Fiskeri i Bolivia, Amazonas-området - gode
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-10-02 18:36

Hej gruppe

Jeg opholder mig for tiden i Bolivia, og skal inden længe ud og seje
med en flodpram på en af Amazonas´ bifloder. Husker ikke navnet på
floden, men den går forbi Trinidad nord for Cochabamba i lavlandet
(hvis det siger nogen noget).

Turen på flodprammen varer 4 - 5 dage, så jeg tænte at det er en god
lejlighed til at prøve at fiske. Det har jeg stort set ikke gjort
siden jeg var 12 år og gik rundt ved Hørby å, så jeg mangler nogle
anbefalinger:

- Hvad for noget udstyr skal jeg købe?
- Hvad skal jeg bruge som madding?
- Hvad kan jeg forvente at fange?
- Andet?

Jeg er absolut begynder, og mest indstillet på at have det hyggeligt,
og er indstillet på kun at købe det mest almindelige. Fiskehjul med
digital display og GPS (og den slags) er ikke noget for mig, når jeg
en sjælden gang er offline. Gerne meget konkret svar, som jeg kan
bruge som indkøbsliste.

På forhånd tak!

-j

--
Mennesker og maskiner i Bolivia
http://weblog.janus.dk

Fra : Rikard Jensen

Dato : 22-10-02 19:09

Hej

Jeg bladrede nogle blade igennem og fandt en artikel fra Amazonas.

Kort fortalt, så skal du bruge noget grej der minder om det flg.
Stang: stort set ligegyldigt, da det ikke handler om at kaste langt
Hjul: hjul med 0,30-0,35mm line (nok fastspole, hvis du ikke er garvet)
Stålforfang (vigtigt - alternativt tyk forfangsline, min. 0,60)
Spinnere, wobblere, blink. Alt virker åbenbart, men noget er selvfølgeligt
bedre end andet. Wobblere var vist meget godt jvf. aftiklen.

Artiklen nævner ikke navne på alle fisk, men piratfisk var vist meget
almindeligt. Der er også nogle store maller op til 300 kg, men der skal du
vist være mere end almindeligt heldig, Størrelsen på de fangede fisk lå fra
0-10 kg.

k&b i regnskoven, og husk så at poste dine resultater

mvh

Rikard

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-10-02 19:13

"Rikard Jensen" <rik_j@kampsax.dtu.dk> writes:

> [...]
> Hjul: hjul med 0,30-0,35mm line (nok fastspole, hvis du ikke er
> garvet) Stålforfang (vigtigt - alternativt tyk forfangsline,

Tak for hurtig respons. Kan du anbefale et sted på nettet, hvor jeg
kan læse alt det grundlæggende: Hvad er "fastspole", "stålforfang",
"wobblere" - og hvordan genkender jeg det nødvendige udstyr? Der
ligger en friluftsbutik nede om hjørnet som har metervis af udstyr men
jeg ved ike hvor jeg skal begynde.

-j

Fra : Brian Jensen

Dato : 22-10-02 20:31

> [...]
> "wobblere" - og hvordan genkender jeg det nødvendige udstyr? Der
> ligger en friluftsbutik nede om hjørnet som har metervis af udstyr men

Du kan evt. kigge lidt på denne url. http://home1.inet.tele.dk/e-ploug/
(under spinnefiskeri)

Den kan fortælle dig lidt om fiskeri. Et stålforfang er en tynd stålwire man
binder imellem blink/wobler og line for at fiskens tænder ikke kan bide din
alm. line over

mvh

Brian

Fra : Rikard Jensen

Dato : 22-10-02 22:11

Hej Janus

Jeg kan kort forsøge at give dig en idé om hvad du skal bruge. Ellers må du
spørge i forretningen. Når du siger hvad du skal bruge det til kan de
sikkert hjælpe dig.

Stangen (giver sig selv) - køb dog en billig en. Ingen grund til at knække
en dyr sag lige med det samme.
Fastspolehjul: Hjul hvor spolen IKKE roterer. Der er en bøjle der kører
linen på spolen. En mellemstørrelse er fin.
Linen: Spole med typisk 100 m line. Størrelsen står på spolen. Enten som
diameter eller brudstyrke. Du skal bruge noget der hedder 0,35mm eller
10kg/20lbs
Stålforfang: Ikke sikker på at de har det. Jeg er dog sikker på at de har
noget der forhindrer at fiskene bider linen over. Det er det du skal bruge.
Endegrej: Wobblere: Ligner en lille fisk, typisk med 2 kroge. Gå efter nogen
i hård plast, ikke træ (de bliver smadret af piratfiskene)
Spinnere: En krog i enden, en krop i metal og et blad der roterer om kroppen
når den trækkes gennem vandet.
Blink: Metalplade med krog i den ene ende.

