WindowMaker Dock Apps
Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-10-02 06:09

Hej,

Jeg er netop begyndt at sysle med WindowMaker, men jeg har desværre nogle
problemer med at installere dock apps. Jeg vil meget gerne have en dock app,
der kan fortælle mig, og jeg har fået mail, men desværre kan jeg ikke
kompilere en eneste dock app. Ligegyldig hvilken jeg henter, sker der
følgende (man skal i alle dem, jeg har fundet, køre "make install2" for at
lave en personlig installation):

[knudsen@localhost wmmultipop3]$ make install2
cc -I/usr/X11R6/share/include -O2 -c -Wall wmmultipop3.c -o wmmultipop3.o
wmmultipop3.c:34:21: X11/xpm.h: No such file or directory
In file included from wmmultipop3.c:39:
.../wmgeneral/wmgeneral.h:32: parse error before "XpmAttributes"
.../wmgeneral/wmgeneral.h:32: warning: no semicolon at end of struct or union
.../wmgeneral/wmgeneral.h:33: warning: type defaults to `int' in declaration of `XpmIcon'
.../wmgeneral/wmgeneral.h:33: warning: data definition has no type or storage class
make: *** [wmmultipop3.o] Error 1

Er der nogen, der kan gennemskue, hvad der kan være galt?

/Michael Knudsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-10-02 06:37

Michael Knudsen wrote:
> wmmultipop3.c:34:21: X11/xpm.h: No such file or directory

Den kan ikke finde X-headerne. Hvis det er Linux, vi taler om, kan det
være at du mangler at installere en eller anden X-udviklingspakke, tjek
din distribution, hedder sikkert Xfree86-devel eller sådan noget.

--
Lars Kongshøj

Fra : Michel Komischke

Dato : 23-10-02 07:18

On Wed, 23 Oct 2002 07:36:45 +0200, Lars Kongshøj wrote:

> [...] Hvis det er Linux, vi taler om, [...]

Det er i hvert fald ikke en DOS-prompt det der ;)

--
,''`. Michel Komischke
: :' :

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-10-02 08:24

Michel Komischke wrote:
> Det er i hvert fald ikke en DOS-prompt det der ;)

Næ, men sidst jeg tjekkede gruppe-navnet, hed den noget med unix,
hvilket er langt mere generelt end linux.

--
Lars Kongshøj

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-10-02 07:20

> [...]

> være at du mangler at installere en eller anden X-udviklingspakke, tjek
> din distribution, hedder sikkert Xfree86-devel eller sådan noget.

Jeg bruger Mandrake 9.0, og jeg har følgende:

[knudsen@localhost wmmultipop3]$ rpm -q XFree86-devel
XFree86-devel-4.2.1-3mdk

Hvad mon der ellers kan være i vejen?

/Michael Knudsen

Fra : Kim Hansen

Dato : 23-10-02 08:08

"Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> writes:

> wmmultipop3.c:34:21: X11/xpm.h: No such file or directory

På Debian skal du bruge pakken xlibs-dev for at få fat i
/usr/X11R6/include/X11/xpm.h

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-10-02 08:37

On Wed, 23 Oct 2002 09:08:05 +0200, Kim Hansen wrote:

> På Debian skal du bruge pakken xlibs-dev for at få fat i
> /usr/X11R6/include/X11/xpm.h

Hmmm...jeg har surfet lidt frem og tilbage nu, men uden held. Jeg tror, at
xlibs er en pakke, som er specielt lavet til debian. Jeg kan ikke finde
ud af, om der er noget tilsvarende til mandrake. Øv!

/Michael Knudsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-10-02 08:47

Michael Knudsen wrote:

> Hmmm...jeg har surfet lidt frem og tilbage nu, men uden held. Jeg tror, at
> xlibs er en pakke, som er specielt lavet til debian. Jeg kan ikke finde
> ud af, om der er noget tilsvarende til mandrake. Øv!

Jeg mener at den der xlib-pakke er en del af gnome eller mozilla, så det
kan være at Mandrake lige som Debian distribuerer dén version af xpm.h,
og ikke den der følger med Xfree86.

Prøv at læse 'man rpm', den må kunne fortælle dig, hvordan du får rpm
til at fortælle dig, hvilken pakke, der indeholder filen.

--
Lars Kongshøj

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-10-02 09:20

On Wed, 23 Oct 2002 09:47:22 +0200, Lars Kongshøj wrote:

> Jeg mener at den der xlib-pakke er en del af gnome eller mozilla, så det
> kan være at Mandrake lige som Debian distribuerer dén version af xpm.h,
> og ikke den der følger med Xfree86.

Jeg har følgende:

[knudsen@localhost knudsen]$ locate xlib
/usr/lib/libgdk_pixbuf_xlib-2.0.so.0.0.6
/usr/lib/libgdk_pixbuf_xlib-2.0.so.0
/usr/lib/mozilla-1.1/libxlibrgb.so
/usr/X11R6/lib/X11/locale/common/xlibi18n.so.2

> Prøv at læse 'man rpm', den må kunne fortælle dig, hvordan du får rpm
> til at fortælle dig, hvilken pakke, der indeholder filen.

