Autonummer
Fra : Klaus Egebjerg

Dato : 20-10-02 19:14

Hej

Når jeg nu indsætter noget i en Access db, hvordan får jeg så det autonr.
med retur som indsættelsen får ?

mvh
Klaus

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-02 20:03

Klaus Egebjerg wrote :

> Når jeg nu indsætter noget i en Access db, hvordan får jeg så det autonr.
> med retur som indsættelsen får ?

det mener jeg ikke, at du umiddelbart kan gøre. Men da dette er et
specifikt Access-spørgsmål, så FUT'er jeg til dk.edb.database.ms-access

FUT: dk.edb.database.ms-access

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 20-10-02 20:16

> Når jeg nu indsætter noget i en Access db, hvordan får jeg så det autonr.
> med retur som indsættelsen får ?

Er det ikke bare at vælge det højeste autonummer efter indsættelsen??
Jeg antager at dit autonummerfelt hedder "id".

F.eks.:
strSQL = "SELECT TOP 1 id FROM tabel ORDER BY id DESC"
Set rs = Conn.Execute(strSQL) Response.Write rs("id")

Kasper K
Fjern det der skal FJERNES hvis du sender en mail til mig

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-10-02 20:24

Kasper Katzmann escribió / skrev

> F.eks.:
> strSQL = "SELECT TOP 1 id FROM tabel ORDER BY id DESC"

Hurtigere kode:
strSQL = "SELECT max(id) FROM tabel"

--
Ahora puedes ganar un DVD portátil en www.intercambiodvd.com

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-10-02 20:25

Som svar på skriblerier forfattet af Klaus Egebjerg

> Når jeg nu indsætter noget i en Access db, hvordan får jeg så det
> autonr. med retur som indsættelsen får ?

Fundet via Google (asp+autonumber+access+identity)
http://www.adopenstatic.com/Experiments/FastestAutonumber.asp

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jimmy

Dato : 20-10-02 20:40

"Klaus Egebjerg" <klausegebjerg@get2net.dk> wrote in message
> Hej
>

> Når jeg nu indsætter noget i en Access db, hvordan får jeg så det autonr.
> med retur som indsættelsen får ?

De svar du har fået omkring at hente det største ID burde du forkaste
hurtigst muligt.
Det vil ikke fungere på en hjemmeside, hvor mange brugere indsætter rækker i
din DB på samme tid.

Gør istedet det, at du indsætter et unikt ID i samme kolonne og derefter
hiver ID ud baseret på det unikke ID, som du jo kender.

Det er ikke verdens mest elegante løsning, men du er sikker på den fungerer.

Mvh
Jimmy

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-02 20:48

Jimmy wrote :

> [...]

> hurtigst muligt.
> Det vil ikke fungere på en hjemmeside, hvor mange brugere indsætter

det er nemlig korrekt. Hvis man skal lave løsningen, så den "altid"
virker vil jo kræve, at man laver en table-lock fra indsættelsen af en ny
række til udtrækket af det unikke ID ... og det er vel ikke noget man
sådan er alt for interesseret i.

> [...]
> derefter hiver ID ud baseret på det unikke ID, som du jo kender.
>
> Det er ikke verdens mest elegante løsning, men du er sikker på den

ja, det skal dog siges, at der findes måder at gøre det på med andre
databaser end Acces (som MS SQL), så det er ikke en umulig opgave.

:)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-10-02 20:50

Jesper Stocholm escribió / skrev

> ja, det skal dog siges, at der findes måder at gøre det på med
> andre databaser end Acces (som MS SQL), så det er ikke en umulig
> opgave.

hvis man nu bruger adorec.addnew istedet for en "insert into...", kan
man vist hive ID'et ud af databasen for den skrevne register.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-02 20:54

Lars Hoffmann wrote :

> Jesper Stocholm escribió / skrev

> hvis man nu bruger adorec.addnew istedet for en "insert into...", kan
> man vist hive ID'et ud af databasen for den skrevne register.

det lyder da meget smart ... så kan man jo så begynde at diskutere, hvad
der er den performancemæssigt bedste løsning: at kommunikere med databasen
via SQL eller noget cursor-tjavs (jeg kender ikke svaret på det)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-10-02 21:00

Som svar på skriblerier forfattet af Jesper Stocholm

> det er nemlig korrekt.

Så vidt jeg lige er orienteret så er @@identity understøttet af Access hvis
man bruger OLEDB
Det er den metode der anbefales ude på netttet
Se evt link andetsteds i tråden

Jeg vil gerne fremfinde mere doku - hvis det vil være brugbart

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-02 21:17

Peter Lykkegaard wrote :

> [...]

> Det er den metode der anbefales ude på netttet
> Se evt link andetsteds i tråden
>
> Jeg vil gerne fremfinde mere doku - hvis det vil være brugbart

det kunne være meget rart - specielt da jeg sidder og skal bruge en
lignende funktionalitet på mySQL, så det kan være, at jeg i givet fald kan
ekstrapolere ud fra det du finder (det skal i så tilfælde være med
ODBC.Net).

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-10-02 22:18

> [...]