Ellers er Brians svar nok et godt bud på et sted på nettet hvor du kan se de
pågældende ting.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-10-02 17:14

"Rikard Jensen" <rik_j@kampsax.dtu.dk> writes:

> Jeg kan kort forsøge at give dig en idé om hvad du skal
> bruge. Ellers må du spørge i forretningen. Når du siger hvad du skal
> bruge det til kan de sikkert hjælpe dig.

Tak for dine raad. Jeg vil kligge efter udtyr i junglen - men skal
tilstaa at jeg er blevet lidt forvirret efter at have laest dit svar
og besoegt butikken gen:

Manden i butikken var bestemt ikke ude paa at saelge mig en masse. De
har et temmelig bredt udvalg i staenger, hjul og alskens tilbehoer
(blink m.v.). Da jeg fortalte, at jeg skal fiske fra flodpram naer
Trinidad endte det med foelgende udstyr:

- Line: "Mustad Classic PRO": 0,70 mm, 31,5 kg, 100 m.
- Kroge med integreret forfang. To typer: 1) 4 cm lange, 1,75 cm. bred
over krogen, 1,5 mm tyk. 2) Nogle som er ca. 10 pct. stoerre.

Samlet pris: ca. 60 kr.

Jeg spurgte om jeg burde koebe flyder/flod/prop, men det mente han
ikke var noedvendigt. Da jeg spurgte til blink og den slags svarede
han at levende madding er bedre. Vi kiggede lidt paa fiskestang og
hjul. Den samlede pris starter ved omkring 300 kr., men jeg har ikke
nogen rigtig fornemmelse af kvalitet og hvad jeg skal kigge efter. Ej
heller ejeg fantastisk god til spansk.

Det lader altsaa til at jeg skal ud og fiske uden stang. Hvordan gor
man det? Og hvordan undgaar man at krogen rammer bunden (og aetter sig
fast), naar man ikke har nogen flyder? Og hvordan goer man rent
praktisk. Endelig: Hvor stor fisk fanger man med den slags kroge her?

med spaendt novice-hilsen

-j

Fra : Rikard Jensen

Dato : 23-10-02 19:52

Hvis manden i butikken anbefaler 0,70mm line, så får du ikke brug for en
stang. Du kan stort set ikke kaste med så tung en line.

Det grej du beskriver vil jeg mene hører til i den grove ende, hvilket
bestemt ikke er skidt. Du fanger måske ikke så meget, men det er nok nogle
ret store fisk. Krogen lyder til at bekræfte det jeg skriver.

Mht. flyder, så skulle det ikke være nødvendigt med så groft grej. Du burde
kunne trække det fri af bunden. Hvis du meget gerne vil bruge flyder kan du
bare bruge en knækket gren eller noget. Det virker fint, specielt når du
ikke skal kaste.

Prøv at høre gutten i forretningen hvordan du skal skaffe agnfisk. Med det
grej han nævner kommer du til at vente længe på småfisk til agn. Evt. kan
noget pølse eller lignende bruges til at skaffe agnfisk. I så tilfælde ville
jeg nok købe nogle mindre kroge. Ca. 1½-2 cm lange og 1 cm brede.

k&b i junglen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-10-02 20:24

> [...]

> småfisk til agn. Evt. kan noget pølse eller lignende bruges til at
> skaffe agnfisk. I så tilfælde ville jeg nok købe nogle mindre

Med sasdanne kroge kan jeg fange nogle lidt mindre fisk emd samme
line? Hvad skal jeg bruge for at fange en fisk paa stoerrelse med en
aborre?

-j

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-10-02 22:11

"Janus Sandsgaard" <janus@mac.com> wrote in message

> Med sasdanne kroge kan jeg fange nogle lidt mindre fisk emd samme
> line? Hvad skal jeg bruge for at fange en fisk paa stoerrelse med en
> aborre?

Start med linen. Du kan slå en aborre ihjel med en 0.70-line ved blot at
daske den blidt i hovedet med linen ;)

Hvis jeg var dig fik jeg mig et hjul med meget tyndere line (f.eks. max. 10
kg) og købte en passende stang til hjulet. Skidt med, om dit grej er lidt
underdimensioneret (linen, altså). Bedre at miste store fisk på tynd line,
end hive alt op med et "tovværk" på 0.70. Det er også noget sjovere at stå
med en stang sammenlignet med en håndline.

--
-Jens B.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 23-10-02 22:22

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Start med linen. Du kan slå en aborre ihjel med en 0.70-line ved
> blot at daske den blidt i hovedet med linen ;)

Hehe... tak for forslaget. Jeg vil teste det, tage billeder - og
offentliggoere dem for gruppen her senere..

