Newbie RedHat 7.0 Abit pb6 ATA66/CDROM Hj~
Fra : Anders Lund Olsen

Dato : 26-02-01 22:29

Jeg har lige installeret RedHat7.0 på min PC der er samlet
af gamle stumper.

Motherboard PB6 med 2 ide og 2 ATA66
ide 0 og 1 har hver 2 små HD 1.2MB 6.3MB, 0.5MB og 0.4MB
på ATA66 sidder CD Teac 540

Innovision Migthy Banshee 3DFX grafikkort med 16Mb
Monitor IBM 2124

For at installere Linux måtte jeg flytte CD'en til IDE0 Slave.

Linux lagde jeg ind på ide1 Master+slave(.8MB+.5MB)
Jeg starter linux med startup diskette og Win95 uden.

????????????????????
Jeg vil gerne have at Linux finder og kan mounte min CD på ATA66.
Hvordan får jeg den til det?

ATA66 burde dukke op som en SCSI host så vidt jeg ved.

jeg har kørt dmesg | Dmsg_out.txt
(forkortet, det hele kan findes her:
http://home9.inet.tele.dk/alo/Lin_prob_alo.zip )5.7k.

og i teksten ser det ud at Linux
finder en ide-bus og giver den kælenavne.

PIIX4: IDE controller on PCI bus 00 dev 39
PIIX4: not 100% native mode: will probe irqs later
ide0: BM-DMA at 0xf000-0xf007, BIOS settings: hda:DMA, hdb:DMA
ide1: BM-DMA at 0xf008-0xf00f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:DMA
hda: Seagate Technology 1275MB - ST31276A, ATA DISK drive
hdb: WDC AC26400B, ATA DISK drive
hdc: ST3660A, ATA DISK drive
hdd: ST3491A D, ATA DISK drive
ide2: ports already in use, skipping probe
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177,0x376 on irq 15
hda: Seagate Technology 1275MB - ST31276A, 1221MB w/0kB Cache,
CHS=620/64/63
hdb: WDC AC26400B, 6149MB w/512kB Cache, CHS=784/255/63
hdc: ST3660A, 520MB w/120kB Cache, CHS=1057/16/63
hdd: ST3491A D, 408MB w/120kB Cache, CHS=899/15/62

og kikker efter en SCSI bus.

scsi : 0 hosts.
scsi : detected total.

uden at finde noget
Jeg har prøvet at skrive

append=ide2="0xb000"

i etc/lilo.conf på min linux boot disk under den Linux bootlisten.

Som Sten Suder<CAB@kollegie6400.dk> anbefaldede i et svar d.24 Nov 1999.

Jeg kan ikke se at det gør nogen forskel.

SCSI burde vel hedde "sda,sdb, sdc, sdd" med numre bag.

Skal jeg også skrive noget i /ect/fstab (mountoplysninger) eller er
der noget andet jeg endnu ikke har fattet.

Hele uskriften kan findes her
http://home9.inet.tele.dk/alo/Lin_prob_alo.zip )5.7k.

Med venlig hilsen
Anders

Fra : Anders Lund Olsen

Dato : 27-02-01 23:38

Anders Lund Olsen wrote:

> ????????????????????
> Jeg vil gerne have at Linux finder og kan mounte min CD på ATA66.
> Hvordan får jeg den til det?
>
> ATA66 burde dukke op som en SCSI host så vidt jeg ved.

Nu har jeg byttet om på CD og den ene windows HD, så jeg kan bruge
CD'en, men jeg ville da gerne vide hvordan jeg får ATA66 til at fungere.

Anders

Fra : Leo Laursen

Dato : 28-02-01 00:34

I artikel <3A9C2C58.2014B8EF@post9.tele.dk>, skrev "Anders Lund Olsen"
<alo@post9.tele.dk>:

> Nu har jeg byttet om på CD og den ene windows HD, så jeg kan bruge
> CD'en, men jeg ville da gerne vide hvordan jeg får ATA66 til at
fungere.

Det er vist kun windows der tror det er scsi
Hvis du prøver en "cat /proc/pci" kan du finde de værdier du bliver nødt
til at give linux.
Hos mig.
Bus 0, device 19, function 0:
Unknown mass storage controller: Triones Technologies, Inc. HPT366 (rev 1).
IRQ 11.
Master Capable. Latency=120. Min Gnt=8.Max Lat=8.
I/O at 0xcc00 [0xcc07].
I/O at 0xd000 [0xd003].
I/O at 0xd400 [0xd4ff].
du tager det første tal og det andet + 2; i mit tilfælde får jeg
ide2=0xcc00,0xd002

Hvis du patcher kernen med andre Hedriks ide-patch kan kernen finde dem
uden videre. Du kan finde dem på kernel.org under people/hedrick

Løsningen med ide2=... sætter systemet til udma/33 mens patchen giver
udma/66

Leo

Fra : Anders Lund Olsen

Dato : 05-03-01 02:13

Anders Lund Olsen wrote:

> append=ide2="0xb000"

Leo Lauersen fandt også dette til mig

> Jeg fandt løsningenpå en "HOWTO" fra taiwan,via Suse's hjemmeside.
>
> http://www.csie.ntu.edu.tw/~b6506063/hpt366/
>
> eller andre chipset:
>
> http://www-scf.usc.edu/~vibber/linux/Ultra-DMA.html

Det skal være:
append="ide2=0xb000,0xb402" og ingen mellemrum i ""

Så nu virker det i hvert fald som ATA33, men det er ikke så dårligt endda

Tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Anders