Upload komponent
Fra : Flemming Jensen

Dato : 25-10-02 09:52

Hejsa

Jeg leder efter en helst gratis upload komponent. Jeg skal bruge den til at
uploade gif og jpg billeder. Det skal være muligt at omdøbe en uploadet fil,
det kan man selvfølgelig også bare gøre bagefter, men ville være godt hvis
der var noget i komponenten der gjorde det let. Det skal også være muligt at
lukke af for alle andre filer end *.gif og *.jpg filer. Det var vist det
hele. Har hørt at der skulle være en komponent som hedder Dundas upload.
Noget der kan anbefales? Nogle der har noget erfaring med sådan en
komponent? Ja, og til sidst, kan det lade sig gøre at lave det i koden uden
brug af en upload komponent?

Tak

--
Flemming Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 25-10-02 22:22

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> wrote
> [...]
> det kan man selvfølgelig også bare gøre bagefter, men ville være godt hvis
> der var noget i komponenten der gjorde det let.

Jeg vil anbefale dig at bruge denne:
<http://www.asp101.com/articles/jacob/scriptupload.asp>

Den er 100% scriptbaseret, og derfor kan du bruge den uden at skulle
installere noget på serveren. Du kan selv bestemme hvilken mappe den skal
gemmes i og ved at lave nogle ganske få ændringer i koden i klassen kan du
selv fra starten bestemme filnavnet.

> Det skal også være muligt at
> lukke af for alle andre filer end *.gif og *.jpg filer.

strFilnavn = File.FileName

If Right(strFilnavn, 4) = ".jpg" or Right(strFilnavn,4) = ".gif" Then
'Gem filen
Else
'Fejl, forkert filtype
End If

> Det var vist det
> hele. Har hørt at der skulle være en komponent som hedder Dundas upload.

Generelt kan alle uploadkompenenter de mest basale ting, så hvis jeg var dig
ville jeg ikke gå efter en specifik komponent, jeg ville blot bruge enten
ovenstående eller også tjekke hvad der er til rådighed hos din udbyder og så
benytte denne.

--
Jakob Andersen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 26-10-02 03:59

Jakob Andersen skrev:

> Jeg vil anbefale dig at bruge denne:
> <http://www.asp101.com/articles/jacob/scriptupload.asp>

Tak skal du ha'. Havde den allerede i mine bookmarks, så jeg har åbenbart
kigget på den før for lang tid siden.

> [...]
> gemmes i og ved at lave nogle ganske få ændringer i koden i klassen kan du

Lige præcis sådan noget jeg havde tænkt på. Det er ikke et problem med
komponenter der skal installers, da vi selv server siden, men jeg kan bedre
lide, at gøre det uden.

> [...]
> ovenstående eller også tjekke hvad der er til rådighed hos din udbyder og

Den dækker mit behov fint, så det er fint.

Jeg har nogle begynder spørgsmål ang. emnet. Hvor vil det være bedst at
uploade billederne til? Er det bedst at gemme dem væk fra wwwroot ligesom
databasen, eller er det ligemeget?

Tak

--
Flemming Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 26-10-02 10:36

> [...]
> Jeg har nogle begynder spørgsmål ang. emnet. Hvor vil det være bedst at
> uploade billederne til? Er det bedst at gemme dem væk fra wwwroot ligesom

Hvis det er ligemeget om brugerne kan se billederne når de ikke er logget
ind så skal de ikke ligge udenfor webroot, hvis de ligger udenfor webroot
bliver du nemlig nødt til at streame billederne til brugerne og det kan godt
være ret hårdt for serveren.

--
Jakob Andersen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 26-10-02 19:01

Jakob Andersen skrev:

> strFilnavn = File.FileName
>
> If Right(strFilnavn, 4) = ".jpg" or Right(strFilnavn,4) = ".gif" Then
> [...]

Det kan jeg ikke få til at virke. Jeg kan ikke få fat i File.FileName
før --> File.SaveToDisk Server.MapPath("\billeder\") er kørt, og så er det
jo for sent.

Så prøvede jeg Request.Form("FILE1"), men det vil den jo heller ikke fordi
ENCTYPE="multipart/form-data".

Hvad gør jeg mon så?

--
Flemming Jensen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 26-10-02 20:38

> [...]
> Det kan jeg ikke få til at virke. Jeg kan ikke få fat i File.FileName
> før --> File.SaveToDisk Server.MapPath("\billeder\") er kørt, og så er

Hvis vi tager udgangspunkt i eksemplet der er i artiklen kunne din kode se
sådan her ud:

For Each File In Uploader.Files.Items
strExt = Right(File.FileName,4)
If strExt = ".gif" or strExt = ".jpg" Then
File.SaveToDisk "C:\Inetpub\wwwroot\Upload\"
Response.Write "File Uploaded: " & File.FileName & "<br>"
Response.Write "Size: " & File.FileSize & " bytes<br>"
Response.Write "Type: " & File.ContentType & "<br><br>"
Else
Response.Write( "Du kan kun uploade filer af typen GIF og JPG" )
End IF
Next

Og det virker fint.

--