ALSA på en bærbar og apm
Fra : Bo Lorentsen

Dato : 26-02-01 21:51

Davs ...

Jeg har rodet en hel del med at få en bærbar til at opføre sige
"ordenligt" som en linux maskine. Det er også ved at være på plads nu
(med en MDK7.2), med der er et lille problem som er lidt svært at få til
at gå væk --- Lyd er en underlig fisk, især når man er så "heldig" at
havde et Neomagic (NM2200) chipset i sin maskine (Hold jer væk fra
det hvis det er Linux I vil lege med)

Jeg har fået den til at virke med ad1848 og cs4232 på den alm. OSS, men
den virker ikke efter suspend, da den mister et interrupt som den ikke
slipper det. Derfor har jeg rodet med at få en ALSA til at virke, hvilke
ikke er svært på en Mandrake da det er en del af deres basic setup i
kernen. Det virker også meget smukt med deres cs4232 driver og lidt irq
gymnastik, men hvis min maskine gå i suspend mode, er det ikke længere
muligt at komme i kontakt med den

Derfor ville jeg høre om der er nogle der har haft succese med en anden
ALSA driver på en bærbar der virkede efter laptopen har susepend, eller
kan ALSA slet ikke lide suspend (jeg kan ikke rigtigt finde noget info.
på dette enme på deres site).

/BL

Fra : Andreas Hinz

Dato : 27-02-01 17:45

In article <3A9AC1CF.FF3D7D4C@tod.dk>, Bo Lorentsen wrote:

>den virker ikke efter suspend, da den mister et interrupt som den ikke
>slipper det.

Hej,
jeg har haft samme problem en del bærbare.

Jeg løste det ved at hente apm sourcen og hacke apmd.c til at
køre en "rmmod <lydkort-modul>" lige inden suspend og en
"insmod <lydkort-modul>" lige efter genopvågningen.

Jeg lavede samme med "hwclock --hctosys" for at få klokken til at
følge med.

Bemærk, at det var med OSS modulerne, men det burde vel også virke
med ALSA modulerne.

Sig til, hvis jeg skal dykke ned i "arkivet" for at finde præcist
hvad du skal ændre på.

Andreas Hinz

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 27-02-01 18:39

Andreas Hinz wrote:

> jeg har haft samme problem en del bærbare.

Herligt, så er jeg ikke alene

> Jeg løste det ved at hente apm sourcen og hacke apmd.c til at
> køre en "rmmod <lydkort-modul>" lige inden suspend og en
> "insmod <lydkort-modul>" lige efter genopvågningen.

Af det jeg ved er dette ikke nødvendigt, da der er nogle script
mulighedder for dette, andetsteds.

> Bemærk, at det var med OSS modulerne, men det burde vel også virke
> med ALSA modulerne.

Tjaa, det er jo det jeg er i tvivl om, men ok jeg fedter lidt med apm
scripts.

Tak for input.

/BL

Fra : frank damgaard

Dato : 27-02-01 21:48

Bo Lorentsen <bl@tod.dk> wrote:

> Af det jeg ved er dette ikke nødvendigt, da der er nogle script
> mulighedder for dette, andetsteds.

Det hedder apmproxy (eller noget i den stil)
og ligger i /usr/sbin/ under SuSE.

Den sørger også for en del andre småting der kan være nødvendigt.
Save-to-Disk fungerer faktisk fint med min Toshiba 1620
(og SuSE 6.4/kerne 2.2.18)
blot: lydmodul holder op med at virke undtagen man reloader modulet (cs4281),
USB kan ikke klare suspend til disk, så de modulers skal undloades.
--
Frank Damgaard

Fra : Ole Hansen

Dato : 27-02-01 00:19

Bo Lorentsen <bl@tod.dk> writes:

> [...]

> kernen. Det virker også meget smukt med deres cs4232 driver og lidt irq
> gymnastik, men hvis min maskine gå i suspend mode, er det ikke længere

Jeg har oplevet det samme problem. Du kan afhjælpe det, ved at bede
alsa-driverne om at unloade når maskinen går i suspend og derefter
re-loade. For dette ikke skal være alt for besværligt, kan du indsætte
stop / reload scripts i apmd_proxy (mener jeg, den hedder - har ikke
lige en apmd'ed maskine "på mig")

--
Ole Hansen

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 28-02-01 21:53

Ole Hansen wrote:

> [...]
> re-loade. For dette ikke skal være alt for besværligt, kan du indsætte
> stop / reload scripts i apmd_proxy (mener jeg, den hedder - har ikke

Yeps, det var lige det jeg ville vide, men hvordan fortæller jeg RH eller
MDK 7.x at det er denne driver der skal unloades ?

Ofte kan man kun give en driver eller også komme de i et rækkefølge der ikke
kan kontroleres, hvis man altså benyttere sysconfig (/etc/sysconfig/apmd)
til dette nummer, hvilke virker mest fornuftigt

/BL

Ps.: undskyld dubletten.