Value på file
Fra : Flemming Jensen

Dato : 22-10-02 13:14

Hej igen

Jeg har en <input type="file" name="sti">

Kan man ikke sætte value for sådan en?

<input type="file" name="sti" value="c:\blah"> virker ikke. Er der ikke en
anden mulighed for at sætte value?

Tak
--
Flemming Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-02 13:17

Flemming Jensen skrev:

> Jeg har en <input type="file" name="sti">
>
> Kan man ikke sætte value for sådan en?

Nej - det er af sikkerhedsmæssige årsager ikke muligt.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 22-10-02 13:54

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Nej - det er af sikkerhedsmæssige årsager ikke muligt.

Det tænkte jeg nok. Det er bare i min situation lidt upratisk. Hvis en
bruger submit'er en side med mange form felter, som brugeren har udfyldt og
der er fejl, så kan man ikke bare hente alt dataen frem igen og sæt dem som
value i felterne. Så skal altså skrive stien til filen en gang til :(

Men man kan da let komme omkring det, ved bare at sætte et tekst felt ind og
så en knap ved siden, som er et javascript der gør det samme som en "browse"
knap gør i <input type="file">. Hmm, egentlig heller ikke så smart for så
skal man til at submitte igen, for at få stien til at stå i tekst feltet.

Jeg går i seriøs tænkeboks :)

--
Flemming Jensen

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 22-10-02 17:08

> [...]
> udfyldt og der er fejl, så kan man ikke bare hente alt dataen frem
> igen og sæt dem som value i felterne. Så skal altså skrive stien til

Hvis det blot er for at bevare viewstate, så brugeren kan rette i allerede
indtastede (men fejlbefængte) data, akn du eventuelt lave et sådan, at filen
kun uploades, når stien specificeres - hvis feltet lades tomt, regner
formhandleren med, at sidst sendte fil genbruges.

Hvis det er for at uploade bestemte udvalgte filer hver gang, må du
nødvendigvis have fat i ActiveX eller en anden form for applikation, der har
adgang til brugeres filsystem og som kan poste i http. Selv har jeg lavet en
sådan 'robot' i vb.net.

Kim

--
· www.kensho.dk · psykologi og spiritualitet ·

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-02 14:23

Flemming Jensen skrev:

> [...]
> hente alt dataen frem igen og sæt dem som value i felterne. Så
> skal altså skrive stien til filen en gang til :(

Formvalidering bør så vidt muligt foretages på klienten (med
javascript). På den måde undgår du dels problemet med at genudfylde
felter (hvis en javascriptvalidering fejler bliver man stående på
siden - med uændrede værdier i formen), og dels slipper dine
brugere også for at skulle uploade de samme filer flere gange. Du
vil formentlig først kunne validere serverside efter at brugeren
har uploadet hele formen - inkl. filer.

> Men man kan da let komme omkring det, ved bare at sætte et
> tekst felt ind og så en knap ved siden, som er et javascript
> der gør det samme som en "browse" knap gør i <input
> type="file">.

Du kan sikkert godt få en sti til at stå i et tekstfelt. Men du kan
ikke bruge værdien i et tekstfelt til at hente en fil med. Det kan
selvfølgelig være en hjælp hvis du kan give dine brugere mulighed
for at kopiere sti-adressen fra et tekstfelt -men de skal selv
foretage kopieringen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Flemming Jensen

Dato : 22-10-02 14:48

> [...]

> brugere også for at skulle uploade de samme filer flere gange. Du
> vil formentlig først kunne validere serverside efter at brugeren

Ja, det kan jeg godt se. Jeg har lavet det hele på serversiden, men det er
nok på tide jeg får noget mere styr på javascripts. Det vil gøre det meget
lettere.