cablemodem -> ???router??? -> switch -> pc~
Fra : maciek

Dato : 23-10-02 21:35

Jeg har et problem.
Jeg har ikke viden nok omkring brugen af routere. Navnelig på en
kabelforbindelse, hvor der i forvejen er blevet leveret et kabelmodem. Denne
kabelforbindelse understøtter ikke mere end 2 computere. Der bliver ikke
uddelt ip adresser til mere end 2 mac-adresser.
Jeg tænker så på noget i retning af en router imellem modem'et og switchen,
men de routere jeg har kigget på, kræver allesammen at der er en DSL
forbindelse i den ene ende og en LAN forbindelse i den anden ende. Hvad gør
jeg så nu? skal jeg erstatte kabelmodem'et med et andet kabelmodem eller
hvordan? Det kan være at der er en venlig sjæl herinde, som vil hjælpe mig
med at forstå netværksopsætningen i sådan et tilfælde...

mvh. Maciek

Fra : Torben Nielsen

Dato : 23-10-02 21:43

On Wed, 23 Oct 2002 22:34:45 +0200, maciek wrote:

> [...]
> hvordan? Det kan være at der er en venlig sjæl herinde, som vil hjælpe mig
> med at forstå netværksopsætningen i sådan et tilfælde...

Du kunne smide en linux-box med 2 netkort ind som router og så køre NAT
kombineret firewall/NAT .

Torben

Fra : maciek

Dato : 23-10-02 21:50

> Du kunne smide en linux-box med 2 netkort ind som router og så køre NAT
> kombineret firewall/NAT .
>
> Torben

Det vil jeg også gerne, men dem, som jeg er ved at hjælpe med netværket, vil
gerne have at det er en hardware løsning, da de ikke vil have
driftsforstyrrelser som kunne forårsages af f.eks. harddisk headcrash eller
ram fejl.
Jeg har skam tænkt over denne løsning, og man kunne jo nemt sætte en DNS
server op, for hurtigere svartider når man surfer.

//maciek

Fra : Henrik

Dato : 23-10-02 21:45

Hvis det er et Kabel modem hvor der er alm ethernet stik i (rj45) så er det
nok med en billig 3com 855 eller en Dlink 604 eller 804 router.
Henrik

Fra : maciek

Dato : 23-10-02 22:07

"Henrik" <en@kkkktanke.dk> wrote in message

> [...]
det
> nok med en billig 3com 855 eller en Dlink 604 eller 804 router.

Tak for det gode og præcise svar. Det vil sige at selvom at der står ADSL,
så skal jeg bare putte et LAN stik derind for at adskille 2 netværk???
mvh. Maciek

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-10-02 23:32

<macfreak@worldonline.dk> wrote:

> Jeg tænker så på noget i retning af en router imellem modem'et
> og switchen,

Du kan tage stort set en hvilken som helst router med to ethernet
interfaces og bruge mellem kabelmodem og switch, som fx. en Cisco
806.

Alternativt kan du bruge en router med indbygget kabelmodem hvor-
ved du sparer en box. Det kunne fx. være en Cisco uBR905, men det
kræver lidt mere viden om, hvad man har med at gøre. Evt. kan du
jo spørge kabeludbyderen.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : maciek

Dato : 24-10-02 08:43

> Du kan tage stort set en hvilken som helst router med to ethernet
> interfaces og bruge mellem kabelmodem og switch, som fx. en Cisco
> 806.

Vil det så sige at man kan tage en hvilken som helst router som bare ikke
har indbygget et kabelmodem i sig..? må de gerne have "indbygget" ADSL?
Jeg tror at jeg er ved at fatte pointen.
mvh. Maciek

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-10-02 23:53

On Thu, 24 Oct 2002 09:42:32 +0200, "maciek"

> Vil det så sige at man kan tage en hvilken som helst router som bare
> ikke har indbygget et kabelmodem i sig..?

Ja, hvis den bare har to ethernet-interfaces.

> må de gerne have "indbygget" ADSL?

Ja, hvis de bare har to ethernet-interfaces.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/