Spiselige kastanjer?
Fra : Bitten

Dato : 21-10-02 08:56

Nå! Jeg sendte denne meddelse igår eftermiddags, og jeg kan ikke se
den... Derfor sender jeg den igen, og undskylder på forhånd hvis jeg
er den eneste den har "gemt" sig for!

Hej i gruppen.

Hvordan kan man se om kantanjerne er spiselige? (Altså det jeg tror
kaldes for "ægte" kastanjer?)
Jeg ved at størstedelen af de kastanjetræer i DK er pyntekastanjer,
men hvis nu...

--
Venlig hilsen Bitten.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-10-02 10:22

Bitten wrote:

> [...]
> kaldes for "ægte" kastanjer?)
> Jeg ved at størstedelen af de kastanjetræer i DK er pyntekastanjer,

Smag på dem.

Bladene på hestekastenie er samlet i en fifte forenden af en langstilk.
Gægte kastenieblade er blanke og savtakke.

Der er 1000 spide nåleligende pigge på skralden af Gægte kastenie.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-10-02 22:08

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev i en

> Smag på dem.
>
> Bladene på hestekastenie er samlet i en fifte forenden af en langstilk.
> Gægte kastenieblade er blanke og savtakke.
>
> Der er 1000 spide nåleligende pigge på skralden af Gægte kastenie.

Ægte kastanier stilles i salt, et kryds snittes foroven, kommes i ovnen,
evt. lidt smør i når de åbner. Så kan man efter smag og behag tabe dem i
saltet eller lade være. MMMMums.
Der er mange i år, det er der kun efter varme somre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-10-02 15:14

> [...]
> saltet eller lade være. MMMMums.
> Der er mange i år, det er der kun efter varme somre.

Fik mig lige et par stykker Sicilliansk Kastaniekage i går (lagkage med
sødet kastaniepuré). Usødet kastaniepuré kan bruges som tilbehør.
Sidste år lavede vi glacerede kastanier (som glacerede kartofler) som
tilbehør til et stykke vildt.

/jim

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 21-10-02 17:26

Bitten wrote:
> Nå! Jeg sendte denne meddelse igår eftermiddags, og jeg kan ikke se
> den... Derfor sender jeg den igen, og undskylder på forhånd hvis jeg
> er den eneste den har "gemt" sig for!

Du har vel ikke sat din newsreader til at slette indlæg straks du har læst
dem - eller en dag efter at de er læst eller så'n?
Prøv at se opsætningen af Forte Agent.
Der findes formentlig noget der hedder indstillinger eller lignende.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove mail from my email-address before emailing me.
Enlevez mail de mon adresse email pour me contacter.