Jeg har endnu ikke rodet med manualen. Hvis jeg finder ud af, hvilken
pakke der indeholder filen, hvad skal jeg så gøre ved det? Bemærk for
øvrigt, at

[knudsen@localhost knudsen]$ locate xpm.h
[knudsen@localhost knudsen]$

/Michael Knudsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-10-02 09:24

Michael Knudsen wrote:
> [knudsen@localhost knudsen]$ locate xlib
> /usr/lib/libgdk_pixbuf_xlib-2.0.so.0.0.6
> /usr/lib/libgdk_pixbuf_xlib-2.0.so.0
> /usr/lib/mozilla-1.1/libxlibrgb.so
> /usr/X11R6/lib/X11/locale/common/xlibi18n.so.2

Ja, men ingen .h-filer, som ofte ligger i "-devel"-pakker

Installere den.

--
Lars Kongshøj

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-10-02 11:22

> [...]

> Jeg har endnu ikke rodet med manualen. Hvis jeg finder ud af, hvilken
> pakke der indeholder filen, hvad skal jeg så gøre ved det? Bemærk for

Prøv istedet for at bruge find eller lign. Så er du ikke afhængig af
locate-db'en for at finde filen. På en Debian 2.2 box er der:

/usr/X11R6/include/X11/xpm.h

Prøv at lave en

find /usr -type f -name xpm.h

Se om ikke den finder noget. (Det tager lidt tid)

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-10-02 11:34

On Wed, 23 Oct 2002 12:21:44 +0200, Thomas Rasmussen wrote:

> Prøv istedet for at bruge find eller lign. Så er du ikke afhængig af
> locate-db'en for at finde filen. På en Debian 2.2 box er der:

Jeg kører "updatedb" ret ofte, så der burde ikke være et problem (jeg
regner ikke med, at jeg uden at tænke over det, har installeret xpm.h
inden for de sidste par timer

> Prøv at lave en
>
> find /usr -type f -name xpm.h

OK, vi prøver:

[root@localhost root]# find /usr -type f -name xpm.h
[root@localhost root]#

/Michael Knudsen

Fra : kim

Dato : 23-10-02 11:34

hej
> Prøv istedet for at bruge find eller lign. Så er du ikke afhængig af
> locate-db'en for at finde filen. På en Debian 2.2 box er der:

locate og slocate virker ellers godt så lang tid db'en er
opdateret.

> Se om ikke den finder noget. (Det tager lidt tid)
yep - her er slocate meget hurtigere, men det ved du jo sikkert også
godt.

mvh
Kim

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-10-02 09:32

On Wed, 23 Oct 2002 09:47:22 +0200, Lars Kongshøj wrote:

> Prøv at læse 'man rpm', den må kunne fortælle dig, hvordan du får rpm
> til at fortælle dig, hvilken pakke, der indeholder filen.

Jeg har surfet lidt mere rundt, og jeg faldt over

http://rpmfind.net/linux/RPM/cooker/cooker/i586/Mandrake/RPMS/libxpm4-3.4k-21mdk.i586.html

men

root@localhost download]# rpm -i libxpm4-3.4k-21mdk.i586.rpm
package libxpm4-3.4k-21mdk is already installed

Hmmm...

/Michael Knudsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-10-02 23:57

Lars Kongshøj wrote:

> Jeg mener at den der xlib-pakke er en del af gnome eller mozilla, så det
> kan være at Mandrake lige som Debian distribuerer dén version af xpm.h,
> og ikke den der følger med Xfree86.

Nej, xlibs-dev er headerne til XFree86's libs. XPM (X PixMap) er en del af
XFree86 siden version 4; måske kan den ligge i XFree86-devel eller
xpm-devel på Mandrake?

/Rasmus

UNIX is user-friendly;
it's just particular about who it chooses to be friends with!

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-10-02 10:23

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> [...]

Nej, det skrev jeg nu ikke, det var blot noget, jeg citerede.

> Nej, xlibs-dev er headerne til XFree86's libs. XPM (X PixMap) er en del af
> XFree86 siden version 4; måske kan den ligge i XFree86-devel eller
> xpm-devel på Mandrake?

Det var sådan set også det jeg startede med at foreslå (XFree86-devel),
men hvis samme fil (stinavn) findes i flere projekters pakker, må
distributionen nok nøjes med at vælge en af dem, sandsynligvis senest
udviklede, som ikke nødvendigvis ligger i Xfree86.

Derfor er det nok bedst at spørge rpm, hvis man ikke umiddelbart kan
finde filen.

--
Lars Kongshøj

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-10-02 11:02

Lars Kongshøj wrote:

> Nej, det skrev jeg nu ikke, det var blot noget, jeg citerede.

Derfor også de ekstra > (men jeg er ikke desto mindre kommet til at klippe
uheldigt i det!)

> [...]
> distributionen nok nøjes med at vælge en af dem, sandsynligvis senest
> udviklede, som ikke nødvendigvis ligger i Xfree86.

Ja, men jeg mener at jeg engang havde en xpm-devel pakke (eller hed den
libxpm-devel?), da jeg i sin tid kørte RedHat - måske den også findes i
Mandrake?

> Derfor er det nok bedst at spørge rpm, hvis man ikke umiddelbart kan
> finde filen.

Mon ikke den kan findes via rpmfind.net el. lign.?

/Rasmus

A computer without Windows is like a chocolate cake without mustard.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 24-10-02 14:13

On Thu, 24 Oct 2002 12:01:36 +0200, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Lars Kongshøj wrote:

> Ja, men jeg mener at jeg engang havde en xpm-devel pakke (eller hed den
> libxpm-devel?), da jeg i sin tid kørte RedHat - måske den også findes i
> Mandrake?

Hep! Det var lige den, jeg havde brug for. Tak for hjælpen.

/Michael Knudsen