ved at blive trykket sammen endog MEGET hurtigt, det største
problem ville selvfølgelig være "øjeblikkelig lungesqueeze" - men hvordan
vil du nogensinde åbne en dør ud til 10 Bar tryk hvis du havde 1 Bar på
indersiden (det kan ikke lade sig gøre for almindelig mennesker)... Og
dørene åbner udad i ubåde af samme grund (så man ikke lige hiver i håndtaget
ved et uheld).
Jeg mener at Kursk var oversvømmet da man fik den åbnet.
mvh.
Palle
| |
Flemming Rubini (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Flemming Rubini |
Dato : 25-10-02 12:59 |
|
Klaus Christensen <klausc@tdcadsl.dk> wrote:
> Hvis en u-båd synker (som Kursk gjorde) kan bemandingen i teorien via
> en sluse komme ud i vandet og lave en "fri opstigning" med deraf
> følgende fare for diverse skader mm. Man talte i tilfældet Kursk om
> denne mulighed.
> Hvordan kan man klare at bevæge sig fra ca. 1 BAR i ubåden til de
> mange BAR i vandet? Har man en "sluse" hvor man langsomt øger
> trykket?
Ved ubeskadiget ubåd, har man en sluse hvor man øger trykket meget
hurtigt, for at udligne trykket med vandets inden man åbner lugen for at
foretage fri opstigning (FO).
I en beskadiget ubåd, kan man vælge at fylde den med vand inden FO
udføres. Problemet er at sidste mand indånder luft under stort tryk,
hvorved han risikere trykfaldssyge ved FO.
vh Flemming Rubini
Kilde: Ôrnhagen, Hyperbar Fysiologi og Dykeri Medicin, side 171-
vh Flemming Rubini
| |
Søren (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Søren |
Dato : 25-10-02 13:11 |
|
Når man sluser ud fra en ubåd. Benytter man en slusekammer, som fyldes med
vand før den ydre "dør" kan åbnes. Personen laver derpå en fri opstigning
med hjælp fra en opstigningsvest. Alt efter dybden er overlevelseschancen
varierende. Så en fri opstigning fra en ubåd er ikke den første løsning man
vælger. Alt efter lufttrykket i slusekammeret, trykkes lungerne sammen
passende til dybden. Men da trykket i ubådens slusekammer oftes er over 1
bar, vil man godt nok på dybden få sammenpresset lungerne, men alligevel nær
overfladen blive nød til at slippe luft ud, for at undgå lungesprængning.
Skulle man være uheldig på vej mod overfladen, har man trods alt en større
chance for overlevelse over vand, end langsom kvælning eller drukning under
vand (En moderne og intakt ubåd har dog normalt luft med til en længre
periode, og det er bevist jeg undlader dage, da dette varierer meget, alt
efter ubådens dykkerprofil, størrelse ect.
M.v.h. Søren
"Klaus Christensen" <klausc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:10355400560.441181086507765@dtext.news.tele.dk...
> Hej!
> Hvis en u-båd synker (som Kursk gjorde) kan bemandingen i teorien via
> en sluse komme ud i vandet og lave en "fri opstigning" med deraf
> følgende fare for diverse skader mm. Man talte i tilfældet Kursk om
> denne mulighed.
> Hvordan kan man klare at bevæge sig fra ca. 1 BAR i ubåden til de
> mange BAR i vandet? Har man en "sluse" hvor man langsomt øger
> trykket?
> KC
>
| |
Nikolaj Østergaard J~ (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Nikolaj Østergaard J~ |
Dato : 25-10-02 14:19 |
|
personerne indånder luft med samme tryk som vandtrykket... inden
opstigningen.... dermed er der ingen risiko for lungesqueeze men derimod
lungesprængning ..... udånding under hele opstigningen er derfor påkrævet..
nøj
"Søren" <spam@fridyk.dk> skrev i en meddelelse
news:qxau9.1065$%D2.1378@news.get2net.dk...
> Når man sluser ud fra en ubåd. Benytter man en slusekammer, som fyldes med
> vand før den ydre "dør" kan åbnes. Personen laver derpå en fri opstigning
> med hjælp fra en opstigningsvest. Alt efter dybden er overlevelseschancen
> varierende. Så en fri opstigning fra en ubåd er ikke den første løsning
man
> vælger. Alt efter lufttrykket i slusekammeret, trykkes lungerne sammen
> passende til dybden. Men da trykket i ubådens slusekammer oftes er over 1
> bar, vil man godt nok på dybden få sammenpresset lungerne, men alligevel
nær
> overfladen blive nød til at slippe luft ud, for at undgå lungesprængning.
>
> Skulle man være uheldig på vej mod overfladen, har man trods alt en større
> chance for overlevelse over vand, end langsom kvælning eller drukning
under
> vand (En moderne og intakt ubåd har dog normalt luft med til en længre
> periode, og det er bevist jeg undlader dage, da dette varierer meget, alt
> efter ubådens dykkerprofil, størrelse ect.
>
> M.v.h. Søren
>
> "Klaus Christensen" <klausc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:10355400560.441181086507765@dtext.news.tele.dk...
> > Hej!
> > Hvis en u-båd synker (som Kursk gjorde) kan bemandingen i teorien via
> > en sluse komme ud i vandet og lave en "fri opstigning" med deraf
> > følgende fare for diverse skader mm. Man talte i tilfældet Kursk om
> > denne mulighed.
> > Hvordan kan man klare at bevæge sig fra ca. 1 BAR i ubåden til de
> > mange BAR i vandet? Har man en "sluse" hvor man langsomt øger
> > trykket?
> > KC
> >
>
>
| |
Kim Johansen (25-10-2002)
| Kommentar Fra : Kim Johansen |
Dato : 25-10-02 15:09 |
|
Hei
Dette stemmer. Ubåtmannskapene trener og godkjennes 1 gang i året (i Norge)
på dette i spesialdesignede kammer.
De går inn i en sluse nederst, der de tryksettes til 20m. Deretter fylles
kammeret (med vann) og de foretar 20m fri oppstigning. Det ligger flere
dykkere langs de 20 meterne og passer på at de puster ut (dersom de ikke
gjør det får de luften manuelt klemt ut av seg fra dykkerne).
Vanlige skipsdykkere i (Norske) Forsvaret godkjennes også på dette. Kjenner
ikke dansk praksis.
Mvh
Kim Johansen
"Nikolaj Østergaard Jensen" <nik@mobilixnet.dk> skrev i melding
news:apbg77$2o$1@sunsite.dk...
> personerne indånder luft med samme tryk som vandtrykket... inden
> opstigningen.... dermed er der ingen risiko for lungesqueeze men derimod
> lungesprængning ..... udånding under hele opstigningen er derfor
påkrævet..
>
> nøj
>
>
> "Søren" <spam@fridyk.dk> skrev i en meddelelse
> news:qxau9.1065$%D2.1378@news.get2net.dk...
> > Når man sluser ud fra en ubåd. Benytter man en slusekammer, som fyldes
med
> > vand før den ydre "dør" kan åbnes. Personen laver derpå en fri
opstigning
> > med hjælp fra en opstigningsvest. Alt efter dybden er
overlevelseschancen
> > varierende. Så en fri opstigning fra en ubåd er ikke den første løsning
> man
> > vælger. Alt efter lufttrykket i slusekammeret, trykkes lungerne sammen
> > passende til dybden. Men da trykket i ubådens slusekammer oftes er over
1
> > bar, vil man godt nok på dybden få sammenpresset lungerne, men alligevel
> nær
> > overfladen blive nød til at slippe luft ud, for at undgå
lungesprængning.
> >
> > Skulle man være uheldig på vej mod overfladen, har man trods alt en
større
> > chance for overlevelse over vand, end langsom kvælning eller drukning
> under
> > vand (En moderne og intakt ubåd har dog normalt luft med til en længre
> > periode, og det er bevist jeg undlader dage, da dette varierer meget,
alt
> > efter ubådens dykkerprofil, størrelse ect.
> >
> > M.v.h. Søren
> >
> > "Klaus Christensen" <klausc@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> > news:10355400560.441181086507765@dtext.news.tele.dk...
> > > Hej!
> > > Hvis en u-båd synker (som Kursk gjorde) kan bemandingen i teorien via
> > > en sluse komme ud i vandet og lave en "fri opstigning" med deraf
> > > følgende fare for diverse skader mm. Man talte i tilfældet Kursk om
> > > denne mulighed.
> > > Hvordan kan man klare at bevæge sig fra ca. 1 BAR i ubåden til de
> > > mange BAR i vandet? Har man en "sluse" hvor man langsomt øger
> > > trykket?
> > > KC
> > >
> >
> >
>
>
| |
|
|