-j

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-12-02 02:20

"Rikard Jensen" <rik_j@kampsax.dtu.dk> writes:

> k&b i regnskoven, og husk så at poste dine resultater

Klart. De kommer he med fotos:

http://weblog.janus.dk/archives/2002/12/04/000221.html#000221

Jeg havde ikke vægt og centimetermål og den slags, men havde rigelig
sjov ved blot at komme i gang med fiskeriet. Nu har jeg ønsket mig en
fiskestang i julegave, og glæder mit til at cykle ud og fiske
aftensmad en tidlig morgen i januar...

-j

Fra : Rikard Jensen

Dato : 04-12-02 15:43

Det tyder jo på at du havde en glimrende oplevelse i regnskoven

Hvem der bare kunne prøve det også....

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 04-12-02 20:14

"Rikard Jensen" <rik_j@kampsax.dtu.dk> writes:

> Det tyder jo på at du havde en glimrende oplevelse i regnskoven

Bestemt. Og i morgen skal jeg muligvis på enndu en fisketur. Dog
begynder jeg så småt at tænke på, at jeg snart lander i Kastrup, og
går og tænker på, hvordan jeg kommer videre med min nye hobby i
København og opland.

-j

Fra : SGF

Dato : 27-10-02 16:05

Hej Janus
Hør her.....

Du skal ikke bare ud og hale et eller andet i land - du skal have lidt sjov
med det!!!! Det, du skal have fat i til de mindre fisk, er en stank på 6-8
fed (180-240cm). Som regel står den en kastevægt opgivet på stangen - det er
den vægt, stangen max. kan kaste afsted. Her skal du finde noget, der hedder
10-30 gram eller noget i den stil (op til 1oz).
Hertil et hjul med en spole, der har ca. samme diameter som en 0,25 liter
sodavandsflaske og line i tykkelsen ca. 0,30 (6 kilo) eller måske lidt
tykkere.

Med grej som det, kan det næsten ikke gå galt - du kan fange enhver fisk op
til 4-5 kilo HELT uden problemer og store fisk landes let med lidt snilde.
Selvom manden i butikken siger noget andet, synes jeg, du skal finde nogen
spinnere, blink, jiggs (gummifisk) eller wobblere - specielt når du antyder,
at det mest er fisk i aborrestørrelsen, du er ude efter. At kaste et blink
og hive det ind igen er ligetil, mens det er noget mere omstændigt at skulle
fange småfisk, sætte dem på krogen, vente, passe på bunden osv....du har
hurtigt brugt dine fem dage på bare at komme i gang.

Kig efter kunstagn (blink osv.) på ca 10-20 gram og køb lidt rigeligt - som
nybegynder, kan det ikke undgås, at man kommer til at miste nogen stykker i
bunden.

Nu til selve fiskeriet....
For det første er det altafgørende, at dit fiskehjul er HELT fyldt op med
line. Hvis hjulet kan rummer 200 meter 0,30 nytter det ikke noget at nøjes
med 100 meter. Line koster INGEN penge, du skal regne med at miste nogen
meter undervejs og du kan slet ikke kaste med hjulet, hvis det er halvtomt.
Du binder en svirvel (en lille "sikkerhedsnål"-ting med en anordning, der
gør, at dens to halvdele kan snurre rundt uden at sno din line) i linen med
en særlig blinkknude - alle andre knuder knækker eller går op. Find knuden
på nettet.
I denne "sikkerhedsnål" sætter du dit blink eller hvad du nu vil fiske med,
og kaster lidt ud. Når blinket rammer vandet, drejer du en smule på hjulet,
så der ikke render mere line af, og venter nogen sekunder, så blinket synker
LIDT ned i vandet (ikke til bunden), og så trækker du det ind igen. Stop et
par gange undervejs, hvos du holder HELT stille en 2-3 sekunder, før du
begynder igen. Når du mærker , en fisk hugger, hiver du forholdsvis hårdt i
stangen i modsat retning af fisken, så krogen sætter sig fast og begynder at
trække fisken hjem. Dette gøres på følgende måde:
Linen mellem stang og fisk skal HELE og atter HELE tiden være stram. Hvis
den bliver løs, falder krogen ud. Først løftes stangen til næsten lodret i
en blød bevægelse og uden at ruske, og herefter sænkes stangspidsen igen,
mens du drejer på hjulet. På denne måde bliver du ved, til fisken er inde.
Du må endelig ikke bare bruge hjulet som kran, og bare dreje og dreje - det
ødelægger line, hjul og sikkert også dine muligheder for at få fisken hjem.

