Stribet løn
Fra : Svend Weiersøe Niels~

Dato : 21-10-02 17:19

Hej
Jeg leder efter en træ. Er den nogen der ved hvor man kan købe Stribet løn?
Gerne ikke alt fra langt fra Birkerød.

mvh
SN

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-10-02 21:21

"Svend Weiersøe Nielsen" wrote:

> Hej
> Jeg leder efter en træ. Er den nogen der ved hvor man kan købe Stribet løn?
> Gerne ikke alt fra langt fra Birkerød.

Hvilken art af Stribet løn?
skal det være barken eller bladene?

Fra : Svend Weiersøe

Dato : 22-10-02 10:47

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken art af Stribet løn?
> skal det være barken eller bladene?

Acer Pensylvanica. Er det barken?

mvh

SW

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-10-02 22:27

"Svend Weiersøe" wrote:

> "Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> løn?

> Acer Pensylvanica. Er det barken?

Ja, på unge træer.

Fra : Svend Weiersøe Niels~

Dato : 23-10-02 17:04

Stribet

> Ja, på unge træer.

Nu er der bare lige mit problem. Er de til at opdrive et sted?
mvh
SW

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 23-10-02 21:44

> [...]

> Stribet

> Nu er der bare lige mit problem. Er de til at opdrive et sted?

Ja, den lokale plante skole i Roskilde har Acer Pensylvanica,
men til 400kr!

Muligvis har jeg ikke høstet frø nok af arten. Og derfor bliver den så dyr.

Fra : JAN ACHMANN

Dato : 29-10-02 00:23

Pensylvatica kan du få i de fleste velassorterede planteskoler. Prøv de to i
Bistrup. En af dem har den med garanti.
400kr er alt for meget - med mindre træet er ældre end "normal" standard
skole-alder.
I det hele taget er det rent bedrag når Østsjællandske planteskoler tager så
høje priser for diverse lønne og andre eksotiske træer som de gør.
Plantekassen i Jægersborg f.x....deres priser nærmer sig svindel. I Jylland
koster de det halve...og det kan oftest betale sig at køre f.x. til
vestsjælland og hente sine ting.
Men prøv i Bistrup. Jeg vil tro du kan få en stribet løn på 1-1½ meter for
200-300kr.
Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-10-02 09:28

On Tue, 29 Oct 2002 00:23:19 +0100, "JAN ACHMANN"
<jan.achmann@get2net.dk> wrote:

>Pensylvatica kan du få i de fleste velassorterede planteskoler. Prøv de to i
>Bistrup. En af dem har den med garanti.

Jeg har ikke set nogle planteskoler have sådan en - men de burde alle
kunne skaffe den.

> [...]
>Plantekassen i Jægersborg f.x....deres priser nærmer sig svindel. I Jylland
>koster de det halve...og det kan oftest betale sig at køre f.x. til

Jeg ved ikke hvad prisnivauet er på sjælland, men ligefrem at kalde det
svindel.... Hvis folk vil give de priser for det, så er det fint med mig
- syntes man det er for dyrt så handler man bare et andet sted.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : JAN ACHMANN

Dato : 31-10-02 22:52

Mads,
Forvekler jeg den med en anden stribet løn??
Er da på nippet til ligefrem at hente en bog nu! *gg*
Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-11-02 00:05

On Thu, 31 Oct 2002 22:51:34 +0100, "JAN ACHMANN"
<jan.achmann@get2net.dk> wrote:

>Mads,
>Forvekler jeg den med en anden stribet løn??

Jeg tror det ikke - jeg tror da kun der findes en enkelt type stribet
løn?
Jeg har bare aldrig set en stribet løn i nogle af de planteskoler jeg
har besøgt. (Pånær på en planteskole i holland, men det tæller vist ikke

>Er da på nippet til ligefrem at hente en bog nu! *gg*

Njaa... der er ingen grund til at overdrive

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 01-11-02 08:19

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in message news:<ekd3suc85ulb61haum4b1t7stftosdlt2o@4ax.com>...
> Jeg tror det ikke - jeg tror da kun der findes en enkelt type stribet
> løn?

Snakeskin/slangeskinds acer er en helt gruppe af acer arter. Lige nu
kan jeg huske Acer davidii (lille træ på 4m), Acer pensylvanica (noget
højere, mener jeg har set den i plantekassen), men jeg mener bestemt
at flere arter også hører til i denne kategori. En virkelig flot type
er Acer Silver Vein, som jeg mener er en hybrid af de to tidligere
nævnte arter.

Som tidligere nævnt er plantekassen nok det sted på denne del af
sjælland hvor det er mest sandsynligt at finde denne acer type (jeg så
flere af denne type i sommers hos dem, dog stod de lige lovligt tæt,
men har allerede en god højde).

> Hvis folk vil give de priser for det, så er det fint med mig
> - syntes man det er for dyrt så handler man bare et andet sted.

Det er jo ikke helt let hvis alle i ens område er dyre, det er de
færreste som kører langt for at finde en plante til deres have. Om de
"dyre" priser i nordsjælland (og københavns området) skyldes
uofficielle prisaftaler (hvilket er ulovligt) eller høje
driftomkostninger (dyre grundpriser og måske mindre udbredt anvendelse
af jysk økonomi) vil jeg slet ikke udtale mig om (eller har jeg
allerede det?). Min erfaring er at nogle er dyre mens andre er knap så
dyre. Ja, jeg har følt mig snydt, men på den anden side er det nu rart
at der er en lokal planteskole. Jeg ville føle mig mere snydt over at
havde brugt x kroner på benzin for at havde sparet nogle få kroner.

mvh
Karen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-10-02 23:42

"Svend Weiersøe" wrote:

> "Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> løn?

> Acer Pensylvanica. Er det barken?

jeg glemte at sige at
Acer rufinerve er 10m mindre og har små hår på de unge skud.
Acer capillipes har en længer spids på den midterste lap på bladene

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-10-02 22:14

"Svend Weiersøe Nielsen" wrote:

> Hej
> Jeg leder efter en træ. Er den nogen der ved hvor man kan købe Stribet løn?
> Gerne ikke alt fra langt fra Birkerød.

Et link til flere Stribede lønne

http://depts.washington.edu/wpa/stripedmaple.htm