Hjælp til Database - HASTER!
Fra : Hjalte Larsen

Dato : 23-10-02 13:32

Okay jeg har to spørgsmål, som jeg ville blive meget glad for
hvis der er nogle som kan svare på dem.

Hvordan nøjes jeg med at trække tre ting ud af en database. Altså
jeg vil gerne have de tre nyeste sende beskeder på min forside,
og ikke bare dem alle sammen. Hvordan lave man en løkke som kun
trækker tre beskeder ud af databasen?

Mit andet spørgsmål går på, hvordan trækker man noget ud fra en
database, hved hjælp af en dato?

Tusinde Tak for hjælpen.
Venlig Hilsen
Hjalte

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-10-02 14:07

"Hjalte Larsen" <Hjalte-ml@ofir.dk> escribió

> [...]
> jeg vil gerne have de tre nyeste sende beskeder på min forside,
> og ikke bare dem alle sammen. Hvordan lave man en løkke som kun

med top:

SELECT TOP 3 emne,tekst FROM beskeder ORDER BY IDBesked DESC

> Mit andet spørgsmål går på, hvordan trækker man noget ud fra en
> database, hved hjælp af en dato?

Som med alt andet, syntaxen er dog lidt afhængig af hvilken DB du
bruger, for access ser den således ud:

"SELECT etellerAndet FROM mintabel WHERE datoen = #gyldigt
datoformat#;"
gyldigt datoformat plejer at være mm/dd/yyyy

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann