Server til lille netværk
Fra : Thïngmand

Dato : 24-10-02 15:09

Jeg skal lave en server til at netværk med 9 klienter - den skal kører
intranet, mail og internetadgang.

Kan man få noget (simpelt) i en unix variant, der kan ovenstående? - jeg har
absolut zip erfaring med unix, så...

Fra : Jesper Krogh

Dato : 24-10-02 15:16

In article <3db7fef4$0$28808$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Thïngmand wrote:
> [...]
> intranet, mail og internetadgang.
>
> Kan man få noget (simpelt) i en unix variant, der kan ovenstående? - jeg har

Der er ca. frit valg på alle hylder. Jeg ville finde en af mine venner
der kender til linux og vælge den som han/hun anbefaler og har lyst til
at give en hånd med at få op at stå.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Arne Schwerdtfegger

Dato : 24-10-02 16:58

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in

> [...]
>
> Kan man få noget (simpelt) i en unix variant, der kan ovenstående? -
> jeg har absolut zip erfaring med unix, så...

E-smith har lavet en pakkeløsning af en art med diverse indbyggede servere
der kan administreres via et webinterface. Det burde være lige til at gå
til selv om man ikke har den store unixerfaring.

--
Knud

Fra : Larz

Dato : 24-10-02 17:43

Thïngmand wrote:

> [...]
> intranet, mail og internetadgang.
>
> Kan man få noget (simpelt) i en unix variant, der kan ovenstående? -

Alle linux'er skulle gerne kunne det... 9 klienter er ikke meget...
Måske du skulle prøve e-smith? www.e-smith.org

--
-
Lars

Fra : Bo Simonsen

Dato : 24-10-02 17:56

Thïngmand wrote:
> Jeg skal lave en server til at netværk med 9 klienter - den skal kører
> intranet, mail og internetadgang.

Måske en løsning som e-smith ville være brugbar i denne sammenhæng.
(http://www.e-smith.org/)

> Kan man få noget (simpelt) i en unix variant, der kan ovenstående? - jeg har
> absolut zip erfaring med unix, så...

zip?

/Bo

Fra : Max Andersen

Dato : 24-10-02 20:28

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message
> Jeg skal lave en server til at netværk med 9 klienter - den skal kører
> intranet, mail og internetadgang.

Den nyeste test i PCWorld giver 5 ud af 5 til denne løsning fra 22.000,-, og
kan bruges hvis man ikke ved så meget om linux.

http://militant.dk/images/pcworld_raq550_241002.pdf

Jeg ved ikke om den opfylder alle dine behov, men prøv at læse lidt på det.

Max

Fra : WeirdLabs

Dato : 25-10-02 03:13

Jeg synes også at Mitel's SME-server (E-smith) ville være en god idé at
prøve at lege med.
Den kræver stort set ingen kendskab til Linux og er 100% web-baseret. Det
eneste der er et krav er at man har en idé om hvordan et netværk fungerer.
PC World har skrevet en artikkel on det og jeg har også selv leget lidt med
den med tilfredsstillende resultater.
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3500
Den kan det hele; Mail, Windovs netværk (Samba), DNS, DHCP, Web/FTP, Proxy
(Squid), database (MySql), o.s.v. og det er lige til at gå til uden noget
bøvl.

/WeirdLabs

Fra : Thïngmand

Dato : 25-10-02 10:42

> Jeg synes også at Mitel's SME-server (E-smith) ville være en god idé at
> prøve at lege med.

Hmm, den ser i hvert fald meget interessant ud - hvad med sikkerhed
(firewall/antivirus)?

Fra : Anders Larsson

Dato : 26-10-02 14:36

> Hmm, den ser i hvert fald meget interessant ud - hvad med sikkerhed
> (firewall/antivirus)?

Firewall er indbygget og præ-konfigureret.
Antivirus er tilkøb.
Kan installeres uden kendskab til Linux - er ENKLERE at installere end
Windows.
Kun netværk skal opsættes - IP adr. m.v.

Evnt. kan e-smith (hedder i dag SME) købes med abb. - herved er det muligt
at få Mitel til løbende at opdatere / overvåge serveren.
Læs dette på: http://www.mitel.com/products/product.cfm?p_id=76

SME (e-smith) fungerer udmærket i std. konfiguration.
Udvidelser m.v. kan installeres, men bør være lavet til SME da den er en
variant af en Red-Hat distribution.
Der er mange udvidelser tilgængelige - se/læs mere på www.e-smith.org
Manual til SME 5.5 findes på: http://edocs.mitel.com/default-6000SBAP.htm
Bemærk at de ekstra blades (Fax, kalender m.v.) KUN er for den købte
version - men kan ad omveje installeres som freeware, uden dog at være
integreret som blades (Web sider med opsætning).

Anders Larsson
Alle udtalelser er ubetinget mine egne...
.... undtagen i de tilfælde hvor andre gør indsigelse...
.......eller hvor de blot er uvederhæftige.....