Colorado 8GB IDE Travan tape - Kan ikke re~
Fra : Larz

Dato : 22-10-02 17:27

Det lykkedes mig langt om længe at få en HP Colorado IDE tape til at
lave noget... Jeg måtte lave en MAKEDEV ht0 før det virkede...

Nu kan jeg tar'e sådan: tar cvfP /dev/ht0 /detjegvilbackeup
Men når jeg vil hente det frem igen, så siger den:

   tar: /dev/ht0: Cannot read: Input/output error
   tar: At beginning of tape, quitting now
   tar: Error is not recoverable: exiting now

Jeg kan lave status osv med mt på den...

Jeg læste en post et sted på nettet om en der havde haft samme problem,
og at han løste det ved at lave scsi emulering på den, men hvordan
skriver han intet om (det var en post der var >1 år gammel)...

Har nogen en god idé?

--
-
Lars

Fra : Søren Friis

Dato : 23-10-02 12:38

Hej Lars

Jeg har et Colorado 5 GB IDE drev, som skulle være stortset identisk med
dit.
Jeg fik det til at virke vha. dette link:
http://sdb.suse.de/de/sdb/html/mkrapp_colorado.html

Det skal dog siges at jeg kører redhat 8.0, og her er stierne anderledes end
angivet i linket:
Det jeg gjorde var:

I din bootloader conf fil skal du tilføje følgende
hdb=ide-scsi
i bunden af filen. (hdb henviser til drevet... primary master=hda, primary
slave=hdb, sec master=hdc, sec slave=hdd)
Kør evt "ide_info /dev/hdX" for at være sikker.... hvor X er a-d
Min bootloader er grub, så derfor tilføjede jeg i /etc/grub.conf
hvis bootloaderen er lilo, bruges /etc/lilo.conf

I /etc/rc.local skal tilføjes:
/sbin/modprobe ide-scsi

Nu kan du genstarte systemet, og når du igen er logget ind, burde du kunne
bruge "mt" (magnetic tape) til at styre din streamer. Jeg bruger typisk
følgende kommandoer:

mt -f /dev/nst0 status --for at se status på drevet
mt -f /dev/nst0 rewind --for at spole båndet til start
mt -f /dev/nst0 erase --for at slette båndet
tar cvzf /dev/nst0 /hvadjegvilbackuppe --for at backe noget up!
mt -f /dev/nst0 offline --for at unmounte båndet så det må fjernes
(spoler vist også båndet tilbage hvis det ikke er det)

tar xvzf /dev/nst0 --pakker din backup ud igen.

Jeg kan anbefale dig at kigge på "man mt" for at lære at bruge mt rigtigt.
Ovenstående virker hos mig, håber det også gør det hos dig!

Mvh Søren Friis

Fra : Larz

Dato : 23-10-02 15:44

Hej Søren!

1000 tak for din info! Jeg nåede dog lige akkurat at løse det selv og
løsningen var stort set den du beskriver :) Ellers mange tak for dit svar!

:) lars

Fra : Larz

Dato : 23-10-02 12:46

Larz wrote:

> [...]
> og at han løste det ved at lave scsi emulering på den, men hvordan
> skriver han intet om (det var en post der var >1 år gammel)...

Ja, det har jeg :P

Hvis nogen var interesseret så er det åbenbart noget HP der ikke
virkede... Løsningen var at loade ide-scsi modulet ved boottime og
angive at IDE-tapedrevet skulle være ide-scsi (scsi emulering). Altså
append="hdd=ide-scsi" i mit tilfælde.
Derefter kunne jeg både læse og skrive til /dev/st0 :)

:) larz
to mail me remove your pants.