> lignende funktionalitet på mySQL, så det kan være, at jeg i givet
> fald kan ekstrapolere ud fra det du finder (det skal i så tilfælde

ODBC.Net?
Hvad skete der med OLEDB min foretrukne måde at connecte til MSSQL eller
Access
Eller findes det ikke til mySQL endnu?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-02 22:32

Peter Lykkegaard wrote :

> [...]
>>
> ODBC.Net?
> Hvad skete der med OLEDB min foretrukne måde at connecte til MSSQL

Jeg skal forbinde til mySQL via .Net ... og som jeg har forstået det nu, så
er den eneste måde at gøre dette på via en såkaldt "Data provider". Til
mySQL findes der "kun" ODBC.Net, så den er jeg ret bundet af.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-10-02 22:35

Som svar på skriblerier forfattet af Jesper Stocholm

> Til mySQL findes der "kun" ODBC.Net, så den er jeg ret
> bundet af.

Crap

- Peter

Fra : Jakob Andersen

Dato : 20-10-02 22:57

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote
> Jeg skal forbinde til mySQL via .Net ... og som jeg har forstået det nu,

> er den eneste måde at gøre dette på via en såkaldt "Data provider". Til
> mySQL findes der "kun" ODBC.Net, så den er jeg ret bundet af.

Det er ikke helt korrekt, der kan godt connectes til mySQL vha. OLEDB i
..NET, det kræver blot at provideren er installeret på serveren.

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-10-02 07:50

Jakob Andersen wrote :

> "Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote
>
> Det er ikke helt korrekt, der kan godt connectes til mySQL vha. OLEDB i
> .NET, det kræver blot at provideren er installeret på serveren.

Ok ... findes der sådan en dims ... eller skal den implementeres selv ?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-10-02 09:14

"Jesper Stocholm" <spam200210@stocholm.dk> wrote
> Ok ... findes der sådan en dims ... eller skal den implementeres selv ?

Den findes vist på mySQL's hjemmeside.

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-10-02 09:22

jeps ... http://www.mysql.com/press/release_2002_10.html

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-10-02 22:23

> [...]

> lignende funktionalitet på mySQL, så det kan være, at jeg i givet
> fald kan ekstrapolere ud fra det du finder (det skal i så tilfælde

Btw hvilken version af mySQL fedter du med?
4.3 skulle, så vidt jeg kan læse i deres manualer, understøtte Identity
http://www.mysql.com/doc/en/System_Variables.html

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 20-10-02 22:35

Peter Lykkegaard wrote :

> Btw hvilken version af mySQL fedter du med?
> 4.3 skulle, så vidt jeg kan læse i deres manualer, understøtte Identity
> http://www.mysql.com/doc/en/System_Variables.html

versionen er 3.23.38-nt

:(

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-10-02 22:38

Som svar på skriblerier forfattet af Jesper Stocholm

> versionen er 3.23.38-nt

Hmm, kan du lave noget i native mySQL der dumper en værdi i det der i "min"
terminilogi hedder Command.Parameter objektet?
Det er sådan jeg ville gøre det på MSSQL

Ellers skal du måske helt over i den anden grøft og vedligeholde en
parameter tabel med tællere, som man ser det i fx Axapta, XAL etc

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 21-10-02 17:59

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message

> [...]
> lignende funktionalitet på mySQL, så det kan være, at jeg i givet fald kan
> ekstrapolere ud fra det du finder (det skal i så tilfælde være med

Det er godt nok ikke ODBC.Net, men for dem der stadig benytter den nu "deprecated" Jet kan
det være interessant at kigge på
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q232144

/Tobias

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-10-02 18:31

Som svar på skriblerier forfattet af Tobias Hinnerup

> Det er godt nok ikke ODBC.Net, men for dem der stadig benytter den nu
> "deprecated" Jet kan det være interessant at kigge på
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q232144

Er Jet deprecated? Og hvad er der i stedet for?
Hvad med WHS er den på vej ud?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 21-10-02 18:44

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
> Som svar på skriblerier forfattet af Tobias Hinnerup
>
> Er Jet deprecated? Og hvad er der i stedet for?
> Hvad med WHS er den på vej ud?

Yup - jf.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/mdacsdk/htm/mdac_deprecat
ed_components.asp

Kender ikke noget til WHS.

/Tobias

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-10-02 19:21

Som svar på skriblerier forfattet af Tobias Hinnerup

> [...]

Hmmm, der må være een hos M$ der har blandet tingene lidt sammen, eller det
er bare dårligt formuleret
Det er JetEngine (JRO) der er deprecated

OLE DB Provider for Microsoft Jet lever i bedste velgående
Se under OLE DB Providers til venstre på samme side
Der enda listet en del nye features

Hvad der er mere interessant er at alle ODBC drivers er deprecated til
fordel for OLE DB

> Kender ikke noget til WHS.

