Julekaktus råd søges
Fra : Ulrik Henneberg

Dato : 22-10-02 16:59

Hej..

Jeg har en julekaktus der stortrives. Nu vil jeg gerne have den til at
blomstre, selvfølgelig til jul eller deromkring.
Jeg har hørt at man skal stille den koldt i et stykke tid, men hvor
længe og hvornår?
Jeg kan stille den i et halvmørkt kælder-rum eller et koldt lyst
loftsrum.
Hvad er bedst? Hvornår? Hvorlænge?

Mvh. Ulrik
The Place of the Kartoffelwoman, second edition.
http://www.ulrikhenneberg.dk/
--- slip folderne løs

Fra : Helle Skoett

Dato : 22-10-02 23:35

> Jeg har en julekaktus der stortrives. Nu vil jeg gerne have den til at
> blomstre, selvfølgelig til jul eller deromkring.
Hi.
min blomsterer overdådigt hver november (novemberkaktus..)) og den står i
et sydvindue dag ud og dag ind.
Det har den gjort uden at kny i snart fem år. Før den tid blev den
mishandlet på en anden adresse - vist også noget syd-agtigt. Jeg har haft
den i 15-18 år, så dét kan den altså godt klare..
god fornøjelse

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Karoline Larsen

Dato : 23-10-02 06:45

"Helle Skoett" <Helle.Skoettvaek@bt.dk> wrote

> [...]
> mishandlet på en anden adresse - vist også noget syd-agtigt. Jeg har haft
> den i 15-18 år, så dét kan den altså godt klare..

Min får heller ingen særlige forhold. Den står i et vestvindue, tidligere
har den stået længere inde i stuen hvor der ikke var så meget lys. Begge
steder har den blomstret helt automatisk og meget flot til jul.
Jeg har engang hørt at man ikke må flytte rundt på/vende blomsten når den
først har fået knopper, da de så skulle kunne falde af. Om det er en skrøne
ved jeg ikke men jeg har heller aldrig turde flytte på den i
blomstringsperioden.

mvh Karoline

Fra : LLC

Dato : 23-10-02 09:03

ulrik.h@adslhome.dk (Ulrik Henneberg) wrote in message news:<3db575c9.1314099@news.inet.tele.dk>...
> [...]
> Hvad er bedst? Hvornår? Hvorlænge?
>

> Mvh. Ulrik
> The Place of the Kartoffelwoman, second edition.

Hej Ulrik
Jeg har også en november- eller julekaktus (det er så vidt jeg ved det
samme), og et par påskekaktusser og en anden bladkaktus. Jeg har på et
tidspunkt læst mig til, at de danner anlæg for blomsterknopper i deres
hvileperiode, hvor de helst skal stå lyst og køligt, max. ca. 15
grader, i et par måneder. Den artikel, jeg læste, anbefalede at man
satte planterne udenfor på et beskyttet sted midt på sommeren, og
først tog dem ind lige før den første nattefrost. Det har jeg forsøgt
med et par af mine, og da jeg tog dem ind for nylig havde
novemberkaktussen allerede nogle knopper.

Det plejer dog at gå fint med blomstringen på de ældre af mine
kaktusser, også selvom de står inde på deres plads hele året - jeg har
det lidt småkoldt hos mig (gæster klager sig, jeg har det selv fint),
og i vinduerne er der sikkert endnu køligere. Min novemberkaktus er
faktisk særligt flittig, den nøjes ikke med at blomstre om vinteren,
men sætter også fine blomster det halve af foråret og sommeren. Den
står i et lyst og køligt hjørne af køkkenvinduet.

Hvis du har "normal" temperatur hos dig, 20-22 grader, er det måske
lige netop for varmt til at der kan dannes knopper, og så ville jeg
sætte planten på det kolde loftsrum i et par måneder, med sparsom
vanding, og så tage den ned igen omkring jul, øge vandingen lidt, og
se hvad der sker.

Held og lykke med det - det er nogle fine planter, og man bliver nu så
glad for dem og stolt af dem, når de år efter år bliver større og
flottere, og man har fundet ud af at passe dem, så de blomstrer efter
hensigten.

mvh Lene L.C.

Fra : Ulrik Henneberg

Dato : 24-10-02 16:26

> [...]
>glad for dem og stolt af dem, når de år efter år bliver større og
>flottere, og man har fundet ud af at passe dem, så de blomstrer efter

Mange tak for jeres erfaringer med jeres planter.
Jeg prøver at lade den stå der hvor den står nu og så ser vi om den
blomstrer.
Ellers må jeg prøve at tage den udenfor til foråret.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 23-10-02 21:58

"Ulrik Henneberg" <ulrik.h@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> længe og hvornår?
> Jeg kan stille den i et halvmørkt kælder-rum eller et koldt lyst

Hej

Jeg ved ikke om løbet er kørt. Mine står ude hele sommeren, og det er min
opfattelse, at det er den naturlige vekslen mellem lys og mørke - varme og
kulde (dag og nat), der får dem til at blomstre om vinteren. Måske kan de nå
at være lidt ude endnu, når det ikke er frost, men måske bliver chokket for
dem for voldsomt.
Prøv til næste forår.

VH Birgitte