Forms
Fra : Harry

Dato : 26-02-01 20:52

Hej NG

Jeg har 2 spørgsmål:
1.
Jeg er ved at lave min egen gæstebog, og når jeg normalt bruger forms,
bruger jeg i METHOD taggen Post, men, hvordan kan jeg hente tekst fra en
tekstfil på serveren(evt. get?)?

2.
Hvordan kan jeg med JavaScript ændre en forms Action tag?

Hilsen Harry[BlueFox]

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 26-02-01 22:21

Harry wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> 1. Jeg er ved at lave min egen gæstebog, og når jeg normalt bruger forms,
> bruger jeg i METHOD taggen Post, men, hvordan kan jeg hente tekst fra en
> tekstfil på serveren(evt. get?)?

Svar 1a: Om du bruger method=post eller method=get i en form har betydning
for om data fra formen sendes gennem URL'en - eller noget man kalder STDIN. I
udgangspunktet har det kun betydning for hvordan man evt. skal skrive det
script, som skal modtage formens data. Herudover kan en form efter
post-metoden overføre en større mængde data.

Svar 1b: Om du bruger method=post eller method=get har intet med at hente
data fra en tekstfil at gøre. Du kan hente data fra en tekstfil på serveren
på flere måder - en er gennem FileSystemObjektet i ASP:
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion15.asp

> 2. Hvordan kan jeg med JavaScript ændre en forms Action tag?

Du kan f.eks. smide data fra formen i URL'en - og derefter benytte normal
location.href. Det er muligt at du også kan ændre på den URL, som formen
submittes til med javascript - jeg kender ikke syntaksen.

Men pas på med at benytte javascript til den slags - mange har ikke
javascript slået til i deres browser, og så vil din form overhovedet ikke
virke. Prøv i højere grad at benytte en serverside teknologi som ASP eller
PHP til den slags.

Mvh
Jonas