WHS = Windows Scripting Host

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-10-02 20:45

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote
> WHS = Windows Scripting Host

Som vi andre normalt kalder for WSH

Og det er forhåbentlig også med i fremtidige versioner af windows (ellers
får jeg lidt travlt)

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-10-02 20:46

Som svar på skriblerier forfattet af Jakob Andersen

> "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote
>
> Som vi andre normalt kalder for WSH

Det må være alderen

> Og det er forhåbentlig også med i fremtidige versioner af windows
> (ellers får jeg lidt travlt)

Jeg undrede mig også
WSH uden OLE DB Jet ville være lidt alternativ for mig
Men MSDE er også mere solid så hvad pokker

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jakob Andersen

Dato : 21-10-02 22:35

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote
> Men MSDE er også mere solid så hvad pokker

Men er der ikke begrænsninger licensmæssig (ved kommercielle ting) og
connectionmæssigt ved brug af MSDN?

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-10-02 07:42

Som svar på skriblerier nedfældet af Jakob Andersen :

> "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote
>
> Men er der ikke begrænsninger licensmæssig (ved kommercielle ting) og
> connectionmæssigt ved brug af MSDN?

MSDE
Nej, der er nogle begrænsninger ved distribuering af MSDE
Men med licens på MSDN Universal så er det ikke et issue

Mht connections, så er der ikke direkte begrænsninger
Men den har faldende response ved flere connections
MSDE er designet til at være en desktop ting, mere end en server ting

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jakob Andersen

Dato : 22-10-02 14:29

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote
> MSDE

Den er næsten ligesågod som WHS

> Nej, der er nogle begrænsninger ved distribuering af MSDE
> Men med licens på MSDN Universal så er det ikke et issue

Fandt lige den her:
"Office Developer, the bigger versions of Visual Studio, MSDN etc. include
distribution rights for MSDE. Some vary however. Depending on the product
you might
find you can distribute it with your app or only if your app or components
of it are
built using MS dev tools. You are also not allowed to produce a product that
competes
against MS products like Access."

Så med en MSDN eller blot en VS(.NET) i skuffen er man ikke helt galt på
den, det overraskede mig faktisk lidt.

> Mht connections, så er der ikke direkte begrænsninger
> Men den har faldende response ved flere connections
> MSDE er designet til at være en desktop ting, mere end en server ting

Ved du om det er MS SQL/MSDE's engine, der bliver grundlaget for Yukon (Det
nye fil/email/databasesystem MS tumler med)?

--
Jakob Andersen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-10-02 07:34

> [...]

> Så med en MSDN eller blot en VS(.NET) i skuffen er man ikke helt galt
> på den, det overraskede mig faktisk lidt.

Husk at det _skal_ være MSDN på højere niveau
Jeg har selv MSDN Universal

> Ved du om det er MS SQL/MSDE's engine, der bliver grundlaget for
> Yukon (Det nye fil/email/databasesystem MS tumler med)?

Det er det rygterne går på, hvis du kikker ude på nettet

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 23-10-02 07:47

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message

> Ved du om det er MS SQL/MSDE's engine, der bliver grundlaget for Yukon (Det
> nye fil/email/databasesystem MS tumler med)?

Yukon er kun den kedelige forløber - det nye filsystem kommer først med Longhorn Wave i
tidshorisont 3-5 år. Det var i hvert fald hvad de sagde sidst jeg var til MS-seminar.

/Tobias

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-10-02 08:03

"Tobias Hinnerup" <hinnerup@nospamhinnerup.net> wrote
> Yukon er kun den kedelige forløber - det nye filsystem kommer først med
Longhorn Wave i
> tidshorisont 3-5 år. Det var i hvert fald hvad de sagde sidst jeg var til
MS-seminar.

Æv. Jeg havde ellers glædet mig til at kunne skyde T-SQL af til filsystemet

--
Jakob Andersen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-10-02 20:48

Jimmy escribió / skrev

> Det vil ikke fungere p† en hjemmeside, hvor mange brugere inds‘tter
> r‘kker i din DB p† samme tid.

Det kommer naturligvis an på hvor mange brugere du har og hvor hurtigt
din kode udføres, men jeg har brugt en lignende løsning med ca 1000
aktive brugere der konstant satte chatbeskeder ind i en database. Det
virkede perfekt!
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

--
Ahora puedes ganar un DVD portátil en www.intercambiodvd.com

Fra : Klaus Egebjerg

Dato : 20-10-02 20:45

Snip
hvis man nu bruger adorec.addnew istedet for en "insert into...", kan
man vist hive ID'et ud af databasen for den skrevne register.

Hvordan gøres det ?

mvh
Klaus

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 20-10-02 23:05

Klaus Egebjerg escribió / skrev

HEr er et eksempel: http://www.dwam.net/iishelp/ado/docs/adomthx1.htm

Fra : Klaus Egebjerg

Dato : 21-10-02 18:41

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message
> Klaus Egebjerg escribió / skrev

> HEr er et eksempel: http://www.dwam.net/iishelp/ado/docs/adomthx1.htm

Jamen der vælger bruger jo selv et ID nr. Hvis Access nu selv skal gøre det,
hvordan finder jeg så det autp-ID posten har fået ?

mvh
Klaus

Fra : Tobias Hinnerup

Dato : 21-10-02 18:55

> "Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message

.... jeg har godt nok post'et det een gang i denne tråd, men den er også lidt uoverskuelig
efterhånden...