Til sidst er det vigtigt, du ved lidt om hjulets bremse. Hjulet har en
bremse, der gør, at hjulet automatisk giver line ved et givent træk. Det er
derfor, man kan lande en fisk på 20 kilo på en line, der knækker ved 6 kilos
træk osv. Knappen til justering af bremsen sidder som regel bagest på
hjulet, men kan også være placeret foran på spolen - en stor fingerskrue i
plastic. Bremsen kan løsnes og strammes, og skal indstilles således, at du
kan tage fat med fingrene i linen lige ovenover hjulet og så hvie hårdt til
(i retning mod stangspidsen). Når du gør det, skal hjulet begynde at afgive
line, før du føler linen skærer sig ind i huden. Hvis du giver et hurtigt
rusk på denne måde, vil hulet give en lille lyd og lidt line, og så er det
indstillet til den line, du har på hjulet. Når du er færdig med dagens
fisker, skal bremsen løsnes HELT, og indstilles igen næste gang, ellers
bliver den ødelagt.

Jeg glæder mig til at høre om dine oplevelser, og vil hermed gerne byde dig
varmt velkommen i det broderskab, der repræsenterer lystfiskere verden over.
Jeg har fisket sammen med amerikanere, australiere, nordmænd, irere,
tyskere, svenskere, spaniere, italienere mv. og OVERALT i verden møder man
venner med det samme, når man kommer med en fiskestang i hånden.

Rigtig god fornøjelse - og knæk og bræk
Med venlig hilsen
Søren

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-11-02 20:56

"SGF" <sgfrede(removethis)@post10.tele.dk> writes:

> Du skal ikke bare ud og hale et eller andet i land - du skal have
> lidt sjov med det!!!!

Foerst tak ak til Soeren for et virkelig engageret og grundigt
svar. Han har jeg fuldataendig ret, og jeg har fulgt hans og andres
raad i mine foerste spaede kast med en fiskeline.

> Kig efter kunstagn (blink osv.) på ca 10-20 gram og køb lidt
> rigeligt - som nybegynder, kan det ikke undgås, at man kommer til at
> miste nogen stykker i bunden.

Jeg koebte ind i en friluftsbutik i Trinidad, hvor jeg fik en virkelig
god betjening, foruden rabat og en boliviansk tidsskrift om
lystfiskeri. En stang blev det ikke til (det er simpelthen for
markeligt paa disse kanter) - men jeg fik suppleret mine simplekroge
med plastikfisk (woblere?), blink, flere forfangs-"sikkerhedsnaale",
og en lille aeske at transportere det hele i.

> [...]
> italienere mv. og OVERALT i verden møder man venner med det samme,
> når man kommer med en fiskestang i hånden.

Du har helt ret. Jeg har rejt alene rundt i en maaneds tid, mest i
smaa landsbyer, hvor jeg var eneste lyshaarede turist - og overalt er
jeg blevet virkelig godt modtaget. Min interese for at fiske har
vaeret en ekstra bonus i at komme ind paa livet af folkene i de smaa
landsbyer - og det er der kommer en del gode oplevelser ud af.

Jeg er netop kommer retur til La Paz hvor jeg bor. Jeg har jo lovet at
poste mine resultater og erfaringer, saa jeg haaber paa at jeg ovre
weekenden faar tid til opdatere min hjemmeside med fotos og tekster og
mine foerste erfaringer med sports/lystfiskeri. Akkerede nu: Det har
vaeret enormt spaendende, og jeg gaar og taenker over, hvordan jeg
kommer videre med denne min tilsyneladende nye hobby, naar jeg ved
aarsskiftet vender tilbage til Danmark.

-j

--
Janus Sandsgaard
Calle Crespo 20, 3B - Sopocachi - La Paz

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 31-10-02 11:52

"Janus Sandsgaard" <janus@mac.com> wrote in message
> Hej gruppe

Hej,

Det lyder kanonspændende.
Jeg var sidste år med min bror på en uges sejllads op ad amazon-floden.
Vi fiskede også et par gange, fangede kun piratfisk, men det var til gengæld
pærelet.
Håndline og en krog og en bid madding og så lige ned under kanoen. Vi lå i
et oversvømmet område med en hel masse træer, buske og bevoksning halvvejs
under vand. Jeg tænkte der er sgu da ikke fisk her! Men det var der så
absolut.
De bliver nu ikke specielt store og morskaben er til at overse når man først
har fanget et par stykker. Men de smager ok, og det var rart med frisk fisk
efter dagevis med konserves etc.

God tur.

Venlig hilsen
Michael Christoffersen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-11-02 20:59

"Michael Christoffersen" <pescator@stofanet.dk> writes:

> [...]
> kun piratfisk, men det var til gengæld pærelet. Håndline og en krog
> og en bid madding og så lige ned under kanoen.

Lyder meget som min egen oplevelse. Jeg sejlede syb dage paa en
flodpram der sejlede cement og bananer, og undervejs fiskede vi
piratfisk, som blev til den laekreste supple-lignende ret. Senere var
jeg i en lille landsby, hvor jeg fangede en antal saakaldte
"Samapier", som er saadan en naermest regnbuefarvet fisk. Her viste
spindere med fjer sig virkelig effektive.

-j